T-Systems presteert ondermaats bij Shell en Philips. De twee bedrijven klagen over haperende systemen en uitblijvende besparingen. Dat meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt. T-Systems haalde de twee multinationals verrassend als klant binnen respectievelijk begin 2008 en eind 2009. Voor de automatiseerder betekende de contracten een doorbraak als Europese ict-dienstverlener.
T-Systems sloot in april 2008 een vijfjarig contract met Shell, waarbij het wereldwijd hosting- en opslagdiensten levert aan het olieconcern. De waarde ervan bedraagt één miljard euro. Eind 2009 ging Koninklijke Philips Electronics met T-Systems in zee voor het leveren van datacenter- en SAP-infrastructuurdiensten op basis van cloud computing. De grote uitbestedingscontracten passen in de internationale strategie van topman Reinhard Clemens. Hij wil dat T-Systems meer Europese multinationals als klant binnenhaalt en minder afhankelijk wordt van de omzet uit moederland Duitsland.
Weinig ervaren
Volgens het Handelsblatt maakt T-Systems zijn beloftes in de praktijk niet waar. Het bedrijf zou de contracten met lage prijzen en beloftes over kostenbesparingen hebben weten binnen te slepen. In de praktijk heeft de automatiseerder moeite om goedkope standaarddiensten te leveren en de overgenomen automatiseerders op een efficiënter manier in te zetten.
De Duitse zakenkrant voert een aantal analisten op die stellen dat de ict-dochter van Deutsche Telekom te weinig ervaren is om dit soort grote internationale deals probleemloos uit te voeren. Een woordvoerder erkende dat er sprake is geweest van 'enkele escalaties', maar spreekt van kinderziektes die vaker voorkomen bij de overstap naar een andere ict-leverancier.
De migratie en consolidatie van de it-omgeving van Shell naar het Dynamics Computing-platform van T-Systems is complex en neemt tussen de twee tot drie jaar tijd in beslag.
Deze contracten worden opgesteld en getekend door personen die zelf geen kaas hebben gegeten van het migreren en inrichten van systemen op een nieuw platform.
Eigenaren van systemen worden bij deze contracten niet geconsulteerd.
Wat krijg je dan? Partijen die geen brood zien in het migreren van hun applicaties en systemen en zelf de kennis ontberen om hun portfolio inzichtelijk te maken.
Volgens mij krijg je dan infrastructuur die niet perfect aansluit op wat ‘verwacht’ werd en niet de diensten die men ‘wenselijk’ achtte.
Dus ik ga mee met de persoon die het heeft over performance benchmarks die contractueel moeten zijn vastgelegd, maar opteer ook voor volledige transparantie in het contract wat betreft geleverde diensten aansluitend op transparante applicatie en systeemdata.
Dat laatste vormt bij bijna alle partijen een struikelblok. Geen enkel bedrijf heeft intern de documentatie van processen en portfolio op orde en valt door de mand als er openheid van zaken wordt gegeven.
Heb zelf 15 jaar ervaring in transformatie en ik heb nog geen bedrijf gezien die perfect alle benodigde documentatie kan aanleveren om op maat de juiste services te ontwikkelen.
Of… men weigert de standaard, technish perfecte, services omdat men gewoon te veel specials wil en er niet voor wil betalenm.
Ik zit net de annoncering te lezen dat Friesland Campina zijn Datacenter juist gaat uitbesteden naar het stevig bekritiseerde T-Systems…
Heeft T-Systems in Duitsland een te lage prijs afgegeven waar de Nederlandse klant straks weer de dupe van gaat worden?
We zullen de berichten maar weer afwachten op de Nieuwspagina van Computable.
Wij hebben zelf een aantal jaren samengewerkt met T-systems. In de periode dat we onze systemen bij TS draaide hebben we niks gezien van enige betrouwbaarheid van hun servers. Altijd was er iets aan de hand. Dit komt door te veel interne politiek binnen TS zelf. Veel van hun werknemers zijn van de oude garde hebben de houding van een ambtenaar.
Zo te zien heeft TS na al die jaren nog steeds niks geleerd.
Sinds wij weg zijn bij TS hebben we alleen maar voordelen gehad. Wij vonden de diensten van TS juist te duur, maar dan zijn wij maar een klein bedrijf. Ik ben er daarom ook niet helemaal mee eens met de stelling goedkoop is altijd duurkoop. Want je hebt zat andere spelers die goedkoper zijn en juiste betere service en kwaliteit leveren. Dan heb ik het niet over de bedrijven die aan de top staan. Want juiste deze zijn vergeten hoe je een klant moet servicen en tevreden moet houden.
Zoals eerder gezegd heb ik zelf enige (negatieve) ervaring met dit soort praktijken. Zelf heb ik als freelancer mee moeten werken aan het overbrengen van diverse applicaties naar een outsource partner. Tijdens dit proces kwam altijd de vraag naar boven: Waarom?
