Oracle gaat voortaan zelf de onderhoudscontracten, die bestaan uit de hardwaresupport en licenties, op Sun-hardware uitvoeren. Nederlandse ict-dienstverleners die Sun-klanten bedienen, zoals Kender Thijssen en Quanza Engineering, zijn er niet blij mee. Ze zeggen hierdoor veel omzet in te leveren. Oracle Nederland wil nog geen commentaar leveren. Eerder waren Amerikaanse dienstverleners ‘not amused’ dat Oracle Sun-klanten direct gaat bedienen.
Nederlandse ict-dienstverleners, die voorheen Sun-hardware verkochten aan klanten, mogen per 15 december 2010 geen onderhoud meer uitvoeren op Sun-hardware en -software. Oracle heeft namelijk per 15 december 2010 de onderhoudscontracten naar zich toegetrokken. Voortaan zal Oracle zelf het onderhoud op op Sun-hardware uitvoeren, bijvoorbeeld op de Sun sparc-servers, waarmee goed geld wordt verdiend. Marco Lesmeister, directeur van Kender Thijssen uit Veenendaal, is niet blij met het nieuwe beleid van Oracle. Volgens hem loopt zijn bedrijf hierdoor omzet mis. ‘Dit kan echt niet zomaar; Oracle misbruikt zijn positie op deze manier. Oracle heeft nu niet alleen een softwarekijk op onderhoud, maar ook op hardware-onderhoud.’
Frans ter Borg, directeur van Amsterdamse automatiseringsbedrijf Quanza Engineering, zegt dat hij door het nieuwe beleid van Oracle jaarlijks zeker een ton aan euro’s misloopt. ‘Laat ik het zo zeggen: we zijn er niet van gecharmeerd. Het enige wat we nog kunnen doen is de ‘handeling’, zorgen dat de administratie goed in orde is.’
Oracle Nederland geeft namens een woordvoerder een korte reactie: ‘Oracle Nederland volgt de richtlijnen zoals die door Oracle Corporate in de Verenigde Staten zijn gedefinieerd. Verder onthouden wij ons van enig commentaar.’
Noord-Amerika
Oracle-dienstverleners zijn boos omdat ze geen onderhoudscontracten op Sun-hardware mogen uitvoeren Naast de klachten van Nederlandse Oracle/Sun-dienstverleners zijn er internationaal ook klachten, zoals in Noord-Amerika. De Service Industry Association (SIA), een Amerikaanse belangenbehartiger voor onafhankelijke ict-dienstverleners, heeft een formele klacht ingediend bij de Amerikaanse justitie. Oracle zou onafhankelijke dienstverleners in de weg zitten bij het onderhoud van Sun-hardware. De SIA zegt dat Oracle-klanten dwingt om voortaan alleen bij Oracle zelf diensten af te nemen. Klanten die het onderhoud willen laten uitvoeren door onafhankelijke dienstverleners zouden geen toegang meer krijgen tot software-upgrades. De klachten komen nadat Oracle Sun Microsystems heeft overgenomen. Daarvoor werden Sun-klanten vaak door onafhankelijke ict-dienstvereners bediend. Als een klant toch weer naar Oracle gaat, moet hij een extra bedrag betalen, een zogenaamde ‘Return to Oracle’ service restoration fee, aldus de SIA.
Oracle beschouwt de ‘maintenance renewals business’, zowel voor hardware als software, niet meer als een toegevoegde waarde voor ict-dienstverleners. Volgens Judson Althoff, senior vice president bij Oracle’s worldwide alliances and channels and embedded sales, hoort dit allemaal bij ‘de cultuur van Oracle’. Hierbij worden klanten meer direct bediend. In Noord-Amerika mogen nog twintig partners wel maintenance renewals business doen, zo meldt het Amerikaanse ict-vakblad CRN.