De branchevereniging voor klantrelatiebeheer CRM Association Nederland wijzigt zijn naam in Platform Klantgericht Ondernemen. Door die naamswijziging hoopt de vereniging het vakgebied van klantgericht ondernemen uit te dragen onder een breder publiek. De organisatie vindt de definitie van het begrip klantgericht ondernemen veelomvattender dan alleen de term crm en wil door de naamswijziging meer leden aantrekken van buiten het oorspronkelijke vakgebied van crm (customer relationship management).
Platform Klantgericht Ondernemen, dat sinds 1 januari 2011 die naam officieel heeft doorgevoerd, spreekt van een laagdrempelige naam. Naast leveranciers van crm-software en branchepartners gaat het bijvoorbeeld om overheidsinstellingen, media en bedrijven waarvoor klantrelatiebeheer steeds belangrijker is.
'Wij willen niet alleen voor de grote bedrijven een platform zijn, maar ook voor het mkb en de overheid bieden wij een waardevol netwerk waar iedereen die zich bezighoudt met klantgericht ondernemen kennis kan halen en delen', aldus woordvoerder Maricken Hengeveld.
Hengeveld zegt dat veel bedrijven, instellingen en organisaties onbewust al bezig zijn met crm, maar die activiteiten onder de term klantgericht ondernemen scharen. Volgens de branchevereniging heeft crm vaak een technische connotatie, terwijl ict slechts een component is van klantrelatiebeheer.
Platform Klantgericht Ondernemen
Het platform organiseert maandelijks kennissessies over klantgericht ondernemen, zoals over de inzet van sociale media. De branchevereniging heeft bijna tweehonderd bedrijfsleden. In totaal zijn ongeveer 1500 mensen bij de vereniging betrokken.
CRM VOLGENS PLATFORM KLANTGERICHT ONDERNEMEN
'Crm is de implementatie van een strategie waarmee een bedrijf of instelling beoogt klantrelaties te optimaliseren in termen van klantrendement en klanttevredenheid. Een continue en systematische, organisatie-omvattende activiteit waarbij ict een ondersteunende rol speelt.'