De uitgaven aan informatie- en communicatietechnologie zijn in 2010 met 1,1 procent gestegen ten opzichte van 'zeer zwaar jaar 2009'. Dat blijkt uit onderzoek van branche-organisatie ICT~Office. De bescheiden groei is vooral te danken aan niet langer uitgestelde investeringen in mobiele spraak- en datadiensten, applicatiesoftware en clouddiensten. Voor 2011 verwachten de onderzoekers dat ict-investeringen met 2 procent toenemen, ondanks aangekondigde overheidsbezuinigingen.
Vooral in de tweede helft van 2010 stegen de bestedingen in ict. Gebruikers reageren echter nog altijd voorzichtig op het economisch herstel, aldus ICT~Office. De uitgaven aan vaste telefonie, data- en netwerkapparatuur, servers, midrange en mainframes daalden. Aan pc's werd 1,4 procent meer besteed.
De professionele dienstverlening ondervond in 2010 nog veel last van uitstel of verkleining met ict-projecten. Volgens de onderzoekers waren de bestedingen in consultancy, implementatie en detachering daardoor lager. Ondersteunende dienstverlening, zoals onderhoud, liet een stijging van 3,3 procent zien. In totaal groeide de ict-dienstverlening in 2010 met 1,6 procent.
Voor 2011 verwacht de brancheorganisatie een toename van de bestedingen aan software (+2,6 procent), dienstverlening (+2,5 procent) en hardware en kantoortechnologie (+1,7 procent). Bij hardware stijgt vooral de vraag naar pc's en naar opslagapparatuur.
Overheidsbezuinigingen
De branchevereniging ziet de bezuinigingen als bedreiging voor de ict-investeringen, maar ook als kans voor het bedrijfsleven. Uitbesteding van ict-systemen aan de markt zou een belangrijke optie zijn om de kosten in de hand te houden, is de redenering.
Oud-voorzitter Henk Broeders van ICT~Office zei dit kortgeleden ook tijdens een interview met Computable: 'Onze boodschap is: ga door met investeren in ict. Dat is goed voor zaken als veiligheid, gezondheid, mobiliteit, milieu, vergrijzing en onderwijs. Door de juiste investeringen kan de overheids-ict worden gestroomlijnd (…) Overheden zien dat er projecten fout lopen en hoge kosten hebben. Ze moeten echter ook erkennen dat ict kan bijdragen aan verbeterde dienstverlening en efficiëntie.'
Het onderzoek werd uitgevoerd door het bureau Heliview Research onder leden van ICT~Office, aangevuld met marktinformatie.
Bekijk het maar, ik stap uit de ICT. Het is wel mooi geweest met dat rondschoppen en constant tijdelijke contracten moeten accepteren. Ik ga doen wat ik vroeger deed. Daar krijg ik wel een vaste baan in, en veel beter betaald. Daar word ik niet rondgeschopt door snelle accountmanagers, daar heb ik niet de onzekerheid of ik morgen nog wel een baan heb, daar hoef ik niet achter elke nieuwe hype aan te rennen. Daar word ik wel gewaardeerd, zowel als professional als persoon.
ICT, tot nooit meer ziens! Je was een grote teleurstelling en aan jou heb ik 10 jaar van mijn leven verspeeld! De ICT bekijkt het maar. Ik keer nog niet meer terug al boden ze me het dubbele salaris!
Je hebt groot gelijk, mark.
Thanks Mark, door jou heb ik meer kans op een volgende opdracht ! Dat er meer mogen volgen ! Cheers.
Interessant dat ene jk een ondersteunende reactie geeft aan mark. Daarna volgt een soort egoistische afzeikreactie. Die laatste krijgt 3 sterren waardering van computable.
Misschien heeft mark dan toch gelijk dat de ICT wereld niet zo gezellig is geworden 😉
@Mark: ik ben heel benieuwd wat voor werk jij gaat doen.
Ik ga weer gewoon werkvoorbereiding doen. Met een product zelf bezig zijn in plaats van de ICT erachter. Dat product levert immers geld op en de ICT erachter niet (zo wordt dat althans gezien in het bedrijfsleven) en dus word ik nu op eerlijke, meetbare resultaten afgerekend in plaats van op onderbuikgevoelens en snelle accountmanagers die over mijn rug willen scoren.
@asjemenou, inderdaad is de de ICT allesbehalve gezellig gebleken de laatste drie jaar. Het was nergens makkelijk, maar ik heb het nou wel een beetje gehad met telkens maar in de hoek zitten waar de hardste klappen vallen.