De Amsterdamse gemeenteraad heeft toch veertig miljoen euro beschikbaar gesteld voor het wegwerken van achterstallig ict-onderhoud bij de gemeente Amsterdam. De goedkeuring komt nadat op donderdag 16 december 2010 het netwerk er één volle dag uit lag. Verschillende diensten ondervonden ernstige hinder van de storing. Zo kon de dienst Persoonsgegevens geen documenten zoals trouwaktes verstrekken. Op het stadhuis kon niet gemaild of geprint worden.
Donderdagavond 16 december 2010 ging de gemeenteraad alsnog akkoord met het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil. De storing was toen nog in volle gang. ‘Het leidde tot hilarische taferelen bij het afsluitende begrotingsdebat van de gemeenteraad’, zo schrijft het Parool. ‘Handgeschreven moties en een naarstige zoektocht naar een nog wel functionerende printer.’
Volgens het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil wordt gedurende vier jaar honderd miljoen euro extra geïnvesteerd om de versnipperde en verouderde ict-infrastructuur te centraliseren en vernieuwen. Daarmee zou volgens VVD-wethouder Eric Wiebes vanaf 2014 per jaar 21 miljoen euro kunnen worden bespaard.
Uitval
De gemeente wil onder meer 22,3 miljoen reserveren voor de vervanging van verouderde apparatuur. Dat is dringend nodig ‘om de bedrijfscontinuïteit te borgen’, zo blijkt uit het plan. ‘Systemen dreigen uit te vallen door verouderde apparatuur en zijn niet meer beschermd tegen calamiteiten. Gedacht moet worden aan apparatuur die de technische afschrijvingstermijn heeft overschreden en daardoor onverwacht en frequent uitvalt.’
Zo konden in het voorjaar van 2010 driehonderd ambtenaren meerdere keren enkele dagen niet werken, omdat het netwerk uitviel door verouderde apparatuur.