De gemeente Apeldoorn verwacht pas dit voorjaar te kunnen aansluiten op de Landelijke Voorziening BAG. De Gelderse gemeente behoort met Den Haag, Middelburg, Oss en Lith en Twenterand tot het vijftal dat de deadline van 31 december 2010 niet haalde en door het ministerie van Infrastructuur & Milieu als risicogroep hoogste categorie is aangeduid. Een woordvoerder van de gemeente stelt dat de projectplanning niet streng genoeg in de gaten is gehouden. Daarnaast heeft Apeldoorn ervoor gekozen een extra kwaliteitsslag uit te voeren.
Alle gemeenten moesten op 31 december 2010 een verbinding hebben met de BAG Landelijke Voorziening (BAGLV). Volgens het ministerie van Infrastructuur & Milieu wordt een goede werking van deze nieuwe Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (BAG) geblokkeerd, doordat een aantal gemeenten de deadline niet heeft gehaald.
Een van de boosdoeners is de gemeente Apeldoorn. Een zegsman erkent dat de gemeente nog niet klaar is met de afronding van de BAG- werkzaamheden. 'Zoals het er nu naar uitziet, leggen wij dit voorjaar de laatste hand aan de werkzaamheden.'
Uitstel
Hij geeft twee oorzaken voor het niet halen van de deadline. 'De eerste is dat we onze planning niet streng genoeg hebben bewaakt. We zijn het project begonnen met veel ambities en dan gebruik je meer tijd dan je zelf ook wenselijk acht.' De tweede reden is volgens hem een kwalitatieve.
Apeldoorn kreeg half november 2010 van Infrastructuur & Milieu na een audit te horen dat de gemeente klaar was voor aansluiting op de BAG, mits er nog wat zaken werden verbeterd. De gemeente koos ervoor de verbeteringen grondiger aan te pakken, om op grotere schaal kwalitatief betere informatie te kunnen leveren. Deze extra verbeteringsslag zorgde er wel voor dat de deadline werd overschreden.
Kwaliteit
Volgens de woordvoerder gaat het om de kwaliteit van de databestanden en de koppelingen. Apeldoorn heeft ervoor gekozen om zoveel mogelijk foutloze referentiebestanden klaar te zetten. De meeste gemeenten die op de BAG zijn overgegaan, moesten verbeteringen aanbrengen op de referentiebestanden die al waren gekoppeld. Hij wijst erop dat veel gemeenten die wel tijdig zijn overgegaan de verplichting hebben om voor mei dit jaar nog een kwaliteitsslag moeten uitvoeren.
In Apeldoorn staan in de Basisregistraties Adressen & Gebouwen ongeveer 55.000 verblijfsobjecten en 100.000 panden. De gemeente ondersteunt de invoering van de BAG met software van Gouw IT en NedGraphics.
Liever op tijd met correcte data…
Bijna alle andere gemeenten is het wel gelukt. Eigenlijk moest het volgens mij al twee jaar geleden klaar zijn als ik mij niet vergis.
Het kadaster (te APELDOORN) beheert deze basisadministratie…
De problematiek zit ook in het gebruik van meerdere applicaties als bron om de BAG gegevens te verzamelen en aan te leveren aan het Kadaster. Apeldoorn gebruikt er twee; Gouw en NedGraphics. Lelystad heeft eerst een nieuwe verzamelapplicatie van Centric ingevoerd. De BAG authenticiteit is dermate hoog, dat meerdere bronsystemen zelden in staat zijn om dat te waarborgen.
Jurist, heeft gelijk. Je mag volgens de wet BAG jouw mutaties van de twee basisregistraties (BRA en BGR) wel via aparte applicaties beheren, maar dan moet je de extra inspanning ook bijtijds kunnen leveren. De gemeente Apeldoorn was één van onze klanten die meenden het beter te weten en heeft dus zitten door te modderen omdat ze het anders en veel beter zouden gaan doen dan de rest. Apeldoorn richtte zich te veel op 1 juli 2011, de datum van gebruiksplicht, in plaats van data van aansluit- en leverplicht.
En nu zitten ze met deze “eervolle” vermelding dat zij (met vier anderen) veel te laat zijn.
De overheid zegt hierover ”De gemeenten in categorie 2! houden het volledige gebruik van de BAG voor Nederland op. Deze gemeenten hebben het niet gehaald om tijdig aan te sluiten op de BAGLV. Hierdoor is de BAG niet volledig en kunnen vele toepassingen nog niet worden gebruikt of ontwikkeld. Bovendien is het, gezien de situatie binnen die gemeente, noodzakelijk dat een door het Ministerie van I&M toegevoegde projectleider wordt aangesteld, die de gemeente volgt en begeleidt. Als dit niet binnen korte tijd tot resultaat leidt, overweegt I&M gebruik te maken van de taakverwaarlozingsregeling (ex art. 45 van de Wet bag).”