Ict-dienstverlener Capgemini heeft een vijfjarige overeenkomst gesloten met pretpark de Efteling voor het applicatiebeheer van de SAP-bedrijfssoftware. De overeenkomst omvat zowel het technisch als functioneel applicatiebeheer. De dienstverlener voert de werkzaamheden gedeeltelijk uit in India. Het functionele SAP-beheer was sinds 2005 in handen van dienstverlener Atos Origin.
Die dienstverlener startte begin 2007 samen met de ict-afdeling van het pretpark het project REUS (Releasewissel en Uitbreiding SAP). Dat project omvat de implementatie van mySAP ERP 2005. Die software moet de uitbreidingsplannen van het pretpark ondersteunen. Het pretpark breidde in die periode het aantal hotelbedden uit door de bouw van een nieuw bungalowpark en opende een nieuwe attractie, de Vliegende Hollander, die het bezoekersaantal moet verhogen.
SAP sinds 1996
Themapark de Efteling gebruikt sinds 1996 bedrijfssoftware van leverancier SAP als belangrijkste bedrijfsinformatiesysteem. Met de software voor enterprise resource planning (erp) ondersteunt het park de logistiek, financiën, personeelszaken, verkoop, business intelligence en het technische onderhoud van attracties.
Lees het bericht wel goed; ze outsourcen al langer (eerst met Atos) en nu bij Capgemini gaan ze gedeeltelijk vanuit India werkzaamheden uitvoeren (dus niet volledig zoals de titel doet vermoeden!) Op zich ben ik per definitie niet tegen rightshoring/outsourcing. Vergeet niet dat de Nederlandse ICT sector niet zo hard kon en kan blijven groeien door outsourcing/rightshoring, mede doordat er in hoog conjunctuur tijden er (te) weinig geschoold ICT personeel beschikbaar is in Nederland. Ook verdwijnt het saaie standaard werk (wordt verplaatst naar bv. India) en blijft er meer tijd over de leuke dingen van ons vak (projecten e.d.)
De sterke punten van bv India zijn het procesmatig kunnen werken, minder beperkende wetten (bv. arbo. Dit is een voordeel voor de werkgever) en dat ze in vergelijking met Nederlandse collega’s een minder hoge uur tarief hebben.
Het nadeel van India is de communicatie, denken buiten de kaders (innovativiteit), gebrek aan professionaliteit en de gesloten (bedrijfs)cultuur (geen fouten durven toe te geven en altijd ja zeggen).
Het is ook mijn ervaring dat de 2de/3de lijns in Nederland vaak de rotzooi moet opruimen die door Indiase collega’s is gecreëerd. Dit wordt vaak niet inzichtelijk gemaakt door de outsourcingspartner.
Zowel het hogere management bij outsourcingsbedrijven als de opdrachtgever hebben vaak een (te) sterke focus op kosten (korte termijn visie) en kiezen daarom vaak voor een righshore model (voordelen: hogere marges outsourcings partner, lagere kosten opdrachtgever).
Ik ben er persoonlijk niet bang voor dat mijn werk volledig vervangen zal gaan worden door Indiase collega’s (zolang ik me maar blijf ontwikkelen). Er zijn en blijven altijd klanten die behoefte hebben aan deskundig Nederlandse consultants waarmee ze workshops/projecten/optimalisaties kunnen uitvoeren.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zullen zijn van de Efteling mbt dit nieuwe outsourcingscontract.
@Berry en George:
Ik ben het wel met jullie eens over de sociale context maar toegevoegd waarde is niet gemeten door een lage TCO. Er zijn genoeg “drivers” en “requirements” dat laat zien dat the toegevoegd waarde bij de ene beter is dan de andere.
Kwaliteit meet je met verschillende criteria. Alle global bedrijven hebben de sourcing praktijk vanuit hun business gedreven, en dat is het sleutel woord. Al 60 jaar.
Is de kwaliteit van je Levi’s, Apple iPhone slechter? Get my drift?
Note: Ik was geen Nederlander, nu wel en wil graag zien dat wij de sleutel economie worden door naar de JUISTE parameters in deze nieuwe economie te kijken en te perfectioneren.
@Sourcing Adviseur
Geef eens wat onafhankelijke bronnen aan voor je uitspraken. Cijfers betreffende toegevoegde waarde zijn, evenals een outsourcings business case, namelijk vrij makkelijk op papier te zetten zonder dat er een correlatie met de werkelijkheid bestaat.
Zo werk ik als freelancer bij veel grote maatschappijen en constateer dat ICT outsourcing van strategische bedrijfsapplicaties een groot drama is. Kwaliteit van hosting en technisch beheer is ondermaats. SLA’s worden gewoonweg niet gehaald. Complete amateurs blijken te werken op de dure ERP systemen. Klanten raken gaandeweg radeloos.
Bovendien hoef ik geen iPhone als ik zie hoe mensen worden uitgebuit om zo’n ding te maken. Wat voor soort business “driver” maakt dit soort toestanden mogelijk : http://www.dailymail.co.uk/news/article-1285980/Revealed-Inside-Chinese-suicide-sweatshop-workers-toil-34-hour-shifts-make-iPod.html
Een sleuteleconomie wordt je door nieuwe dingen uit te vinden (innovatie) en deze te produceren. Outsourcing is het tegenovergestelde daarvan, je vernietigt opgebouwde kennis en ervaring en verplaatst jobs en uiteindelijk een complete industriele sector naar een het buitenland.
@Sourcing Adviseur
“Er komen nog veel meer berichten over Indiërs, Chinezen, Brazilianen, Ghanezen enz…”
Ja hoor, negatieve wel te verstaan….Wellicht is een carriereswitch tot ‘insourcing adviseur’ mogelijk 🙂