Het online kanaal expandeert 78% in 2010 en is recessie-bestendig gebleken. HP, Lenovo en Sony zijn de top drie online channel-merken van 2010, maar ook DELL is zich in rap tempo aan het transformeren in een snelgroeiend kanaalmerk die de komende jaren zich meer zal laten gelden.
Hoewel notebooks, grantie/support en desktop-pc’s nog steeds domineren, worden security, entertainment en kleinere form factors steeds belangrijker. Onder de snelstgroeiende categorieën bevinden zich ook typische witgoedcategorieën, vanwege traditionele retailers die ook online gaan.
Online channel expandeert 78%
De activiteit van het online kanaal zoals gemeten door ICEcat is in 2010 met 78% toegenomen in vergelijking tot 2009. In 2010 faciliteerde Icecat 874 miljoen data-sheet downloads (DDs) voor producten van 5.228 verschillende tech-merken door zo’n 12.700 online channel partners vanuit 87 verschillende landen.
Notebooks, Garantie/support en Desktops domineren nog steeds het online kanaal
Het online kanaal wordt in 2010, net als in 2009, nog steeds gedomineerd door Notebooks (10,9% DDs aandeel), garantie/support-uitbreidingen (6,4%) en de goeie oude Desktop-pc’s (4,7%). In de top 10 is de grootste verandering dat toner- & laser-cartridges en andere ink supplies belangrijker zijn geworden.
Gedurende 2010 hebben processoren (+104% groei) en LCD TV’ss (+153%) het relatief goed gedaan. De laatste, natuurlijk vanwege de World Cup in Zuid-Afrika. Een eenmalig effect. Een top 10-categorie die het relatief slecht doet is hard disk drives, waarschijnlijk vanwege de enorm sterke concurrentie van usb (flash) drives (+162%).
Kabelsloten, Game software en Netbooks zijn hoogvliegers
Is er dan geen serieuze verandering in het online kanaal? Absoluut wel. De belangrijkste IT-categorieën die flink vooruitgang boeken in de top 100 zijn kabelsloten (+1250% groei in DDs), game software (+236%), en netbooks (+193%), respectievelijk security, entertainment en kleinere form factors. Op de lange termijn, zal game software het moeilijk krijgen in het online kanaal omdat directe downloads de boxverkoop kanibaliseert. De voortgaande opmars van netbooks wordt nauwelijks gehinderd door het iPad effect. Waarschijnlijk omdat het feitelijk gebruik van netbooks anders is dan die van tablets, die voor one-to-few presentaties gebruikt worden in meetings.
Witgoedmerken: resistance to online is futile
Een grotere verrassing is de snelle opmars van een aantal huishoudelijke categorieën zoals fornuizen & ovens (+340%) en koelkasten (+189%), ook al staan deze categorieën nog wel onder in de top 100. Het laat zien dat het online kanaal niet alleen over IT, Telecom en consumentenelektronica gaat, maar ook steeds meer over witgoed. Deze trend heeft te maken met de brick & click strategieën van de grote retailers, zoals Media Markt/Saturn, en het toenemende bewustzijn onder witgoedmerken dat resistance against the online hive is futile.
DELL en Pelikan belangrijkste opkomende sterren in het kanaal
In de top 10 snelst-groeiende kanaalmerken is DELL (+436% relative increase in DDs) de belangrijkste. Terwijl DELL in 2009 net buiten de top 100 eindigde (plaats 109), komt DELL in 2010 uit op plaats 40. Als deze computerbouwer op deze weg doorgaat, wordt het een top 15 kanaalmerk in 2011, en duurt het nog een jaar (2012) voordat DELL een serieuze uitdager wordt voor de concurrentie als Lenovo, Acer en Toshiba.
Even veelbelovend is de opmars van supplies brand Pelikan (+546%) in 2010. Pelikan maakte zelfs nog een grotere sprong dan DELL van plaats 131 naar 44 en Pelikan is nu de eerste aanbieder van compatible ink cartridges. De printerfabrikanten zullen dat niet leuk vinden, aangezien inkt supplies een van de beste margemakers is!
Advanced Cable Technology (ACT, +3797%), Lindy (+1563%) en Vivanco (+1147%) zijn relatief de snelstgroeiende merken in de Icecat top 100. Het zijn natuurlijk wel kleinere merken. Het relatieve succes van ACT lijkt afgekeken van die van CablesToGo, en heeft te maken met de toegenomen online vraag naar networking supplies. Ook bij Lindy en Vivanco gaat het om netwerktechnologie, die meer en meervia het internet wordt gedistribueerd.
HP, Lenovo en Samsung hebben de grootste absolute vooruitgang geboekt
In absolute termen zijn het HP (+116,6 Miljoen DDs), Lenovo (+9,1 miljoen DDs) en Samsung (+8,4 miljoen DDs) die de grootste vooruitgang laten zien in het online kanaal. Lenovo was in staat om de nummer twee positie te claimen ten koste van consumentenelectronica-gigant Sony.
HP’s voorsprong op de rest is nog steeds verbijsterend: bijna 29% (=252 Mio DDs) van de gedwonloade data-sheets hebben betrekking op een HP-product. De nieuwe nummer twee in het online kanaal, Lenovo, levert "slechts" 2,5% van de gevraagde data-sheets (=22 miljoen DDs), minder dan 10% van het verkeer dat HP genereert. Number drie, Sony, volgt dicht achter Lenovo met 2,3% van de opgevraagde data-sheets.
De andere merken in de top 10 snelle groeiers (in absolute termen) die het goed doen, alhowel minder goed dan HP en Lenovo, zijn: Fujitsu (+8,2 miljoen DDs), Sony (+7,0 miljoen DDs), Lexmark (+6,8 miljoen DDs), Canon (+6,8 miljoen DDs), Acer (+6,7 miljoen DDs), Epson (+6,4 miljoen DDs) en Toshiba (+6,1 miljoen DDs). Allen computer- en printer-vendoren, die profiteren van een IT-markt die terugveert na de de grootste recessie in de jongst geschiedenis.