Het aflopende outsourcingcontract tussen financieel dienstverlener Aegon en ict-dienstverlener Logica heeft verstrekkende gevolgen voor het personeel in Leeuwarden. Aegon neemt namelijk geen personeel over. Reden hiervoor is dat de werkzaamheden die Logica voor Aegon deed, geautomatiseerd worden. Momenteel zet Logica 82 voltijdsbanen voor Aegon in.
CNV Dienstenbond sprak eerder nog de hoop uit dat Aegon in het kader van de wet overgang onderneming het Logica-personeel zou overnemen. ‘Dat is voor ons niet aan de orde’, zegt Aegon Nederland-woordvoerder Claudia den Braber Goossen. ‘De werkzaamheden die Logica nu uitvoert verdwijnen, doordat we onze administratieve processen automatiseren. Logica klopte handmatig veel gegevens in, maar deze content wordt steeds vaker digitaal aangeleverd. Daarom hebben wij besloten ons eigen klantcontactcentrum dit werk te laten doen.’
Afbouwen
Sinds 2003 verzorgde Logica administratieve handelingen voor Aegon Nederland, waaronder nieuwe inschrijvingen,adreswijzigingen en polismutaties. De dienstverlening vindt plaats in het BPO Shared Service Centrum Verwerking van Logica in Leeuwarden. Per 31 oktober 2010 is dit contract afgelopen en beide partijen hebben afgesproken het contract tot 1 mei 2011 af te bouwen.
Bij dit afbouwen is dus niet het overnemen van personeel inbegrepen. Den Braber Goossen: ‘Logica heeft die mensen in dienst en zij zijn dus verantwoordelijk voor nieuw of ander werk voor die mensen. Wij kunnen die mensen ook helemaal niet inzetten, omdat de werkzaamheden totaal veranderen.’
Afspraak
CNV Dienstenbond maakte eerder bekend dat bij het aflopende contract in totaal 82 voltijdbanen op de tocht staan. De vakbond is nog met Aegon en Logica in overleg wat er met deze mensen gaat gebeuren. Er staat voor 6 januari 2011 een afspraak op de agenda. Wanneer de mensen hun baan verliezen, dan dreigt er sluiting van het bpo-kantoor van Logica in Leeuwarden.