Waarom het werk weghalen bij (over het algemeen) kundige mensen? Mensen die zich 100% inzetten. Mensen die meewerken aan het spreekwoordelijke eigen graf. En aan het eind worden ze bedankt voor geleverde diensten en krijgen ze een leuk zakcentje mee.
Waarom?
Blijkbaar is het voor eigen gewin gaan door het bovenkader belangrijker dan het lot van het plebs op de werkvloer. Management laat zich teveel leiden wat het resultaat onder de streep is binnen hun opgeleukte Excel spreadsheet zonder rekening te houden met sociale – en intellectuele aspecten. De kille cijfers worden aan de RvB gepresenteerd en de oplossing is Outsourcing.
Aangezien de eigen kosten niet inzichtelijk genoeg zijn (voor het gemak vergeet het management altijd de randvoorwaardelijke zaken), is Outsourcing per defintie goedkoper.
Resultaat?
Bovenkader weet de RvB te overtuigen en de middellange termijn strategie ziet er rooskleurig uit. Bovenkader krijgt vette bonus en iedereen is blij met de “besparingen”.
Maar hoe zit het over 5 tot 10 jaar?
Ik ben geen Nostradamus, maar kan wel een poging wagen:
Veel multinationals hebben hun IT naar lage lonen landen overgedaan. De eersten hebben inmiddels opgemerkt dat zowel de kwaliteit niet hoger, als de kosten niet lager zijn. Het enige voordeel is de kosten inzichtelijkheid.
Ik voorzie dat een paar multinationals het “licht” zullen zien en het boeltje weer proberen terug te halen.
Of het ze lukt……..?
Being a victim of the TSI cloud, this article is spot on.
Spot on. CEO is de oude sloper van AO en zet zijn koers voort binnen T. Helaas worden daar de klanten ook slachtoffer van.
Geen kennis van zaken in de organisatie en geen wil in het management. Moet op een bepaald moment mislukken.
Ik vermoed dat er binnenkort nog wat meer ontevreden klanten zullen opduiken.
Heb zelf een tijdje bij T-Systems rondgelopen. En alhoewel er echt veel talent rondloopt zie je idd de ambtenaren-houding nog terug. Jammer jammer jammer.
En zoals hierboven al gezegd; Victim of the TSI Cloud. T-Systems wil alles in Duitsland hebben en dan krijg je interne strubbelingen. Ben er een aantal jaren weg nu maar jammer dat ze daar nog altijd last van hebben
Tsja, dat krijg je als je kiest voor prijs over kwaliteit
Heb het van dichtbij mee mogen maken. Alles im Keller laten we maar zeggen. Verpakking was bij deze deal belangrijker dan inhoud. Jammer, Atos Origin heeft een mooie klant verloren en Philips een goede provider. Misschien bedenken ze zich nog eens..
Ben een beetje verbaasd over de reacties hier.
Outsourcing is altijd een win-win-win-win situatie. Het outsourcende bedrijf krijgt een eenmalige belastinggift; de outsourcer krijgt een smak geld en een deal; de mensen die de deal sluiten verlaten het zinkend schip en gaan naar de outsourcer met een betere baan; de mensen die er werken gaan naar een bedrijf die meer om hen geven.
Okee, de gebruikers van het systeem hebben er misschien last van, maar zij zijn zelf geen partij in de outsourcingonderhandelingen. Bovendien, als de klanten echt ontevreden zijn zullen ze heus wel overstappen naar een ander. In dat geval moet je natuurlijk het belastingvoordeeltje ophoesten, en dat is toch zo’n behoorlijk bedrag dat je als gebruiker echt niet voor over hebt.
Overigens lijkt mij het verhaal van de “ambtenarenhouding” vooral een kwestie van onbegrip. Dat is gewoon efficientie. Zo horen ze nu eenmaal met de klant om te gaan. Als het mijn eigen werknemer zou zijn dan kan ik ze van alles vragen om te doen, maar je kunt toch niet verwachten dat ze al hun andere klanten meteen laten vallen en op je probleem storten? Er wordt natuurlijk eerst geprioritiseerd, geagendeerd en geaccoordeerd voordat het uitgevoerd kan worden. Dat gebeurt bij elke professionele outsourcer, want anders zou het best mogelijk zijn dat de rechter en de belastingdienst het niet ziet als een outsourcer en dan heb je een nog groter probleem.
Het zou mij hoogst verbazen dat de klachten van Shell en Philips hout snijden. De mensen werken efficient (zie boven) en de beloften zijn nagekomen. Dat laatste kan natuurlijk niet anders, de mensen die de deal gesloten hebben waren natuurlijk ook naar de oursourcer gegaan, zij gaan toch ook geen deal maken waar de outsourcer later last van zou kunnen gaan krijgen?
Mijn advies aan alle beursgenoteerde bedrijven is altijd te gaan outsourcen, omdat het een goede indicator is voor wanneer ik opties moet gaan (ver)kopen. Dat je als bedrijf kapot kan gaan door zo’n deal is natuurlijk niet mijn probleem, want met zo’n management red je het sowieso niet.