Het toenemend gebruik van krachtige mobiele apparatuur en applicaties zorgt dat steeds meer informatie buiten de gecentraliseerde datacenters wordt gecreëerd. Volgens onderzoek zullen er in 2015 vijftien miljard mobiele apparaten in gebruik zijn. En de verwachting is dat in 2020 35ZB (Zettabytes) aan gegevens wordt gegenereerd. Dit illustreert de taak van cio’s: 'Hoe moeten wij gebruikers bedienen, productiviteit verhogen en financieel succesvol zijn?'
Het is niet eenvoudig om een architectuur te ontwerpen die de flexibiliteit heeft om het hoofd te bieden aan de moderne eisen. Het vereist een toekomstgerichte strategie om de verschillende ideeën en oplossingen die hiervoor nodig zijn te omarmen. Dit weten moderne cio's maar al te goed. Maar soms worden it-afdelingen gezien als ‘moeilijk te veranderen’ afdelingen. De interne vraag naar nieuwe instrumenten en snellere flexibele systemen wordt beschouwd als verhoging van de werkdruk. Dit komt deels doordat het dagelijkse management van technologie en zakelijke besluitvorming niet op elkaar aansluiten. Men richt zich op onderhoud van oude it-infrastructuur, in plaats van de it-afdeling te zien als strategische unit.
Overstappen naar de cloud
Hoe kunnen ondernemingen een nieuw model vinden om technologie en bedrijfsdoelstellingen met elkaar te integreren? De meeste ondernemingen kunnen het zich niet permitteren om oude bedrijfsnetwerken te dumpen en opnieuw te beginnen. Waar dat wel mogelijk is, resulteert het ontwerp van een state-of-the-art netwerk vaak in een bureaucratische puinhoop van concurrerende leveranciers, consultants met als resultaat een netwerk dat te weinig capaciteit levert wanneer het eindelijk live gaat.
De 'cloud' is een steeds groter alternatief voor netwerken op bedrijfslocatie. De cloud staat voor on-demand diensten zoals; hosted computing-, netwerk- en opslagcapaciteit. Al het tijdrovende, complexe en dure hardwarebeheer wat hiervoor nodig is, wordt ineens weggenomen bij de koper. Volgens recente gegevens van onderzoeksbureau IDC vertegenwoordigen op cloud gebaseerde it-diensten momenteel een waarde van 12,51 miljard euro wereldwijd. Dit cijfer zal naar schatting toenemen tot ongeveer 31,57 miljard euro in 2013. In Europa omarmen steeds meer bedrijven de zakelijke mogelijkheden die de virtualisatie van bezittingen en applicatietoegang via de cloud bieden.
De cloud definiëren
De cloud kan worden onderverdeeld in drie brede gebieden: Software-as-a-Service (SaaS), Infrastructuur-as-a-Service (IaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS). Deze diensten kunnen via een openbare infrastructuur (een public cloud), binnen een private netwerk (een private cloud), of een combinatie van die twee (een hybride cloud) worden geleverd.
Dit soort diensten bieden bedrijven zowel zakelijke als financiële voordelen zoals toegang tot een zeer schaalbare infrastructuur zodat de kosten voor de koper operationele uitgaven worden. Het betekent ook dat de upgrade naar de onderliggende technologie naadloos en onzichtbaar voor de koper verloopt. Veel bedrijven hebben een diepgewortelde overtuiging dat een veilige omgeving het beste in-house kan worden bereikt zodat de infrastructuur op locatie rechtstreeks kan worden beheerd. De waarheid is echter dat beveiliging voor de meeste ondernemingen geen kerncompetentie is. Overgaan op de cloud betekent dat ook veiligheid als onderdeel van de service kan worden ondergebracht bij technologie-experts voor wie dit wel hun core business is.
Voor veel bedrijven past een private cloud het beste bij hun doelstellingen en levert het de grootste zakelijke voordelen. Dit komt omdat het een maatoplossing is die afgestemd wordt op de interne processen.
