De uitgaven aan informatie- en communicatietechnologie zijn in 2010 met 1,1 procent gestegen ten opzichte van ‘zeer zwaar jaar 2009’. Dat blijkt uit onderzoek van branche-organisatie ICT~Office. De bescheiden groei is vooral te danken aan niet langer uitgestelde investeringen in mobiele spraak- en datadiensten, applicatiesoftware en clouddiensten. Voor 2011 verwachten de onderzoekers dat ict-investeringen met 2 procent toenemen, ondanks aangekondigde overheidsbezuinigingen.
Vooral in de tweede helft van 2010 stegen de bestedingen in ict. Gebruikers reageren echter nog altijd voorzichtig op het economisch herstel, aldus ICT~Office. De uitgaven aan vaste telefonie, data- en netwerkapparatuur, servers, midrange en mainframes daalden. Aan pc’s werd 1,4 procent meer besteed.
De professionele dienstverlening ondervond in 2010 nog veel last van uitstel of verkleining met ict-projecten. Volgens de onderzoekers waren de bestedingen in consultancy, implementatie en detachering daardoor lager. Ondersteunende dienstverlening, zoals onderhoud, liet een stijging van 3,3 procent zien. In totaal groeide de ict-dienstverlening in 2010 met 1,6 procent.
Voor 2011 verwacht de brancheorganisatie een toename van de bestedingen aan software (+2,6 procent), dienstverlening (+2,5 procent) en hardware en kantoortechnologie (+1,7 procent). Bij hardware stijgt vooral de vraag naar pc’s en naar opslagapparatuur.
Overheidsbezuinigingen
De branchevereniging ziet de bezuinigingen als bedreiging voor de ict-investeringen, maar ook als kans voor het bedrijfsleven. Uitbesteding van ict-systemen aan de markt zou een belangrijke optie zijn om de kosten in de hand te houden, is de redenering.
Oud-voorzitter Henk Broeders van ICT~Office zei dit kortgeleden ook tijdens een interview met Computable: ‘Onze boodschap is: ga door met investeren in ict. Dat is goed voor zaken als veiligheid, gezondheid, mobiliteit, milieu, vergrijzing en onderwijs. Door de juiste investeringen kan de overheids-ict worden gestroomlijnd (…) Overheden zien dat er projecten fout lopen en hoge kosten hebben. Ze moeten echter ook erkennen dat ict kan bijdragen aan verbeterde dienstverlening en efficiëntie.’
Het onderzoek werd uitgevoerd door het bureau Heliview Research onder leden van ICT~Office, aangevuld met marktinformatie.