Al ruime tijd verbaas ik mij over de betekenis die tooling leveranciers geven aan het begrip Application Lifecycle Management (ALM). En zelfs Wikipedia blijkt hierin mee te gaan, getuige hun verklaring: 'Application Lifecycle Management (ALM) is a continuous process of managing the life of an application through governance, development and maintenance. ALM is the marriage of business management to software engineering made possible by tools that facilitate and integrate requirements management, architecture, coding, testing, tracking, and release management.'
Mijn verbazing is tweeledig. Ten eerste wordt hier een invulling aan application lifecycle management gegeven alleen bezien vanuit het it-perspectief van de applicatie. De nadruk ligt op de engineering-disciplines van de applicatie development lifecycle. Ik mis het business-perspectief in de lifecycle van de applicatie. Immers, een applicatie doorloopt een 'business lifecycle' – van introductie, via groei naar stabiele volumes en uiteindelijk naar een end-of-life situatie. Het is te kort door de bocht om deze levenscyclus af te doen met de fasen van de development lifecycle.
Ten tweede ligt de nadruk in de huidige definitie op tooling. Als er sprake is van een huwelijk tussen business management en software engineering, doen we dat dan met een tool? De essentie van de (huidige) ALM-definitie is om business management en software engineering met elkaar in contact te brengen en te houden gedurende de gehele development lifecycle. Maar de informatie geboden door tools die engineering processen faciliteren en integreren is van een te laag abstractieniveau om het (business) management de wendbaarheid te bieden die vandaag de dag noodzakelijk is.
Business management en software engineering/applicatiemanagement in contact brengen en houden vraagt om een integrale kijk op de applicatie – of een groep van applicaties – dat het management mogelijkheden tot sturing geeft op basis van het business perspectief (business lifecyle) en het it perspectief:
• Vanuit het business perspectief variëren de behoeften van enerzijds wendbaarheid en schaalbaarheid (in competitieve en innovatieve domeinen waar reactiesnelheid doorslaggevend is) tot anderzijds continuïteit en toekomstvastheid (in meer volwassen en uitgekristalliseerde domeinen);
• Vanuit ict perspectief onderscheidt zich aan de ene kant de behoefte aan stabiliteit en continuïteit (focus op kosten, betrouwbaarheid en behoud), en aan de andere kant behoefte tot vernieuwing en modernisering (focus op verandering).
Strategiemodel
Vanuit deze twee invalshoeken bezien, worden bedrijfsactiviteiten gepositioneerd op de verticale as (zie nevenstaande figuur) afhankelijk van de dynamiek en behoeften van een bepaald bedrijfsactiviteit. Op de horizontale as wordt de focus op verandering dan wel op stabiliteit voor ondersteunende applicaties gepositioneerd. De applicaties die een bedrijfsactiviteit ondersteunen zijn daarmee gepositioneerd in één van de vier kwadranten uit het model waarbij ieder kwadrant om een andere strategie van beheren en/of verandering vraagt.
Verschillende bedrijfsactiviteiten en applicaties binnen één organisatie kunnen (en zullen) in verschillende kwadranten vallen. De nummering van de kwadranten van 1 naar 4 is een afspiegeling van de levensloop van producten en diensten. Hieruit blijkt ook een veranderende business dynamiek en behoeften in de tijd met de bijbehorende benodigde aanpassing van een adequate beheer- en veranderstrategie.
Bovenstaande komt volgens mij veel dichter bij application lifecycle management, met de nadruk op de levenscyclus en de positie die de applicatie daarin heeft bezien vanuit de business toegevoegde waarde.
Het model (zie figuur) biedt het (business) management houvast om applicatie lifecycle management voor het gehele portfolio in samenhang te besturen op basis van zowel de business lifecycle als de development lifecycle. Wellicht moeten we voortaan spreken van Applicatie Portfolio Lifecycle Management: APLM?
Goed artikel!
Ik denk dat de heer Kranenburg een goed punt heeft en de applicatie lifecycle de business toegevoegde waarde moet volgen. Echter, er is natuurlijk altijd iets als tenchnisch IT beheer en de gemiddelde HTS Informatica student zal zich ook de literatuur omtrent applicatie lifecycles herinneren.
Het verschil zit hem er nu in dat ALM door een softwareleverancier met groot marketingbudget gebruikt wordt om haar servicemanagement productportfolio en aanverwante tools onder de aandacht te brengen.
ALM is een proces om de levenscyclus van software te managen. Er zijn tools ontwikkeld om dit te ondersteunen.
Dit staat geheel los van het business management verhaal.
Echter, de levenscyclus van de software wordt gedreven door o.a. businessbelangen. Uit praktische overweging kan het handig zijn deze twee op elkaar af te stemmen, maar dit is absoluut geen noodzaak.
Ik herken de fasen wel die genoemd worden – ontwikkeling – introductie – massaproductie – uitfaseren – end of life – maar zie dit als de fasen van product lifecycle, niet van business management.