Bedrijven hebben onvoldoende invloed op het vasthouden van kennis en ervaring van externen. Dit concluderen Atos Interim Management en Nyenrode Business Universiteit in de jaarlijkse Interim Index, een onderzoek naar flexibilisering van arbeid in Nederland.
Het nieuwe fenomeen van ‘near employees' is in opkomst op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het gaat om externen, onder wie interim managers, die vaak langdurig zijn verbonden aan een organisatie en die een flexibele arbeidsschil vormen waarop organisaties steeds meer leunen. Deze externen hebben hechte banden met hun opdrachtgever. Een gevaar voor de organisatie is dat veel kennis bij externen ligt. Als organisaties niet gericht investeren in een hr-beleid voor externen, dan raken zij kennis kwijt als deze zelfstandige werknemers voor een andere opdrachtgever kiezen.
Externenbeleid
In Nederland zijn tussen 15.000 en 20.000 interim managers werkzaam. De economische waarde die deze markt vertegenwoordigt, bedraagt tussen 3 en 4,5 miljard euro. In het onderzoek geven ruim 700 interim managers en 280 opdrachtgevers hun visie op hoe de markt voor interim management zich in 2011 ontwikkelt. Hoewel 70 procent van de organisaties zegt een ‘externenbeleid' te hebben, is het opvallend dat de betrokkenen zelf (de externen) dit niet of nauwelijks ervaren.
Zo voelt een grote meerderheid zich onvoldoende betrokken bij de organisatie waarvoor gewerkt wordt en slechts 5 procent van hen kan deelnemen aan opleidingsprogramma's. Verder stelt de helft geen toegang te hebben tot relevante bedrijfsinformatie. Daarnaast stelt de helft van de ondervraagde externen dat zij zelden periodiek wordt beoordeeld. Opdrachtgevers verliezen hen bovendien na afloop van projecten uit het oog. Voor zo'n 70 procent van de organisaties geldt dat externen hierna niet structureel worden gevolgd.
Doortimmerd beleid
Twee op de vijf organisaties verwachten dat de vaste groep externen in omvang zal groeien. Onder deze tijdelijke professionals bevinden zich veel project- en programmanagers, vaak jongere interim managers, die vooral voor grotere organisaties werkzaam zijn. Soms is de inzet van externen geboren uit nood: als oplossing voor de schaarste op de arbeidsmarkt of om snel specialistische hulp in te schakelen. Zelden is het een bewuste strategische keuze, gebaseerd op een doortimmerd beleid.
Uit het onderzoek komen grote verschillen naar voren tussen branches onderling en de te vervullen functies. In de financiële dienstverlening en de sector industrie, diensten en retail verwachten de meeste opdrachtgevers een substantiële stijging. Het minst stijgt de vraag naar flexibele arbeid bij de overheid. De overheid is de enige sector waar in het eerste halfjaar van 2011 een zeer sterke daling (65 procent) wordt verwacht. In 2009 was dit nog 43 procent.
Ik sluit mij aan bij onderstaande schrijver:
ict-er, 21-12-2010 16:02
En wat is nu precies het nieuws?
Internen die vertrekken nemen geen kennis mee wegens een wél uitgevoerd HR-beleid?
We spreken hier (ik schreef het al eens) over actieve menshouderij gebaseerd op financieel beleid alleen. Het gevolg is dat niet tussen de oren van de medewerk(st)ers wordt gekeken maar slechts naar het kostenplaatje.
En dan wordt besturen op basis van 3 maanden vooruit kijken slechts een zaak van personeelsnummers en grootboek rekeningen. Ik hoop dat deze bedrijven dit beleid nog een jaartje volhouden, dan komen wij als melkvee vanzelf weer aan de macht. Er moet toch gemolken worden.
Kan mij goed hierin vinden. Gezien de veranderingen op de arbeidsmarkt zullen organisaties hun kennismanagement op orde moeten brengen. Medewerkers zullen vaker van baan verwisselen. Ik denk dat Atos hierin een markt ziet. Bij de overheid verwacht ik weinig werk voor ze terwijl het daar juist essentieel is om aandacht aan te besteden.
Ber,
Of Atos hierin markt ziet…? Daar staan in Nederland thans toch ook zo’n 2000 man minder op de loonlijst in vergelijking met 2009. Maar het zou kunnen komen. Ik hoop dat ze daar dan wel iets zichtbaars doen op het gebied van HRM. Toonzetten is wel iets voor Atos. Op dit moment hoor ik echter alom piepende remmen als het omkosten gaat en brullend gasgeven als het om wensen en eisen gaat. Lijkt een beetje lastige combinatie, tóch ?
Hmm, inderdaad een beetje vreemde insteek dit artikel.
Als je niet wil dat er kennis verloren gaat zul je de mensen moeten behouden. Is dit te duur, dan zul je meer moeten betalen (marktprincipe). En inderdaad, een interne medewerker die vertrekt/ontslagen wordt neemt ook een bult kennis mee. Is weer een typisch geval van voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten: Wel maandelijks willen kunnen opzeggen (flexibele schil….), maar geen freelance-tarieven willen betalen voor specialisten.
Verder wordt er zoals zo vaak geen rekening mee gehouden dat een interne medewerker uiteindelijk ook wel ca. 2.5x zijn of haar bruto jaarsalaris kost…
Ook vreemd is de alinea over het feit dat externen zich niet genoeg betrokken voelen bij de organisatie en niet bij bedrijfsrelevante informatie kunnen. Hou op zeg, laten we ons wel gedragen naar het naambordje dat we dragen (intern of extern): De loodgieter mag bij mij thuis ook niet aan de elektriciteitsmeter komen…