Uit onderzoek Vanson Bourne blijkt dat 14 procent van de topbestuurders een sterk economisch herstel verwacht in 2011. De resultaten wijzen verder uit dat 36 procent van de respondenten denkt dat het aanzienlijk zwaarder wordt om beter te presteren met minder middelen. Toch geeft 72 procent aan dat ze momenteel investeren in technologie als voorbereiding op economisch herstel. Onderzoeksbureau Vanson Bourne hield onderzoek onder driehonderd beslissingnemers bij organisaties in Europa, waaronder in Nederland en België, en vroeg naar hun visie op de toekomst op het gebied van ict, verkoop en innovatie.
Slechts 11 procent van de ondervraagde beslissingnemers is momenteel in staat om hun bedrijfsprocessen aan te passen direct wanneer dit nodig is. Toch wordt het wenselijk gevonden om processen snel aan te kunnen passen. Zo geeft 62 procent aan dat dit de klantenservice aanzienlijk zou verbeteren en 42 procent zegt dat het voor kostenbesparingen zou zorgen. In 2011 zullen organisaties nieuwe technologieën inzetten om de flexibiliteit en wendbaarheid te vergroten. Realtime bedrijfsprocessen die snel kunnen worden aangepast, worden voor de bedrijven essentieel om te overleven.
Klantsentimenten
Continue verbetering van bedrijfsprocessen gericht op onderdelen als klantenservice worden steeds belangrijker. Zo is 62 procent van de beslissingnemers van mening dat het direct kunnen wijzigen van processen de dienstverlening zou verbeteren. Klantsentimenten kunnen direct worden doorgevoerd naar een intern sociale netwerken zodat klanten snel geholpen kunnen worden en de kwaliteit van producten en dienstverlening wordt verbeterd.
Bijna 90 procent van de respondenten stelt dat het in realtime kunnen reageren op kansen en bedreigingen belangrijk of zeer belangrijk is. Bovendien zegt 50 procent van de respondenten dat de hoeveelheid informatie voor beslissingnemers aanzienlijk is gestegen. Echter, veel managers blijven keuzes maken op basis van onderbuikgevoel. Dit doordat historische bedrijfsgegevens ontbreken en informatie zich verspreid binnen de organisatie bevindt.
Zo gebruiken applicaties vaak ieder een eigen graphical user interface (GUI) om data inzichtelijk te maken. Daardoor beschikken ze niet over het realtime inzicht in hun bedrijfsprocessen. 2011 is het begin van een nieuw tijdperk met nieuwe technieken die worden ingezet om volledig inzicht te krijgen in bedrijfsprocessen en andere belangrijke gebeurtenissen die de business beïnvloeden. Bovendien zullen steeds meer bedrijven bepaalde beslissingen gaan automatiseren. Ook dit moet worden ondersteund door diezelfde business interface.
Cloud computing
Het gebruik maken van locatie als extra dimensie in de dienstverlening zal in 2011 een belangrijk onderdeel worden in het vergroten van de omzet en het versterken van de positie tegenover concurrenten. Slechts 59 procent van de organisaties geeft aan dat ze de mogelijkheid hebben om aan up- of cross selling te doen. Data over locaties biedt de mogelijkheid om het aanbod af te stemmen op de locatie. Bedrijven zullen steeds meer technologieën uitrollen die het mogelijk maken om informatie over locatie in relatie tot gebruikers te monitoren.
In 2011 zal cloud computing een belangrijkere rol krijgen in het vergroten van wendbaarheid en inzicht. Nieuwe diensten zullen beslissingnemers de mogelijkheid bieden om bedrijfsprocessen te modeleren, uit te rollen en zo het inzicht te vergroten in processen binnen de cloud.