Nederlandse IBM-medewerkers die graag internet op hun mobiele telefoon of smartphone willen, moeten deze extra kosten zelf betalen. IBM is alleen bereid te betalen voor internet op de laptop en niet voor internet op andere apparaten. Als de medewerker zelf voor de kosten van mobiel internet wil opdraaien, dan faciliteert IBM het wel.
IBM benadrukt dat het zijn medewerkers niet verplicht om internet op de mobiele telefoon te nemen. ‘Het is op vrijwillige basis', aldus een woordvoerder. 'Wij maken mobiel werken mogelijk, maar internet gaat bij ons via de laptop en de mobiele telefoon is er alleen om te bellen. Mocht je meer met je mobiele telefoon willen doen, dan is dat voor eigen rekening.'
Het IBM-beleid om mobiel te werken dateert van ongeveer tien jaar geleden. Toen was er nog niet op grote schaal mobiel internet. Nu internet op de mobiele telefoon of smartphone gemeengoed begint te worden, is het logisch dat ook werknemers hierom gaan vragen. IBM houdt echter vast aan het reeds opgestelde beleid en ontsluit informatie alleen via de laptop. Wel kunnen medewerkers e-mail op de mobiel ontvangen via Lotus Notes Traveler, maar ook hiervoor geldt dat eventuele extra kosten voor eigen rekening zijn.
Leaseauto
In september 2010 besloot IBM uit kostenbesparing duizend Nederlandse medewerkers hun leaseauto te laten inleveren. Deze beslissing leverde een stortvloed aan reacties op. Nederlandse ict'ers waren vooral verbaasd over de beslissing van IBM. Of de nieuwe beslissing ook vanwege kostenbesparingen is gemaakt, is niet bekend.
@sander je artikel is tendentieus en overdreven negatief:
quote:
Nu internet op de mobiele telefoon of smartphone gemeengoed begint te worden, is het logisch dat ook werknemers hierom gaan vragen.
klopt: daarom faciliteert IBM het ook. Waarom dan zo negatief?
quote:
Wel kunnen medewerkers e-mail op de mobiel ontvangen via Lotus Notes Traveler, maar ook hiervoor geldt dat eventuele extra kosten voor eigen rekening zijn.
Feitelijk onjuist. Alleen het internet abonnement wordt doorgerekend aan de werknemer
quote:
Of de nieuwe beslissing ook vanwege kostenbesparingen is gemaakt, is niet bekend.
Dit is een nieuwe regeling (die dus eerst niet bestond) waarin IBM faciliteert met (secured) software, nieuwe smartphones (nokia e71), support en de werknemer alleen het mobiel internet abonnement betaald. Dit kost IBM dus alleen geld, vermoed ik… Verder mag je als gezegd tot een bepaalde threshold prive bellen. Dus dat IBM dit nu voor het eerst faciliteert is niets meer dan een leuke geste en geen besparing
verder:
Als iedereen al een laptop heeft, met een internetvergoeding en een VPN verbinding, wat is dan de business case om op een mobiel je email te laten lezen? dan zet je je laptop maar even aan…. qua productiviteit verlies zal dat echt wel meevallen, die 5 minuten…. Dit is alleen een leuke gadget en wel handig. (Ik vind het wel mooi spul).
En over social networking:
weinig andere bedrijven dan IBM doen zoveel aan interne social networking. Sterker, kijk ff naar onze Lotus producten, ze zijn vrijwel allemaal bij ons eerst in gebruik genomen voordat ze als product op de markt zijn gezet. (waaronder dus nu ook ons eigen Lotus traveler).
@Kasper: Misschien wel, maar jou manager begrijpt precies wat ik bedoel.
Wat ik hier bedoel is: auto’s, mobieltjes enz worden gegeven zodat je productief voor je werkgever bent. Met zulke maatregel gaan mensen explicieter niet aanwezig zijn voor de werkgever.
@sander: tendentieuze berichtgeving en feitelijk onjuistheden die niet past bij een vakblad als de computable.
IBM heeft een “NIEUWE” regeling voor het gebruik van mobiel internet op je telefoon. Eerst was er dus niks. IBM faciliteert nieuwe telefoons (nokia e71), secure software, support en server access. IBM vraagt alleen van de werknemer een bijdrage voor het internet. Dit is al bijna niks, want we zitten op een groot contract.
dus quote:
wel kunnen medewerkers e-mail op de mobiel ontvangen via Lotus Notes Traveler, maar ook hiervoor geldt dat eventuele extra kosten voor eigen rekening zijn.
is feitelijk onjuist. alleen internet abonnement is voor de werknemer.
quote:
Nu internet op de mobiele telefoon of smartphone gemeengoed begint te worden, is het logisch dat ook werknemers hierom gaan vragen.
klopt, daarom begint IBM nu hiermee. Waarom zo negatief?
en quote:
Of de nieuwe beslissing ook vanwege kostenbesparingen is gemaakt, is niet bekend.
kan ik wel beantwoorden: dit kost volgens mij IBM alleen geld. Alle medewerkers hebben laptop, VPN en internetvergoeding. Je start je laptop maar even op, met die 5 minuten opstarttijd/productieverlies krijg je nooit je business case rond. Het is een geheel andere case als je niet mobiel kan werken, maar dan kan al heel lang bij IBM…
Verder social networking: weinig bedrijven zijn zo ver ermee gevorderd als IBM. Kijk maar even naar onze Lotus producten, die zijn veelal gemeengoed voor intern gebruik. En Lotus traveler is dus nu de nieuwe telg…
Wat ontbreekt in dit eenzijdige verhaal is dat IBM sowieso een bijdrage betaalt aan medewerkers voor het gebruik van (privé) internetaansluitingen.
