Amerikaans leverancier van datawarehousing Teradata neemt softwareleverancier Aprimo over voor ongeveer 400 miljoen euro (525 miljoen dollar). Aprimo levert on-demand marketingsoftware die data analyseert waarna marketing- en advertentiecampagnes worden opgezet. Teradata zegt met de software van Aprimo meer cloud-diensten te kunnen aanbieden.
Teradata denkt door de aankoop van Aprimo meer grootzakelijke applicaties te kunen verkopen in plaats van alleen maar enterprise datawarehousing. Aprimo’s marketingsoftware zorgt ervoor dat marketeers met de veranderende rol van marketing om kunnen gaan. De marketeer heeft met de marketingsoftware meer grip op zaken zoals budget en kosten. Ook kunnen ze gebruikmaken van gestroomlijnde werkwijzen en multi-channel campagnes.
De producten van Aprimo zijn onder andere Marketing Studio B2C en Marketing Studio B2B. In augustus 2010 werd Aprimo Mobile angekondigd, een marketingoplossing waarmee marketeers vanaf iedere plaats en op elk moment activiteiten als campagnemanagement, e-mailmarketing en leadmanagement kunnen beheren via smartphones, zoals de iPhone en BlackBerry.
Trends en fraude
Aprimo heeft een aantal grote multinationals als klant, zoals de Bank of America, Bouygues Telecom, Honda, Essent, M&S Mode, Ingram Micro en Wal-Mart. Het bedrijf zette volgens analisten in 2010 ongeveer 80 miljoen dollar om.
Teradata is net zoals Oracle, EMC en IBM bezig om zijn portfolio van analytische software uit breiden. Eerder nam IBM marketingsoftwarespecialist Unica over voor ongeveer 366 miljoen euro (480 miljoen dollar). Analytische software helpt bij het herkennen van trends of het voorkomen van fraude.