Nederlandse IBM-medewerkers die graag internet op hun mobiele telefoon of smartphone willen, moeten deze extra kosten zelf betalen. IBM is alleen bereid te betalen voor internet op de laptop en niet voor internet op andere apparaten. Als de medewerker zelf voor de kosten van mobiel internet wil opdraaien, dan faciliteert IBM het wel.
IBM benadrukt dat het zijn medewerkers niet verplicht om internet op de mobiele telefoon te nemen. ‘Het is op vrijwillige basis', aldus een woordvoerder. 'Wij maken mobiel werken mogelijk, maar internet gaat bij ons via de laptop en de mobiele telefoon is er alleen om te bellen. Mocht je meer met je mobiele telefoon willen doen, dan is dat voor eigen rekening.'
Het IBM-beleid om mobiel te werken dateert van ongeveer tien jaar geleden. Toen was er nog niet op grote schaal mobiel internet. Nu internet op de mobiele telefoon of smartphone gemeengoed begint te worden, is het logisch dat ook werknemers hierom gaan vragen. IBM houdt echter vast aan het reeds opgestelde beleid en ontsluit informatie alleen via de laptop. Wel kunnen medewerkers e-mail op de mobiel ontvangen via Lotus Notes Traveler, maar ook hiervoor geldt dat eventuele extra kosten voor eigen rekening zijn.
Leaseauto
In september 2010 besloot IBM uit kostenbesparing duizend Nederlandse medewerkers hun leaseauto te laten inleveren. Deze beslissing leverde een stortvloed aan reacties op. Nederlandse ict'ers waren vooral verbaasd over de beslissing van IBM. Of de nieuwe beslissing ook vanwege kostenbesparingen is gemaakt, is niet bekend.
Klinkt in ieder geval als een betere regeling als bij Alcatel-Lucent waar,
– mobiel internet er niet bij tenzij ‘business need’;
– je je eigen smartphone in de winkel mag kopen;
– geen collectief abonnement;
– maar deels vergoeding voor internet en telefoon.
Zo slecht is de IBM-regeling dus niet.
Jeetje ik betaal mijn telefoon en internet nog helemaal zelf. Wat is er mis met duidelijke grenzen?
Geen mail over de telefoon betekent gestructureerd werken en niet telkens overal op elke sch..t van je collegas te hoeven te reageren. Heerlijk toch? Heel sociaal van IBM, ze gunnen hun werknemers nog enige rust.
‘IBM Lotus Connections brings the collaborative power of social networking to your smartphone’ is een veel gehoorde kreet binnen IBM. Vaak is bij een verkoop ‘zien is geloven’; betekent dit dat IBM geen live demo’s meer geeft? Social media is red-hot maar niet blue? De IBM Lotus Sametime-software zou juist een promotie kunnen zijn als medewerkers er gebruik van mogen blijven maken of is dit niet zakelijk genoeg?
Al met al is dit mijns inziens een besparing op iets wat IBM zelf in de etalage legt. Overigens was het destijds helemaal niet verkeerd om niet iedereen meer een leasebak te geven. Je moet toch ergens beginnen met bezuinigen ook bij het grote IBM? Beter dan werknemers ontslaan wat overal om ons heen gebeurt.
@ICT-er: Dat is de eigen keus, maar je mist het punt. Ik zie je niet de laptop overal mee naartoe zeulen, je mobiel wel (tenzij je er twee op nahoudt, privé en zakelijk; ook zoiets vorige eeuws).
Feit blijft dat in dit gedachtengoed je voor elk kanaal een eigen apparaat nodig hebt tenzij je zelf wilt betalen om efficiënter te kunnen werken.
-De smartphone wordt gratis verstrekt door de baas.
Nee hoor, de meeste IBM’ers hebben nog steeds een oud toestel. De smartphone waarover gesproken wordt is al lang niet leverbaar
-Telefonie (zakelijk en privé) wordt nog steeds betaald door de baas.
Tot op een zekere hoogte. Bij het versturen van tien sms’jes tegelijkertijd krijg je al vaak een waarschuwing.
Internet op de mobiel kan vooral een vervelend issue zijn in het buitenland. Dan kunnen de kosten enorm oplopen. Om discussie daarover te voorkomen kan ik begrijpen dat IBM er voor kiest om de werknemer de keuze te laten maken.
@Marnix. Je schrijft ‘Wat ontbreekt in dit eenzijdige verhaal is dat IBM sowieso een bijdrage betaalt aan medewerkers voor het gebruik van (privé) internetaansluitingen.’
Dat is dus niet waar. Ook de internetvergoeding is door IBM afgelopen jaar afgeschaft. Je mag wel thuis werken maar draait zelf op voor de kosten van een aansluiting.
@TrueBlue. Iedereen heeft dan wel een VPN-verbinding, maar je vergeet dat niet alle klanten toestaan om via hun netwerk een VPN-verbiding met IBM te maken. Toch lastig als je even de meest recente versie van je agenda wilt raadplegen. Mijn klanten snappen er helemaal niets van wanneer ik niet in staat ben om ter plekke een datum te prikken. “… maar jullie verkopen tot dit soort systemen? Waarom gebruiken jullie het dan zelf niet?”
IBM hanteert de kaasschaafmethode als het gaat om bezuinigingen. Elke plakje is te dun om er stennis over te maken. Maar bij elkaar is het al een aardig stuk kaas geworden.
@frans
Bij mij werkt Lotus Sametime gewoon op mijn telefoon. Wil je het zien? Daarom zijn ze nu begonnen dit te faciliteren.
@michel
Iedereen heeft een laptop bij IBM: indien het zakelijk is, heb je een laptop bij je als IBM’er. Zo niet is het privé, en daarom betaal je zelf voor mobiel internet.
@feiten
Er was een redelijke run op, dus wellicht daarom nu op? Goede deal blijkbaar! Dat dit een pilot was met een beperkt aantal gebruikers is al bij de aankondiging medegedeeld.
Verder: moeten we het nu echt hebben over de al hoge thresholds voor privégebruik? Ik bel veel en ben nooit in de buurt gekomen. Uiteraard krijg je een waarschuwing als je sms-bommen gaat versturen…
Het is nog droeveriger gesteld bij KPN, je zou verwachten telecom dus de modernste mobieltjes, vooroplopen in de markt, etc…
Niets is minder waar. M’n vrienden kijken me raar aan als ik mijn toestel pak van ongeveer zeven jaar oud.
Zelf vind ik het niet erg hoor prima uitstekend, ze doen maar al dat nieuwerwetse gedoe, KPN is geen koploper en dat is misschien ook wel goed om te tonen, dat anderen verder zijn.
Mobiel internetten kan ook niet op zo’n stuk ijzer, maar ja mobiel internet dat waait wel over, over een paar jaar hoor je daar niets meer van. Over een paar jaar gebruikt iedereen ISDN en modems: thats the future.
Een echte IBM’er wil van tijd tot tijd kwijt zijn. Het management is zo slecht bij IBM dat ze dit niet eens merken. Probeer maar eens een IBM’er te bereiken, soort act of god. IBM is het museum van de ict-sector.
IBM, I-k B-en M-oe