Rust in de tent. Dat was voor Henny Hilgerdenaar de belangrijkste taak toen hij begin 2010 opnieuw de leiding kreeg over SAP-dienstverlener Ctac uit Den Bosch. Ctac hoopt in 2011 weer winst te maken door nieuwe samenwerkingsverbanden, volledige dienstverlening en zich te richten op nieuwe markten. 'We willen meer doen dan het standaard SAP-trucje.'
Ook bijna een jaar na dato wil Hilgerdenaar niet veel kwijt over het vertrek van zijn voorganger Bart Hogendoorn die eind 2009 vertrok. De topman blijft bij de officiële lezing dat het ging om een conflict over de bedrijfsvoering. Hij voegt na enig doorvragen toe dat Hogendoorn volgens de raad van commissarissen onvoldoende paste in de ondernemende cultuur van het bedrijf en Ctac vooral bedrijfskundig aanstuurde. Het plotselinge vertrek zorgde ervoor dat Hilgerdenaar, die tussen 2001 en 2005 het bedrijf leidde, begin 2010 terugkeerde op de directeurspost.
Hilgerdenaar verliet deze post in 2005 om zich te richten op het bedrijfsonderdeel Managed Services en de oprichting van een klantcontactcentrum. Hij keerde in een lastige periode terug als directeur. De consultancy-taken waren begin 2009 nagenoeg gehalveerd, tarieven stonden onder druk en het vertrek van Hogendoorn zorgde voor onrust.
De topman vertelt dat de dienstverlener er in crisistijd bewust voor koos om zoveel mogelijk consultants binnen het bedrijf te houden. Het bedrijf had op een bepaald moment veertig adviseurs op de bank zitten. Hilgerdenaar: 'We hebben specialisten in dienst. Ontslag zou kapitaalvernietiging betekenen. Concurrenten gingen stunten met prijzen, maar dat doen we niet. Kwaliteit heeft een prijs.'
Toch moest het bedrijf afscheid nemen van ongeveer dertig mensen. Daarbij ging het niet om specifieke functies, maar keek het bedrijf door de hele organisatie waar op kosten konden worden bespaard. Ctac trok tegelijkertijd vooral senior consultants aan voor managed services, business intelligence en crm. Via overnames van Yellow2B en Yellow&Red is kennis van portals, integratiespecialismen en Microsoft SharePoint in huis gehaald.
Zorg
Ctac concentreert zich onder leiding van Hilgerdenaar vooral op advisering van bedrijven in de detailhandel, groothandel, logistiek, industrie, voedselproductie en energiesector. Daarnaast hoopt de onderneming meer klanten te winnen op de markt voor wooncorporaties. Eind 2008 betrad het bedrijf die markt via een contract met woningcorporatie Ymere uit Amsterdam. De oplevering van het SAP-systeem voor Ymere is met argusogen bekeken door leveranciers die zich al langer richten op de markt voor corporaties.
Hilgerdenaar benadrukt dat het dienstenbedrijf 'blijft kijken naar andere branches'. Een voorbeeld daarvan is de zorg. De dienstverlener trok eind november 2010 Paul Zincken aan voor de oprichting van een zorgtak. Zincken (48) werkte tussen april 2007 en december 2008 als directeur van de zorgdivisie van SAP-Nederland en werkte daarvoor onder andere voor Getronics PinkRoccade en IBM. Het dienstenbedrijf had onvoldoende specifieke kennis van de kernprocessen van zorgautomatisering en haalt die kennis via Zincken binnen. De zorgtak van Ctac richt zich specifiek op het erp-pakket SAP For Healthcare.
XV Retail
De dienstverlener zoekt het ook meer in samenwerken. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld samen met printerleverancier Ricoh een dienst voor volledig documentbeheer opgezet. Daarbij implementeert Ctac de software en levert Ricoh diensten voor het scannen van documenten. Hilgerdenaar: 'We willen meer zijn dan alleen een leverancier. We willen diensten van a tot z kunnen aanbieden. Daarbij helpen we de klant bij de regie over hun ict. We denken met ze mee over de strategische inzet van automatisering.'
Voor 2011 staat ook uitbreiding van XV Retail op het programma. Die software voor kassasystemen koppelt gegevens uit SAP, externe databases, catalogus, winkel en internet. Ctac heeft al een vestiging in België, Duitsland en Frankrijk, maar wil de internationale activiteiten via partners verder uitbreiden.
Verhuizen
Verder heeft het bedrijf bekendgemaakt om in 2012 te verhuizen naar een nieuw hoofdkantoor. De dienstverlener neemt samen met boekhoudketen en financieel adviesbureau BDO intrek in een nieuw pand aan de A2 bij Den Bosch. Op die locatie worden ook de werknemers van de overgenomen bedrijven Yellow2B en Yellow & Red uit Eindhoven ondergebracht. Medewerkers van Ctac-dochter IFS Probity uit Barneveld en Meridian uit Leeuwarden behouden hun eigen vestiging, belooft Hilgerdenaar.
Verlies na recordjaar
Ict-dienstverlener Ctac boekte over het jaar 2009 een verlies van 2,2 miljoen euro door de teruggelopen vraag naar ict-diensten en faillissementen van klanten die voor een half miljoen in de boeken staan. De ontslagvergoeding van Hogendoorn van 960.000 euro verdubbelde het verlies. In 2008 boekte het Bossche bedrijf nog een recordwinst van 4,9 miljoen euro.
CTAC heeft zijn beste tijd gehad.Als je kijkt naar de opdrachten die worden binnengehaald is dit minimaal vergeleken met andere ICT-bedrijven. Veel ervaren consultants van CTAC zijn daarom ook vertrokken.
Dag Arnold,
Inderdaad ben ik het met je eens. Veel ervaren mensen zijn vertrokken en zijn bij Oliver gaan werken. Dus ik vraag me dan ook af of CTAC het nog gaat redden in 2011.
Michael
Olivier? als het goed is zijn de ervaren mensen voor zichzelf begonnen en niet bij geen andere leenheer.