Ict-dienstverlener Capgemini heeft een vijfjarige overeenkomst gesloten met pretpark de Efteling voor het applicatiebeheer van de SAP-bedrijfssoftware. De overeenkomst omvat zowel het technisch als functioneel applicatiebeheer. De dienstverlener voert de werkzaamheden gedeeltelijk uit in India. Het functionele SAP-beheer was sinds 2005 in handen van dienstverlener Atos Origin.
Die dienstverlener startte begin 2007 samen met de ict-afdeling van het pretpark het project REUS (Releasewissel en Uitbreiding SAP). Dat project omvat de implementatie van mySAP ERP 2005. Die software moet de uitbreidingsplannen van het pretpark ondersteunen. Het pretpark breidde in die periode het aantal hotelbedden uit door de bouw van een nieuw bungalowpark en opende een nieuwe attractie, de Vliegende Hollander, die het bezoekersaantal moet verhogen.
SAP sinds 1996
Themapark de Efteling gebruikt sinds 1996 bedrijfssoftware van leverancier SAP als belangrijkste bedrijfsinformatiesysteem. Met de software voor enterprise resource planning (erp) ondersteunt het park de logistiek, financiën, personeelszaken, verkoop, business intelligence en het technische onderhoud van attracties.
Gelukkig is het beheer van de achtbaan niet uitbesteed.
SAP en offshoring succesvol gecombineerd. Het lijkt wel een sprookje 😉
Verbaast me niks, uiteindelijk heeft Capgemini geen Nederlanders meer in dienst en is alle werkgelegenheid naar India verhuisd. Met uitzondering van het management, die zouden ze ook met ja-knikkers vanuit India moeten vervangen. Ik wens alle klanten van Capgemini veel succes met hun keuze. Wellicht verandert uw mening in niet al te lange tijd.
Saillant detail: de FNV heeft een deel van de stakingskas belegd… en zijn een grote aandeelhouder van de efteling. Opkomen voor de NL werknemer maar via zoiets toch meewerken aan outsourcing; is dat etisch wel verantwoord…?
Heb enige jaren terug regelmatig moeten bellen met de helpdesk van Symantec. Die hadden ook alles in India zitten en konden alleen maar gebrekkig engels en de communicatie was moeizaam.
Ik vond het waardeloos zo’n cheap-ass rijst-helpdesk
Veel sterkte gewenst Efteling! En remember: if you pay peanuts you get monkeys!
@Bert: En denk je dat Atos Origin, IBM, HP allemaal “monkey” niet gebruiken?
@Mario: En degemiddeld Nederlander spreekt vloeiend engels. I am ferry Sjorrie?
Wat ik hiermee wil zeggen is : Value for Money. Als de toegevoegd waarde van het inzetten van “dure” nederlanders niet meer te vinden is, dan gaat men toch naar andere mogelijkheden onderzoeken.
Er komen nog veel meer berichten over Indiers, Chinezen, Brasilianen, Ghanezen enz.
@sourcing adviseur, nee, de gemiddelde Nederlander spreekt Nederlands. Aangezien de gemiddelde Indier geen Nederlands spreekt nemen we maar een taal die we beiden niet als eerste taal hebben.
Wat IS dan de toegevoegde waarde? Is het een toegevoegde waarde dat ik eerder in 5 minuten een nederlander uitlegde wat de bedoeling was en dat ik nu een uur tegen een indier aan zit te praten om vervolgens nog weer eens twee uur bezig te zijn om hun fouten weer op te herstellen. Onze ‘dure’ nederlandse eerstelijns collega’s zijn vervangen door goedkopere krachten waardoor de tweedelijn nu meer tijd bezig is met het werk dat eerst door de eerstelijns werd gedaan. Meer tijd in afstemming, meer tijd in het oplossen van de fouten, meer tijd in het daadwerkelijk dan maar zelf uitvoeren van de eerstelijnsacties. Waar is nu het kostenvoordeel?
@Sourcing Adviseur: Veel IT companies gebruiken resources uit India (en China, Argentinie en het oostblok.) Is de kwaliteit slechter ? Uit ervaring: Ja. Maar daar zeg ik bij dat je krijgt waarvoor je betaalt: betaal je veel in India, dan heb je kans dat je een paar goede krijgt, ben je een kleine speler en betaal je minder, dan krijg je op papier de beste en in praktijk een schoolverlater. En dit is uit eigen ervaring.
“Als de toegevoegd waarde van het inzetten van “dure” nederlanders niet meer te vinden is”. Oei – ik vind het spreken van de Nederlandse taal heel veel toegevoegde waarde. Blijkbaar vinden sommige Nederlanders dit niet (note:ik ben geen Nederlander). Die gaan er gewoon vanuit dat twee mensen die een taal amper machtig zijn, een complex probleem binnen 10 minuten via de telefoon kunnen oplossen.
Overigens, @Mario, je vergeet te zeggen dat veel van de helpdesk medewerkers ook nog eens claimen vanuit een ander land dan India te bellen (zoals bijv: de VS). Geweldig hoe ze Clint Eastwood proberen te immiteren.
Treurig, zeker bij een bedrijf als de Efteling zou ik deze strategische keuze nooit maken. Hoe moeilijk kan het zijn? Een bedrijf met een paar honderd man. Met SAP blijkbaar heel moeilijk. De tweede lijn kan de rotzooi opruimen.
Zo heb ik bedrijven gezien die hun administratie hebben geoutsourced naar India. Drama. Leveranciers relaties die eraan kapot gingen. En dat alles om 4 fte administratie te besparen. Op jaarbasis peanuts.
Hier bedrijf 1000 man, geen functioneel beheerder nodig. Het is verspreid over een paar medewerkers die een bepaald proces als eigenaarschap hebben. Maar goed dat is dan ook geen Sap. En ook belangrijk, niemand die zich er te goed voor voelt…