Bij vele kleine en middelgrote bedrijven in België en Nederland vormt de combinatie van een eigen (kleine) server met Microsoft Small Business Server-software (SBS) de ruggengraat van hun automatisering. SBS zorgt voor het emailverkeer, het bewaren en delen van bestanden en houdt bedrijfsdatabases bij. En toch zullen ze tegen een sneltempo verdwijnen en vervangen worden door cloud-oplossingen.
'90 percent van jullie klanten heeft zijn laatste server gekocht en verhuist naar de cloud, met of zonder jullie', aldus Karl Palachuk, één van de sprekers op SMBNation, een tweejaarlijks event van var’s, managed service providers (msp’s) en andere partners die zich richten op kleine en middelgrote bedrijven. En volgens mij heeft hij gelijk.
Ik hoor sommigen al zeggen 'ja, maar Microsoft werkt een aan soort hybride upgrade van SBS, Aurora, die een aantal koppelingen bevat naar cloud-applicaties'. Klopt, maar de redenen waarom bedrijfsleiders meer en meer zullen opteren voor cloud-oplossingen zijn veel fundamenteler.
'Hun afhankelijkheid van een extern it-bedrijf', krijg ik vaak als reden te horen voor een verhuis richting ‘de wolk’. Zelfs een bescheiden infrastructuur aan de praat en up-to-date houden vergt geregeld (dure) tussenkomsten waarvan het nut sterk betwijfeld wordt, of, onvoldoende duidelijk is voor de bedrijfsleiding. Bovendien wordt die afhankelijkheid – want hun leverancier…is de enige die weet hoe alles werkt – geregeld ervaren als een soort vrijgeleide voor die leverancier om weinig of geen verantwoording te moeten afleggen.
Is het dan geen paradox, want zijn cloud-aanbieders ook geen externen? Wellicht wel, maar de SaaS-aanbiedingen van bvb. Google (Google Apps) of Microsoft (Office365) voor ‘commodity’ diensten zoals mail en agenda, zijn zo gebruiksvriendelijk dat een leek met een minimale opleidingsinspanning het dagdagelijkse beheer ervan kan doen.
Cloud computing voorkomt ook dat mkb'ers geconfronteerd worden met situaties waarvan zij de gevolgen niet (kunnen) inschatten door een gebrek aan it-technisch inzicht: denk maar aan degelijke antispam/antivirus-voorzieningen en backups. Mocht ik voor iedere SBS-installatie waarvan backups niet offsite bewaard worden of zelfs helemaal niet uitgevoerd worden één euro krijgen, dan kan ik wellicht als Vlaming onze reputatie van Bourgondiërs eer aan doen en met de opbrengsten rijkelijk dineren in een driesterrenrestaurant. Hetzelfde geldt voor een fenomeen waar iedere emailgebruiker mee geconfronteerd wordt: spam en virussen via mail.
In beide gevallen biedt cloud computing voornamelijk gemoedsrust en zekerheid. Voor een vaste prijs per gebruiker gebeurt alles netjes zoals het hoort door professionelen. Vierentwintig uur op vierentwintig, zeven dagen op zeven. Zonder omkijken.
Het tijdperk van de ‘personal computer’ zoals we die kenden is voorbij. Medewerkers verwachten overal toegang te kunnen krijgen tot hun informatie en met verschillende soorten toestellen. Ze beschikken vandaag over laptops, smartphones en binnenkort wellicht over tablets, de stijger met stip voor 2011. Interne bedrijfsapplicaties aanpassen, ze voorzien voor gebruik buiten het traditionele kantoor én op diverse soorten toestellen is ongetwijfeld een brug te ver voor een on-premise infrastructuur. Cloud computing is vaak de poort naar nieuwe mogelijkheden, ook voor het mkb.
'Da’s enkel voor grote bedrijven', hoor ik sommigen al zeggen. Breng ik je in contact met Peter, een bedrijfsleider van een evenementenbureau met 35 man die zijn notities optekent in Google Docs bij klanten via zijn iPad, centraal beheerde contactinformatie opzoekt op zijn Android-telefoon in de auto en thuis zijn nota’s bijwerkt en deelt met thuiswerkers en medewerkers op kantoor? Is Peter dan zo uitzonderlijk?
