De opkomst van cloud computing zal naar verwachting in 2011 doorzetten en ook doorsijpelen tot de vooralsnog gesloten bastions van corporate bedrijfsomgevingen. Deze beweging is ingezet in het privédomein. Want wie zit er tegenwoordig niet op Linkedin en Facebook? En wie skypet of twittert er nu niet? Met de smartphone of browser is dit alles ook nog eens altijd en overal beschikbaar.
In een tijd waarin het aanbod van cloud-toepassingen groter en groter wordt en het stadium van experimenteren voorbij is, ontstaan er ook op het vlak van bedrijfsapplicaties goede en degelijke toepassingen. Denk hierbij aan apps ter ondersteuning van effectieve communicatie (zoals tekst-, spraak- en videochat), collaboration, document management en project management. Nog even en de uitspraak: 'There is an app for that' is ook op business issues van toepassing.
Zelf aan het stuur
De eenvoud en snelle inzetbaarheid van cloud-toepassingen veroorzaakt een revolutie in de wijze waarop gekeken wordt naar it-oplossingen. Niet langer ellenlange en grootschalige projecten met gigantische budgetten, maar snel inzetten van technologie voor specifieke en actuele issues.
Deze nieuwe mindset ten aanzien van technologie laat ook de business manager niet ongemoeid. Fit-for-purpose apps die vaak met zeer geringe it-impact ingezet kunnen worden, komen meer en meer beschikbaar. Vaak zijn deze standaardoplossingen minder toegespitst op de specifieke bedrijfssituatie dan de traditionele bedrijfsapplicaties. Desondanks lijken de voordelen van snelle inzetbaarheid, lagere kosten en bewezen aanpakken zwaarder te wegen en in het voordeel van cloud-oplossingen te werken.
De business manager hoeft niet langer lijdzaam te wachten totdat zijn organisatie hem it-oplossingen aanbiedt, maar kan makkelijker zelf het initiatief nemen en oplossingen vinden en implementeren. Omdat de business manager zelf aan het stuur zit neemt de betrokkenheid van de business bij de inrichting en implementatie ervan toe. Daarnaast is de kans groter dat deze hogere mate van betrokkenheid leidt tot betere benutting van de geïmplementeerde oplossing. Dit komt het rendement van de investeringen ten goede!
Echter, omdat elke business manager zelf de regie ter hand kan nemen, bestaat het gevaar dat de focus te veel op de korte termijn komt te liggen. Dit kan leiden tot fragmentatie in tools en het daarmee samenhangende gebrek aan aggregatie van data en rapportages. Het grote aantal verschillende leveranciers kan leiden tot kosteninefficiëntie. Organisaties zullen hiervoor de nodige spelregels moeten opstellen.
Impact op rol HR en IT
De combinatie van integraal management en cloud computing zou weleens een grotere impact kunnen hebben op ondersteunende afdelingen (met name hr en it) dan nu algemeen wordt aangenomen. De relatieve eenvoud waarmee nieuwe apps ingezet kunnen worden, maakt de afhankelijkheid van ondersteunende afdelingen steeds kleiner. Business managers kunnen voor het eerst zelf shoppen en die oplossing kiezen die het beste aansluit bij hun actuele vraag. Een fundamentele verschuiving in rollen, die door hr en it met de beste wil van de wereld niet meer te stoppen is.
Een goed voorbeeld van deze verschuiving zijn tools ter ondersteuning van talent en performance management processen. Deze tools waren van oudsher registratief opgezet. De toegevoegde waarde zat aanvankelijk vooral op het beter administreren vanhrR-data. Later uitgebreid met het verbeteren van de kwaliteit van data. Vaak op basis van de nieuwste hr-theorieën en modellen, maar desondanks vaak ver afstaand van de dagelijkse praktijk van de ‘werkvloer'. Hoe vaak zie je niet dat de business de toegevoegde waarde van deze tooling ter discussie stelt…?
Nu de business manager meer en meer zelf aan het stuur staat als het gaat om het aantrekken, behouden en optimaal inzetten van medewerkers, zijn zij minder afhankelijk van ondersteuning door centrale hr-afdelingen. Hr en it zullen daarom hun huidige ondersteunende rol anders moeten gaan invullen. Benut de kansen die deze ontwikkeling biedt terwijl je de risico's beperkt.
Wat kunnen HR en IT doen?
Cruciaal voor hr en it is om de dialoog met de business aan te gaan. Niet met het doel om draagvlak te creëren zoals nu nog vaak gebeurt, maar om te waarborgen dat zij aangehaakt blijven bij de ontwikkelingen in de organisatie. Door het proactief meedenken met de business hebben zowel hr als it de mogelijkheid om hoger in de keten toegevoegde waarde te leveren met hun dienstverlening. Bovendien kunnen zij het gevaar van fragmentatie managen. Randvoorwaardelijk is dat hr en it hierbij als enablers optreden en niet als remmers van ontwikkelingen.
Voor met name hr lijkt deze proactieve benadering momenteel nog complex. Dit komt vooral door het nog onvoldoende begrijpen wat nu echt de behoeften van de business zijn en wat de nieuwste, technologische ontwikkelingen nu in houden. Daarnaast zien hr-afdelingen de strategische hr-processen nog altijd als hun domein en onderkennen zij de verschuiving van deze processen richting de business onvoldoende.