Escaux ontwikkelde met hun product genaamd net.PBX een hybride systeem. Het is een open source ip-telefoniesysteem waarvan het operationeel deel bij de klant draait en het centraal beheer bij Escaux ligt.
Escaux is een Belgische firma met istributeurs in Nederland. In de bedrijfswereld is men vaak niet zo tuk op een hosted oplossing voor het ip-telefoniesysteem. Ook al zegt de dienstenleverancier vlot dat "alles volledig gescheiden is", toch zien nogal wat bedrijven dat niet zitten. De hele werking is immers afhankelijk van het systeem op afstand. Faalt dat of faalt de internetverbinding, dan ligt het telefoonverkeer ook plat. En dat risico is niet onaanzienlijk, aangezien internetverbindingen met QoS-overeenkomst voor MKB's ofwel niet beschikbaar ofwel peperduur zijn. Vandaar dus dat de overgrote meerderheid van bedrijven werkt met lokaal geplaatste servers als telefooncentrale. Dat heeft echter als nadeel, dat het bijwerken van de centralesoftware niet zo eenvoudig is en vaak ook niet kan zonder het hele systeem urenlang uit dienst te nemen. Natuurlijk is dat juist het grote voordeel van een centraal beheerd systeem: updates zijn meteen en zonder oponthoud voor alle klanten beschikbaar.
Gesplitste functionaliteit
In het hybride telefoniesysteem van Escaux draait het operationeel deel bij de klant en het centraal beheer bij Escaux. Bij een falende internetverbinding draait het operationele deel gewoon door, alleen kun je het telefoonsysteem dan niet meer beheren. Je kunt niets aan de configuratie wijzigen zolang het beheersysteem onbereikbaar is. Het telefoonverkeer blijft echter gewoon operationeel, tenminste dat deel dat niet via het internet gaat, maar via de klassieke telefoonlijnen (analoog of ISDN).
Het operationele deel heet bij Escaux een 'Service Operation Point' of kortweg SOP en dat draait dus bij de klant. Het gaat om een gewone appliance met daarop Linux en de Escaux SOP-software, gebaseerd op de SIP-compatibele open source telefooncentralesoftware Asterisk. Escaux heeft Asterisk herwerkt om het volledige beheer en de gebruikersdatabase te splitsen en naar het centrale systeem over te brengen. Ook ondersteuning voor in Europa gebruikelijke telefonieapparatuur is toegevoegd. Voor de duidelijkheid: Asterisk is maar een klein onderdeel van de oplossing van Escaux. Eer is immers heel wat software bovenop gebouwd. Eén SOP-box kan zo'n 1500 gebruikers ondersteunen. Voor meer of voor redundantie kun je extra SOP's toevoegen. Zo kan er pijnloos geschaald worden tot meerdere duizenden gebruikers.
Beheer in de cloud en lokale telefonie
Het gehoste centrale systeem is het 'Service Management Platform' of kortweg SMP. SOP en SMP communiceren met elkaar via SSH en HTTP. De verbinding wordt altijd geïnitieerd door de SOP. Daardoor hoeven er geen firewallinstellingen gewijzigd te worden. Alle configuratiebestanden zijn zowel in de SOP als in de SMP aanwezig. Je beheert alles via een webinterface in de SMP. Alle gewijzigde configuratiebestanden worden dan geëncrypteerd vanuit de SMP en naar de SOP geüploaded. Het beheer is geconsolideerd, zodat meerdere SOP's in een boomstructuur getoond worden en beheerd alsof het er maar één is.
Op deze manier behoud je de voordelen van het centrale systeem: centraal beheer ook vanaf locaties buiten het bedrijf, gemakkelijke updates, virtueel onderhoudsvrij. Tevens behoud je ook de voordelen van het lokale systeem. De eigenlijke telefoniewerking gebeurt volledig lokaal. Er worden dus geen gesprekken via het centrale systeem gerouteerd. Zo ben je verzekerd van een maximale werksnelheid zonder last van andere providerklanten. Ook de blijvende werking van het telefonieverkeer via PSTN bij uitval van de internetverbinding is gegarandeerd.
Naast het centrale beheer houdt de SMP zich ook bezig met bewaking van fouten en prestaties en met back-up en restore van de SOP-configuratie. Wat in real-time moet gebeuren (met name het telefoonverkeer) zit allemaal in de SOP. Ook voor real-timeprocessen benodigde data zit uiteraard in de SOP: voicemail-berichten, audioboodschappen en wachtmuziekjes. Die informatie wordt dagelijks vanuit de SOP naar de SMP geback-upt.
Webbeheer
Je bereikt het webbeheer van de SMP door te surfen naar smp.escaux.com en dan in te loggen. Dan kies je de SOP die je wil beheren en zie je de beheerinterface met pull-downmenu's. Het voordeel van deze aanpak is, dat het beheer echt gecentraliseerd is. Je kunt er dus ook aan als je thuis of op hotel zit. De verbinding werkt met een SSL-encryptie, zodat je die dus ook veilig kunt gebruiken. De webinterface is supereenvoudig gehouden omdat men die wilde kunnen aanspreken met zowat eender welke webbrowser op eender welk platform. De exacte inhoud van de zichtbare menu's is uiteraard afhankelijk van of je ingelogd bent als een beheerder of als een gebruiker. Een gebruiker kan alleen maar zien en veranderen wat voor hem of haar specifiek van toepassing is, en niet wat systeemwijd is. Een beheerder kan alles zien en veranderen.
Unified Communications
Escaux zorgde voor een 'Unified Communication' in de software met ondersteuning van presenties. Daarvoor ontwikkelde het bedrijf net.Desktop voor eindgebruikers en net.Console voor receptionisten. Deze software bestaat voor Windows, Mac en Linux. De software vervult in essentie de taak van een softphone, maar biedt een 'Rich Presence' waarbij die presentie-informatie zowel automatisch (informatieve presentie via geautomatiseerde statusondervragingen) als intentioneel (door de gebruiker gedefinieerd) kan samengesteld worden. Zo kan een gebruiker bepalen wie hem op welke manier en wanneer kan contacteren. De automatische bijwerking is heel gesofisticeerd; alle beschikbare informatie kan effectief benut worden. Zo kan de status van een gebruiker bijgewerkt worden aan de hand van Bluetooth-nabijheidsdetectie. De gebruiker kan hiervan uiteraard nog afwijken door de intentionele informatie die hijzelf verstrekte.
Deelconclusie
Escaux biedt een indrukwekkend product als een mengeling van hosted diensten voor het beheer, de gebruikerervaring (net.Desktop met presence / UC) en lokale server(s) aan een zeer competitieve prijs. Alles is een service of dienst: de software, back-up en noodherstel, plus probleembewaking. Het systeem is gebruiksvriendelijk en ondersteunt een brede waaier aan SIP-telefoons. Er viel tijdens de testperiode niets aan te merken op de geluidskwaliteit en de stabiliteit. Die combinatie van functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en dienstverlening gekoppeld aan de zeer interessante prijsstelling maken van Escaux wat ons betreft een topproduct.
Productinfo
Product: net.PBX
Producent & Leverancier: Escaux, www.escaux.com
Adviesprijs (excl. BTW): abonnement tussen 10 à 20 euro/gebruiker inclusief SLA.
De Serie
Telefoondiensten in de cloud
Deel 1: Nederlandse SIP-provider is noodzakelijk
Deel 2: Escaux net.PBX
Deel 3: Unified Telecom Hosted
Deel 4: Voizz
Deel 5: XeloQ Hosted PBX