Telecom- en netwerkleverancier Avaya heeft onlangs John van der Velden als nieuwe directeur voor Nederland aangesteld. Hij heeft inmiddels een lange staat van dienst in de Nederlandse netwerk- en telecombusiness. CRN sprak met Van der Velden over zijn plannen bij Avaya. Volgens de nieuwbakken directeur is Avaya meer dan alleen maar een leverancier van ip-telefonie. Het bedrijf heeft een breed productportfolio, zoals het Aura ip-platform, voor grootzakelijke bedrijven, contact centers en het mkb. Hiij noemt het de taak van de leverancier en zijn ict-dienstverleners om meer oplossingen van het Avaya-platform in de markt te zetten.
Van der Velden is geen onbekende in het Nederlandse landschap van telecom- en netwerkleveranciers. Hij was eerder actief als ondernemer. In september 2001 verkocht hij zijn bedrijf Time Netbuilding aan de Zuid-Afrikaanse groep Dimension Data. Daarna werd hij zelf managing director van de Nederlandse vestiging. Begin 2007 verliet hij Dimension Data. Daarna was hij actief als country manager bij Damovo en vice president business development bij Proudfoot Consulting. Nu is Van der Velden directeur van Avaya. Hij vervangt Chris de Jongh, die in juni 2010 vertrok naar data-infrastructuurbedrijf EMC.
Van der Velden voelt zich thuis in de netwerk- en telecombranche. Nu mag hij Avaya Nederland leiden, een bedrijf waarmee hij eerder zaken deed. Van der Velden: ‘Oude liefde roest niet. Ik had al goede contacten met Avaya toen ik bij andere bedrijven werkte. In Nederland hebben we 135 werknemers in dienst en een omzet van 60 miljoen euro. We zijn een sterke speler op het gebied van telecom, contact centers en netwerktechnologie. Het bedrijf, een afsplitsing van Lucent Technologies, is een blijvertje in de markt. We zijn meer dan alleen maar ‘voice over ip’ (voip) of unified communications (uc). We leveren tegenwoordig ook videoconferencing en datanetwerken, onder andere van het overgenomen Nortel.’
Aura
Avaya levert zijn oplossingen zowel aan de grootzakelijke markt als aan het mkb, aldus Van der Velden. ‘Dat zal ik ook meer duidelijk maken bij onze klanten en onze ict-dienstverleners. Ik ken overigens het partnerkanaal heel goed, omdat ik daar zelf vandaan kom. Ik zal me daarom actief inzetten om onze business partners, die voor 90 procent onze producten leveren aan eindgebruikers, te laten groeien. Dat zijn zowel kleinere resellers als grote system integrators zoals KPN, Dimension Data, BT, Telindus en Imtech. Met deze grote partijen willen we klanten meer oplossingen van ons Aura ip-platform aanbieden.’
Video
Volgens Van der Velden liggen er groeikansen voor zijn bedrijf en het Aura-ip-platform op het gebied van ‘het nieuwe werken’ en het mkb. ‘Bedrijven krijgen hierin interesse door de groei van cloud computing. Steeds meer bedrijven willen dat hun werknemers beter met elkaar samenwerken en ook overal bereikbaar zijn. Daarvoor hebben we een unified communications-portfolio, video en ip-telefonie. Werknemers moeten ondersteund worden op elke locatie waar ze willen werken, bijvoorbeeld vanaf hun thuiswerkplek.’
Verder is het mkb is een groeimarkt, aldus van der Velden. Zijn bedrijf introduceerde in november 2010 de nieuwe versie van Avaya IP Office. Dit is een communicatieoplossing die zich richt op het midden- en kleinbedrijf (mkb). Avaya IP Office Release 6.1 bevat een groot aantal functionele verbeteringen en uitbreidingen voor zakelijke samenwerking en klantenservice, aldus Van der Velden. ‘Zo kunnen video-oplossingen, zoals conferencing, eraan gekoppeld worden. Gebruikers in het mkb kunnen gemakkelijker en productiever werken, terwijl deze bedrijven daarnaast efficiency-besparingen kunnen realiseren’, zo besluit directeur.
Enkele jaren geleden hebben wij, omdat ze er simpelweg mee gestopt waren, al onze Avaya-netwerkapparatuur door HP vervangen. Volgens mij is het besluit van Avaya te stoppen met rechttoe-rechtaan netwerkapparatuur geen slimme beslissing geweest; je kunt beter netwerkapparatuur leveren en je zo de VoIP-markt inwerken dan je alleen op VoIP te richten.
Dat ze nu weer meer dan VoIP leveren is mooi, maar als wij nu op zoek gaan naar een VOIP oplossing zouden we toch als eerste naar een uitbreiding op- of verlengstuk van op onze netwerkswitches zoeken.
Ik denk dat het een goed idee is om onder de aandacht te brengen dat Avaya een breed portfolio heeft; maar je oude (deels teleurgestelde) klantenkring terugwinnen is een uitdaging van formaat.
Succes ermee John.