Relatief weinig ambtenaren kunnen van buitenaf inloggen op het netwerk van hun organisatie. 64 procent van de medewerkers bij overheidsinstellingen kan van buitenaf inloggen op het netwerk. Bij zakelijke dienstverleners ligt dat percentage op 82 procent. Gemiddeld genomen heeft 69 procent van de medewerkers bij Nederlandse bedrijven en overheden van buitenaf toegang tot het bedrijfsnetwerk.
Dat blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young. Het onderzoek onder zeshonderd respondenten toont verder aan dat weinig overheidsmedewerkers een laptop van de organisatie hebben. Van de ambtenaren heeft 21 procent een laptop terwijl 46 procent van de medewerkers in de commerciële dienstverlening beschikt over een laptop van de zaak.
Onderzoeker Guill van den Boom benadrukt dat voor ambtenaren en medewerkers van commerciële bedrijven dezelfde beveiligings- en toegangsprotocollen gelden wanneer ze op afstand werken met gegevens waarop de wet bescherming persoonsgegevens van kracht is. Alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals bij opsporingsorganen, zijn de regels strenger.
Adviseur Tom Kronenburg van adviesbureau Zenc, dat overheden adviseert over innovatie, stelt dat het nieuwe werken mogelijkheden biedt om 'stevig' te besparen op de kosten voor bedrijfsvoering.
‘1 ambtenaar heeft 1,2 werkplek’
Kronenburg stelt dat het binnen overheidsorganisaties vaak gebruikelijk is dat er voor sommige ambtenaren meer dan één werkplek is en er ook vaak vaste werkplekken zijn voor personen die parttime werken. Hij becijfert dat er gemiddeld 1,2 tot 1,3 werkplek per voltijdbaan beschikbaar is. Door mobiel werken kan dat omlaag naar 0,8 of zelfs 0,7 werkplek per voltijdbaan. Zo kan het aantal vierkante meter kantooroppervlak worden verminderd.
Daarnaast kan er volgens Kronenburg bezuinigd worden op het secretariaat. 'Mobiele ict stelt medewerkers in staat om veel administratieve handelingen zelf te verrichten tegen minimale inspanningen. Het maken van de meeste afspraken kan zonder tussenkomst van het secretariaat.' Hij verwacht dat de invoering van het nieuwe werken minimaal 30 procent van de secretariële ondersteuning kan vervallen. Dat komt bijvoorbeeld door de koppeling van e-mail, telefonie en de digitale agenda.
Kronenburg benadrukt dat er investeringen gedaan moeten worden voor de omschakeling naar het nieuwe werken en dat een cultuuromslag noodzakelijk is, waarbij ambtenaren oude werkwijzen loslaten.
Van buiten inoggen op netwerk
Dienstverleners 82%
Productie en industrie 75%
Overheid 64%
Handel en distributie 46%
Gemiddeld 69%
Percentage medewerkers dat van buiten kan inloggen op netwerk.
Bron: Ernst & Young.
Op zich allemaal niet zo vreemd. In de praktijk gelden echter zeker niet dezelfde regels voor overheid als voor bedrijfsleven. Als er iets fout gaat bij de overheid wordt het door de transparantie altijd uitgebreid in de pers vermeld dus kent de overheid een risico mijdend gedrag. ook zijn arbeidsvoorwaarden altijd meer in het voordeel voor de medewerkers. Er zijn de laatste tijd bij de overheid trouwens vele nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitale dienstverlening aan klanten. Laten we daaraan prioriteit geven en dan achteraf kijken op welke manier er valt te bezuinigen. Er is al genoeg goed personeel verdwenen omdat deze volgorde werd omgedraaid.