Maar terug naar het begin van dit artikel: Karl Palachuck beweert dat 90 procent van het mkb zal overstappen naar de wolk. Overdreven? Misschien, maar zelfs als maar de helft dit effectief doet, dan verdwijnt 45 procent van Small Business Server markt op (zeer) korte termijn.
Voor België en Nederland betekent dit letterlijk duizenden bedrijven die overstappen. Ben jij er een van?
De noodzaak van een SBS server wordt steeds minder, tenzij men een applicatie gebruikt die dit nodig heeft.
Voor veel MKB bedrijven wordt een SBS server gebruikt als fileserver en als mailserver (met gedeelde agenda’s).
Voor fileservers is een NAS een goede vervanger, deze hebben meestal backup functionaliteit (usb sticks, online backup) alsmede een emailserver.
Google Apps (gratis en betaald) is ook goed bruikbaar met alle functionaliteit van een Exchange server zoals gedeelde agenda’s en emailboxen. Tevens is een mobiel apparaat makkelijk te koppelen. Verder kan Google Apps integreren met andere systemen zoals CRM.
Dat zaken als mail en eenvoudige tekstverwerking zullen verhuizen geldt niet alleen voor SBS-omgevingen. Binnen een grotere, maar voldoende seervicegeorienteerde omgeving, kan er ook enorme winst worden geboekt. Kwestie van visie, lef en daadkracht. Denk dat het via het sneeuwbaleffect ook daar wel eens heel hard kan gaan als er eenmaal meer succesvolle voorbeelden komen.
Goed geschreven artikel, goed leesbaar en sterke inhoud.
Heb ik nog wel een vraag. Veel branches hebben software voor die branche. De meeste bedrijven hebben dus wel een primaire applicatie. Denk je dat deze ook snel in de cloud aangeboden worden (zelfde software leverancier maar dan als saas of cloud)?
Of hebben bedrijven hier dan nog wel een eigen server nodig voor die software? En als dat zo is, dan zitten ze toch nog redelijk aan een eigen infrastructuur? als dat zo is dan lijken alleen de generieke applicaties die naar de cloud verdwijnen?
Het spijt me, maar dit artikel is niets anders als een reclamepraatje.
“Waarvan het nut sterk betwijfeld wordt, of, onvoldoende duidelijk is voor de bedrijfsleiding”
Ik kan me slecht voorstellen dat de bedrijfsleiding twijfelt aan het nut van de bedrijfsadministratie.
“Gebrek aan it-technisch inzicht: denk maar aan degelijke antispam/antivirus-voorzieningen en back-ups”
Ik begrijp een dergelijke uitspraak niet, maar op dat punt is de situatie zeker niet zo slecht als aangegeven, antivirus/antispam is meestal geregeld als je een hoster voor je website hebt, die een minimum aan service biedt, al vanaf 5 eur per maand.
“Het tijdperk van de ‘personal computer’ zoals we die kenden is voorbij.”
Dit hoor ik al meer als 20 jaar en het is nog steeds niet gebeurd.
“Interne bedrijfsapplicaties aanpassen, ze voorzien voor gebruik buiten het traditionele kantoor”
Vele MKBers willen dat helemaal niet omdat het risiko, dat gevoelige Informatie op straat ligt, dan te groot is.
Opnieuw ontbreekt hier het hele verhaal met de verantwoordelijkheden en de problematische kontraktsvormen.
Ik heb in de loop van de jaren al zoveel hoeraverhalen gelezen over de ene of andere nieuwe techniek en dit is er weer een.
Maar zoals vaker hier geciteerd wordt, “wij van wc-eend adviseren wc-eend”.
Inderdaad, typische reclamepraat. Waarom zou ik een interne bedrijfsapplicatie aanpassen zodat, die buiten het kantoor gebruikt kan worden? Waarom zou ik allerlei ‘Google’-ware online gaan gebruiken? Risico van stiekem data oversturen ligt op de loer (zoals nu ook bij IPhone apps lijkt te gebeuren). Waarom zou ik het hackers gemakkelijker gaan maken om bij mijn (financiële) gegevens te komen?
Ik begrijp het wel… de cloud-schoorsteen moet roken.