Ict-organisaties zijn succesvol als ze kiezen voor een strategische benadering in plaats van een tactische benadering. Ict-beslissers zoals cio's, ict-managers en hr-managers moeten daarbij meer kijken naar de samenhang van informatie en betrokken werknemers. Daardoor kunnen ze uit hun informatiestructuur kosteneffectieve voordelen halen. Dit adviseert onderzoeksbureau Gartner in vier samengestelde 'innovatiekrachten'. Een van die krachten is het omhelzen van software as a service en cloud computing.
Bedrijven moeten zich voorbereiden voor als de economie weer aantrekt. Nu hebben veel bedrijven nog te maken met beperkte budgetten en overheerst het gevoel van de klappen die de recessie heeft veroorzaakt. Onderzoeksbureau Gartner heeft een lijstje opgesteld met adviezen voor als de economie weer aantrekt. Onder andere op het gebied om de infrastructuur te innoveren. Hierbij moet gekozen worden voor een strategische benadering op het gebied van informatiebeheer en innovatie. Dat is beter dan een tactische benadering. Gartner heeft in totaal vier ‘innovatiekrachten' samengesteld die it-afdelingen kunnen helpen in de uitdagingen rond informatiebeheer en competenties. Deze vier aanbevelingen moeten leiden tot meer kosteneffectiviteit, transparantie en behendigheid hoe informatieonderdelen beheerd kunnen worden.
Vier innovatiekrachten volgens Gartner
De informatiecentrische organisatie. In plaats van alleen maar te focussen op technologie en tactische implementaties kunnen cio's en ict-professionals meer focussen op een strategie hoe ze toegevoegde waarde uit informatie kunnen halen. Cio's, ict-managers en hr-managers moeten daarom meer nadruk gaan leggen op het aannemen van werknemers die het bedrijf meer informatiecentrisch maken.
Informatie als toegevoegde waarde of risico. Informatie dat is opgeslagen moet worden gebruikt om waarde te creëren en kosten te besparen. Dat betekent niet dat er gelijk nieuwe technologie moeten worden gekocht en aangeschaft om problemen op te lossen. Beter is om eerst te kijken naar de zakelijke waarde van informatiesystemen. Met het opzetten van een strategie en gebruik van technologie kan dan de echte waarde of risico van informatieonderdelen worden geanalyseerd.
Adaptieve informatie infrastructuur. Het zoeken naar de samenhang van alle beschikbare informatie en de daaruit voortkomende conclusies wordt steeds meer belangrijk voor verder succes van organisatie. Gartner zegt dat de ‘adaptive information infrastructure' en ondersteunde technologie ict-afdelingen kunnen optimaliseren, dat weer leidt tot een hogere productiviteit.
Alternatieve modellen voor informatiestructuur. Ict-beslissers moeten verder kijken naar nieuwe modellen voor hun infrastructuur. Ze moeten niet bang zijn voor nieuwe ict-modellen, zoals software as a service (saas) of cloud computing. Dat levert op lange termijn juist kostenbesparingen. Deze nieuwe technologische modellen kunnen snel worden geïmplementeerd en in gebruik worden genomen. Resultaten van deze nieuwe modellen kunnen gelijk worden gemeten of ze succesvol zijn, aldus Gartner.
Hoezo “nieuwe ict-modellen, zoals software as a service (SaaS) of cloud computing” Dat wordt al tientallen jaren toegepast, alleen de prijs/kwaliteit wordt steeds beter. Gartner loopt weer achter de feiten aan.
Daarom hebben we ons abonnement al jaren geleden opgezegd. Het enige wat zij kunnen is nieuwe varianten maken van oude buzzwords. Bijvoorbeeld, de discussie “informatiecentrisch” werken is dezelfde als de discussie over informatisering versus automatisering van pakweg 25 jaar geleden.
Als je echt nieuwe en vooral praktische ideeën wilt op doen, ga dan naar een netwerkborrel.
Hoeveel zou het Gartner gekost hebben om deze open deur weer dicht te doen voor hem weer keihard open te trappen?
“Ze moeten niet bang zijn voor nieuwe ict-modellen, zoals software as a service (saas) of cloud computing. Dat levert op lange termijn juist kostenbesparingen. Deze nieuwe technologische modellen kunnen snel worden geïmplementeerd en in gebruik worden genomen”
Snel eigen personeel ontslaan in plaats daarvan de ergens de software as a service afnemen ?
Afgezien van organisatorische moeilijkheden om dit snel door te voeren, lijkt mij het ook geen mooie kerstgedachte…
Volkomen eens met artikel. Veel CIO’s acteren als CTO’s.
Gartner heeft werken aan en met informatie dus klaarblijkelijk niet begrepen. Het blijft techniek in het centrum.
Jammer.