Telecom- en netwerkleverancier Avaya heeft onlangs John van der Velden als nieuwe directeur voor Nederland aangesteld. Hij heeft inmiddels een lange staat van dienst in de Nederlandse netwerk- en telecombusiness. Computable sprak met Van der Velden over zijn plannen bij Avaya. Volgens de nieuwbakken directeur is Avaya meer dan alleen maar een leverancier van ip-telefonie. Het bedrijf heeft een breed productportfolio, zoals het Avaya Aura ip-platform, voor grootzakelijke bedrijven, contact centers en het mkb. Het is de taak aan Avaya en zijn ict-dienstverleners om meer oplossingen van het Avaya-platform in de markt te zetten.
Van der Velden is geen onbekende in het Nederlandse landschap van telecom- en netwerkleveranciers. Van der Velden was eerder actief als ondernemer. In september 2001 verkocht hij zijn bedrijf Time Netbuilding aan de Zuid-Afrikaanse groep Dimension Data. Daarna werd hij zelf managing director van de Nederlandse vestiging. Begin 2007 verliet hij Dimension Data. Daarna was hij actief als country manager bij Damovo en vice president business development bij Proudfoot Consulting. Nu is Van der Velden directeur van Avaya. Hij vervangt Chris de Jongh, die vertrok in juni 2010 naar data-infrastructuurbedrijf EMC.
Van der Velden voelt zich thuis in de netwerk- en telecombranche. Nu mag hij Avaya Nederland leiden, een bedrijf waarmee hij eerder zaken deed. Van der Velden: ‘Oude liefde roest niet. Ik had al goede contacten met Avaya toen ik bij andere bedrijven werkte. Avaya Nederland heeft 135 werknemers in dienst en een omzet van 60 miljoen euro. Avaya is een sterke speler op het gebied van telecom, contact centers en netwerktechnologie. Het bedrijf, een afsplitsing van Lucent Technologies, is een blijvertje in de markt. Avaya is meer dan alleen maar ‘voice over ip' (VoIP) of unified communications (uc). Het bedrijf levert tegenwoordig ook videoconferencing en datanetwerken, onder andere van het overgenomen Nortel.'
Aura
Avaya levert zijn oplossingen zowel aan de grootzakelijke markt als aan het mkb, aldus Van der Velden. ‘Dat zal ik ook meer gaan communiceren naar onze klanten en naar onze ict-dienstverleners. Ik ken overigens het partnerkanaal van Avaya heel goed, omdat ik daar zelf vandaan kom. Ik zal mij daarom actief inzetten om onze business partners, die voor 90 procent onze producten leveren aan eindgebruikers, te laten groeien. Dat zijn zowel kleinere resellers als grote systeemintegratoren zoals KPN, Dimension Data, BT, Telindus en Imtech. Met deze grote partijen willen we meer oplossingen van onze Avaya Aura ip-platform aan klanten bieden.'
Met Avaya Aura, dat onder andere bestaat uit ip-telefonie en contact center, kunnen bedrijven volgens Van der Velden hun verschillende communicatieoplossingen op uiteenlopende locaties integreren, ongeacht uit welke oplossingen van welke leveranciers de communicatieomgeving bestaat. Zo vereenvoudigt Avaya Aura volgens Van der Velden complexe communicatienetwerken en verlaagt het bedrijf de infrastructuurkosten. ‘Daarnaast voorziet de architectuur medewerkers van spraak-, video-, messaging-, presence- en webapplicaties, waar ze zich ook bevinden. Avaya Aura richt zich op grootzakelijke bedrijven en contact centers. Een van de nieuwere oplossingen binnen het Avaya Aura Contact Center is het verzamelen van data uit sociale media naar het contact center. Bijvoorbeeld van Facebook en Twitter. Dat gebeurt met Avaya's Social Media Gateway die data, afkomstig van sociale media, opslaat in het crm-systeem.' Een van de nieuwste Avaya Auro video-oplossingen is de Avaya Flare Experience dat werkt op het Android-besturingssysteem, vervolgt Van der Velden. ‘Dit is een oplossing voor real time high definition (hd) videocommunicatie, bellen en chatten op een pc of tablet.'
Video
Volgens Van der Velden liggen er groeikansen voor Avaya en het Auro-ip-platform op het gebied van ‘het nieuwe werken' en het mkb. 'Bedrijven krijgen hierin interesse door de groei van cloud computing. Steeds meer bedrijven willen dat hun werknemers beter met elkaar samenwerken en ook overal bereikbaar zijn. Daarvoor hebben we een unified communications-portfolio, video en ip-telefonie. Werknemers moeten ondersteund worden op elke locatie waar ze willen werken, bijvoorbeeld vanuit hun thuiswerkplek.'
Verder is het mkb is een groeimarkt, aldus van der Velden. Avaya introduceerde november 2010 de nieuwe versie van Avaya IP Office. Dit is een communicatieoplossing die zich richt op het midden- en kleinbedrijf (mkb). Avaya IP Office Release 6.1 bevat een groot aantal functionele verbeteringen en uitbreidingen voor zakelijke samenwerking en klantenservice, aldus Van der Velden. ‘Zo kunnen video-oplossingen, zoals conferencing, gekoppeld worden aan Avaya IP Office. Gebruikers in het mkb kunnen gemakkelijker en productiever werken, terwijl deze bedrijven daarnaast efficiencybesparingen kunnen realiseren', zo besluit directeur van Avaya Nederland.
Ik heb een paar jaar terug een jonge verkoper van Avaya over de vloer gehad. Hij wist een mooi verkooppraatje te houden, maar op de vraag of Avaya SIP ondersteunde kon hij geen antwoord geven. Hij wist niet eens wat SIP was.
Ik mag van een verkoper toch verwachten dat ie een beetje basiskennis heeft, dat ontbrak dus bij Avaya.
Het enige dat je van een verkoper mag verwachten is dat hij overal ja op zegt en dat alles mogelijk is.
Speaking of verkooppraatjes, wat is eigenlijk de meerwaarde van dit artikel voor computable ?