Als medewerker krijg je de vrijheid om zelf te kiezen of je die vergoeding besteedt aan extra superbreedband thuis of aan een combi met je mobiele internet en een eenvoudigere breedband thuis.
Zo kiest de ene medewerker dus anders dan de andere.
Als andere werkgevers meer betalen dan noemt de fiscus zoiets gewoon ‘loon in natura’. Ik ben er (als IBMer) tevreden mee dat IBM niet meewerkt aan dit soort fiscale truuks. En zelf kom ik in elk geval gemakkelijk met de vergoeding uit de basiskosten.
Verder sluit ik me graag aan bij @Trueblue, want inderdaad is de hele Lotus software portfolio een fantastisch platform (en een voorbeeld voor de hele markt) voor nieuwe vormen van (samen)werken.
IBM een Anglosaksisch bedrijf welke miljarden winsten maakt dank zij de productiviteit van de medewerkers en dan bezuinigen op zo’n klein onderdeeltje als mobiel Internet?
Zelf heb ik het nieuwe werken volledig omarmd en ik moet zeggen, dat had ik eigenlijk al vele jaren eerder moeten doen.
Wat is hier eigenlijk de business case geweest?
Dames en heren waar gaat deze discussie over? We hebben het hier over 7 á 8 euro per maand voor de werknemer. Peanuts!
Het probleem is nog steeds de nieuwe leaseregeling. Aanstaande maandag vervalt de leaseauto voor de eerste werknemers van IBM. Hiervoor in de plaats komt een beperkte vergoeding. Dit is een bezuigingsmaatregel waarvan het effect verschilt per werknemer, maar natuurlijk pakt deze bijna altijd behoorlijk negatief uit.
Ik mijn kring van collega´s wordt het doorzetten van deze regeling ervaren als flink genaaid worden door je werkgever omdat je er netto veel op inlevert als je een goede auto wilt blijven rijden. Aangezien de besten als eersten overstappen naar de concurrentie met volledige leaseregeling (jahoor, die zijn er nog volop), snijdt IBM zich nu daarmee heel snel 10x harder in de vingers dan deze enkele euri voor mobiel internet.
Al dat geleuter over die arbeidsvoorwaarden kost al meer dan wat het allemaal bespaard heeft bij IBM. Heel veel mensen maken zich er druk om tijdens het werk en met die uurtarieven. IBM wees gewoon professioneel en zorg dat je mensen een telefoon, internet en een auto hebben met de gebruikelijke opties.
@Kaspar: Mobiele telefoons zijn alleen om mee te bellen… Misschien is de ICT niet jouw branche (althans, dat hoop ik dan maar…).
Verder is de impliciete verwachting van auto’s en telefoons zo achterhaald… Misschien zou je eens bij andere bedrijven moeten aankloppen?
Ik denk dat je als werkgever juist in zaken als mobiel Internet moet investeren omdat daar de toekomst ligt.
In het algemeen wil je zo veel mogelijk faciliteren voor je werknemers, goede inverstering.
Maar wat me opvalt is dat ALLE berichtgeving in meerdere of mindere mate met negatief sentiment wordt gebracht. En of dat terecht is…
Stel, IBM vergoed een bepaald bedrag voor internetkosten voor hun medewerkers. In hoeverre kan je dan nog spreken van “zelf betalen” als medewerkers deze vergoeding gebruiken om hun breedband verbinding thuis een boost te geven?
En in het verlengde daarvan:
Als het risico op het missen van een e-mail ervaren wordt als “onverantwoord groot”, dan kan die paar euro geen probleem zijn. Dan is het toch niet meer als een verzekering wat dat risico afdekt? En die “premie” kun je tot een minimum terugbrengen door je mail binnen te laten druppelen via GPRS.
Kortom, we leven in een wereld die gestuurd (en bestuurd?) wordt door de waan en perceptie van de dag. En daarbinnen vooral door angst en persoonlijk belang.
Misschien een idee om daar eens me te stoppen. En wat meer open te staan voor het algemeen belang, andere visies en andere invalshoeken voordat er een mening en een oordeel wordt gevormd.
Ik vind dit artikel een beetje overtrokken. De regeling van IBM is, mijn inziens, best wel zinnig.
-IBMmers hadden voorheen geen smartphone. Deze wordt hun nu gratis verstrekt door de baas.
-Telefonie (privé en zakelijk) met de smartphone wordt nog altijd betaald door de baas.
-Internetten op de telefoon betaal je zelf. Via een collectief abonnement ongeveer 7 euro per maand. Hier kan de medewerker voor kiezen. Als er een duidelijke “business need” is, betaalt de baas.