Zakelijke gebruikers willen de mogelijkheid hebben om systemen ‘on demand' te kiezen uit een combinatie van lokale en remote providers. De it-afdeling wil de mogelijkheid hebben om deze systemen via software te configureren en monitoren. De bouw van deze systemen vormt de sleutel tot een overstap naar de cloud.
Het voordeel van de cloud
Ongeacht of het om een publieke- of privécloud gaat, is er de mogelijkheid om te kunnen kiezen waar en hoe een applicatie draait. Dit is in de eerste plaats gebaseerd op zakelijke redenen (veiligheid, duurzaamheid, frequentie, kosten, bandbreedte, uniciteit) met als . doel om het bedrijf maximaal concurrentievoordeel te geven.
Steeds meer bedrijven erkennen dat software, infrastructuur en het platform strategische voordelen zoals schaalbaarheid en kostenefficiëntie kunnen bieden wanneer het als on-demand dienst geleverd wordt. Systemen kunnen dynamisch en schaalbaar worden gebouwd in plaats van ze te bouwen voor gebruikersscenario's die zich wellicht nooit voordoen. De cloud betekent een minimaal risico. Het cloudmodel geeft senior it-strategen de mogelijkheid zich volledig te richten op de afgesproken service levels en standaarden en zorgt ervoor dat de afdeling meer in lijn met de bedrijfsdoelen ingericht kunnen worden.
In een dergelijk netwerk bevatten de slimmere end-points veel rekenkracht. Daarnaast zijn ze remote, verspreid en mobiel. De informatie en toepassingen zijn gevirtualiseerd en kunnen zich overal binnen de infrastructuur die we de cloud noemen bevinden.
De grote gelijkmaker
De cloud zorgt er voor dat bedrijven van alle formaten steeds gelijkwaardiger worden. Alle bedrijven hebben via de cloud toegang tot een infrastructuur van wereldklasse dat kan meegroeien met ambities in plaats van ze af te remmen. Dankzij op cloud gebaseerde diensten kan op basis van behoefte en feitelijk gebruik de capaciteit vergroot en verminderd worden en betaal je alleen nog maar voor het gebruik. De virtualisatie van servers, applicaties, desktops, opslag en overige infrastructuur is de eerste stap in de verplaatsing van bedrijfskritische applicaties naar een cloudprovider. Dit heeft een flinke impact op de interne bedrijfscultuur.
De financiële voordelen zijn een gevolg van de zakelijke voordelen: een verschuiving van dure, moeilijke te verantwoorden delen van kapitaaluitgaven ten behoeve van de voorspelbaarheid en de liquiditeit van operationele uitgaven. Daarnaast zijn er lagere personeelskosten omdat het voor de onderneming onwaarschijnlijk zal zijn dat specialisten moeten aanblijven voor elk instrument of onderdeel van het complexe oude netwerk.
Hoe kun je dit aanpakken
Netwerken zijn veel te complex om op een betrouwbare manier op te kunnen schalen en de grote hoeveelheid data en applicaties van vandaag de dag te kunnen verwerken. Netwerken moeten eenvoudig zijn om op een betrouwbare en kostenefficiënte manier de grote verantwoordelijkheid van het gevirtualiseerde datacenter van morgen aan te kunnen. Wanneer je bedrijf erop draait of als zakelijke data wordt toevertrouwd aan een externe partij, dan moeten de netwerkfoundations non-stop en optimaal werken. De adoptie van deze modellen een geleidelijk en evolutionaire proces zijn. Economieën en businesscontinuïteit vragen om een migratiestrategie die operaties vereenvoudigt, de investeringen van een klant beschermt en nieuwe normen stelt aan up-time.
Om de stap naar een echt gevirtualiseerd datacenter te kunnen zetten, moet het netwerk het datacenter worden. Hiervoor moet je een leverancier kiezen die de doelstelling heeft deze nieuwe omgeving mogelijk te maken, nieuwe betrouwbaarheidniveaus vast te stellen en de bestaande investeringen beschermt terwijl de infrastructuur radicaal vereenvoudigd wordt. Niet alle leveranciers zijn hiertoe in staat. De cio moet zeer zorgvuldig kiezen wie hij vertrouwt omdat hij anders een zeer kostbare fout maakt.