De belangrijke ontwikkelingen op het gebied van erp (enterprise resource planning), crm (customer relationship management), ecm (enterprise content management) en bi (business intelligence): ze zijn terug te vinden in deze bijdrage, die onderdeel uitmaakt van de Consultancy Guide 2011.
Wat is het?
Bedrijfssoftware is de programmatuur voor de ondersteuning van de bedrijfsvoering en administratie, bedrijfssoftware, verandert voortdurend. Dit artikel biedt een overzicht van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van erp (enterprise resource planning), crm (customer relationship management), ecm (enterprise content management) en bi (business intelligence).
Wat zijn de trends?
Bi is een vast onderdeel van bedrijfssoftware
De laatste jaren hebben grote bedrijfssoftwareleveranciers specialistische bi-spelers ingelijfd en die programmatuur voor analyse en voorspellingen toegevoegd aan de bedrijfssoftware. Bi, dat aanvankelijk vaak als een los pakket werd geleverd, is geïntegreerd in bedrijfssoftware. Daardoor worden resultaten sneller zichtbaar en kunnen bedrijven sneller actie ondernemen. Aanvankelijk bleven uitkomsten van analyses vaak steken binnen de directiekamer maar bedrijven delen die informatie steeds vaker om de organisatie te laten zien op welke resultaten besluiten worden genomen. Bi ontwikkelt zich ook steeds meer van analyses achteraf naar voorspellende analyses. Moderne bi-software maakt het mogelijk om aan de hand van scenario's en voorspellende modellen verschillende toekomstscenario's te schetsen.
Opkomst van social CRM
Sociale netwerken bieden een schat aan informatie over klanten. De vraag is natuurlijk, welke informatie is relevant? Crm-leveranciers komen met oplossingen om de data te analyseren en in te zetten voor klantbeheer. Die software is volop in opkomst. Daarnaast is er opvallend veel aanbod van marketing-software voor de aansturing van campagnes. Die programmatuur krijgt naast kanalen als e-mail steeds meer functionaliteiten voor campagnes via sociale netwerksites. Relatiemanagers verenigd in de CRM Association Nederland benadrukken overigens dat technologie slechts een deel van goed relatiebeheer inhoudt. De vereniging predikt: 'Crm is de implementatie van een strategie waarmee een bedrijf of instelling beoogt (klant)relaties te optimaliseren in termen van klantrendement en klanttevredenheid. Het is een continue, systematische en organisatie-omvattende activiteit waarbij ict een ondersteunende rol speelt.'
Erp als webdienst
Erp (enterprise resource planning) het belangrijkste bedrijfssoftwarepakket van veel organisaties wordt heel voorzichtig aan ook aangeboden als webdienst. Bedrijven zijn van oorsprong huiverig om hun belangrijkste bedrijfsinformatie buiten de bedrijfsmuren op te slaan maar kijken uit kostenoverweging ook naar de webdienst-optie. Daarbij is beveiliging uiteraard een van de belangrijkste zaken.
Open source wint terrein
Om afhankelijkheid van een leverancier te vermijden kiezen bedrijven steeds vaker voor software met een open broncode of open standaarden. Daarmee kunnen ze zelf aan de slag met de doorontwikkeling van de programmatuur en zijn ze niet afhankelijk van het plan dat de leverancier met de software voor ogen heeft.
Mondige eindgebruiker eist inspraak
Eindgebruikers krijgen steeds vaker inspraak in de ontwikkeling van bedrijfssoftware. Leveranciers zetten internet-portals op waarmee gebruikers inspraak krijgen in de opbouw van het softwareproduct. Sommige nieuwe releases van bedrijfssoftware hebben per scherm een knop naar de portal zodat gebruikers direct verbeteringen kunnen melden. Leveranciers hebben vaak een technische insteek bij de ontwikkeling van software terwijl gebruikers, die dagelijks met de programmatuur werken, meer zicht hebben op de gebruiksvriendelijkheid van producten. Gebruikers zijn bovendien mondiger geworden. Ze zeker de nieuwe generatie gebruikers verwacht van bedrijfsapplicaties hetzelfde gebruikersgemak als ict- en communicatiemiddelen die ze Prive gebruiken, zoals de iPhone.
Groeiende aandacht voor informatiebeveiliging
Veertig procent van het management bemoeit zich niet met het informatiebeveiligingsbeleid. Daardoor zijn beveiligingsinvesteringen onvoldoende afgestemd op het bedrijfsbeleid. Doordat risico-en impactanalyses vaak achterwege blijven, weten bedrijven bovendien niet welke maatregelen het meest kosten-efficïent zijn. Dat blijkt uit onderzoek van beveiligingsexpert Yuri Bobbert.
ECM-leverancier en printerfabrikant sluiten pact
Leveranciers van software voor documentbeheer en leveranciers van hardware zetten met printerleveranciers samenwerkingsverbanden op voor het volledige documentbeheer. Het gaat dan zowel om onderhoud van de machines als levering en beheer van de software. Klanten krijgen één aanspraakpunt voor alle documentzaken.
Wie geeft hierover advies?
Accenture
Altran
Atos Origin
Avaya
BT
Capgemini
Centric
Ciber
Corso
Ctac
Deloitte
Getronics (KPN)
HP
Humiq
IBM
Imtech ICT
Inter Access
IT Staffing
KPMG
Logica
Microsoft
Nobel
Ordina
Pecoma Informatica
Qurius
Siemens
Total Specific Solutions
T-Systems
VCD IT Groep
VX Company
Selectie adviesbedrijven
Bovenstaande lijst kwam tot stand door aan de veertig grootste adviesbedrijven te vragen over welke ict-deelgebieden zij adviseren.
De selectie van de veertig grootste adviesbedrijven is uitgevoerd door Mazars Berenschot Corporate Finance. Dat gebeurde op basis van omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. Deze omzetgegevens zijn gehaald uit openbare bronnen.
Consultancy Guide 2011
De Consultancy Guide 2011 is verschenen op 17 december 2010. De gids geeft een overzicht van de belangrijkste deelgebieden in de ict waarover consultancy-bedrijven adviseren. Daarnaast presenteert de gids alle resultaten van het onderzoek dat Motivaction uitvoerde.