Het aflopende outsourcingcontract tussen financieel dienstverlener Aegon en ict-dienstverlener Logica heeft verstrekkende gevolgen voor het personeel in Leeuwarden. Aegon neemt namelijk geen personeel over. Reden hiervoor is dat de werkzaamheden die Logica voor Aegon deed, geautomatiseerd worden. Momenteel zet Logica 82 voltijdsbanen voor Aegon in.
CNV Dienstenbond sprak eerder nog de hoop uit dat Aegon in het kader van de wet overgang onderneming het Logica-personeel zou overnemen. ‘Dat is voor ons niet aan de orde', zegt Aegon Nederland-woordvoerder Claudia den Braber Goossen. ‘De werkzaamheden die Logica nu uitvoert verdwijnen, doordat we onze administratieve processen automatiseren. Logica klopte handmatig veel gegevens in, maar deze content wordt steeds vaker digitaal aangeleverd. Daarom hebben wij besloten ons eigen klantcontactcentrum dit werk te laten doen.'
Afbouwen
Sinds 2003 verzorgde Logica administratieve handelingen voor Aegon Nederland, waaronder nieuwe inschrijvingen,adreswijzigingen en polismutaties. De dienstverlening vindt plaats in het BPO Shared Service Centrum Verwerking van Logica in Leeuwarden. Per 31 oktober 2010 is dit contract afgelopen en beide partijen hebben afgesproken het contract tot 1 mei 2011 af te bouwen.
Bij dit afbouwen is dus niet het overnemen van personeel inbegrepen. Den Braber Goossen: ‘Logica heeft die mensen in dienst en zij zijn dus verantwoordelijk voor nieuw of ander werk voor die mensen. Wij kunnen die mensen ook helemaal niet inzetten, omdat de werkzaamheden totaal veranderen.'
Afspraak
CNV Dienstenbond maakte eerder bekend dat bij het aflopende contract in totaal 82 voltijdbanen op de tocht staan. De vakbond is nog met Aegon en Logica in overleg wat er met deze mensen gaat gebeuren. Er staat voor 6 januari 2011 een afspraak op de agenda. Wanneer de mensen hun baan verliezen, dan dreigt er sluiting van het bpo-kantoor van Logica in Leeuwarden.
Dat is een goed recht van Aegon, daarom huurden ze juist mensen in. Het is aan Logica om zich te ontfermen over deze mensen.
Geen man overboord volgens de nieuwe Logica-CEO: “iedereen houdt zijn baan..”. Mooie binnenkomer / binnenkopper.
Kleine nuance/slag om de arm/wegkomertje van de nieuwe CEO: ‘Ontslagen in de Benelux zijn niet aan de orde, al kan je nooit garanties geven.’
Als deze mensen puur “inkloppers” zijn, dan weet ik niet of de nieuwe CEO hier nog veel werk voor ziet in 2011 en verder.
Op 23 september werd in computable gemeld dat het contract met 2 jaar is verlengd. Hoe kan het dan reeds in oktober 2010 aflopen?
Ik denk dat dit alles een stunt is van de marketing afdeling van Logica. Om hun targets te behalen, moesten ze nog een paar keer zorgen dat Logica in het nieuws terechtkomt. Dit om de naamsbekendheid te vergroten. Dat lukt ze aardig moet ik zeggen. Daarom gaat de Marketing Troffee 2010 bij deze naar….. trom geroffel trom geroffel… Logica!!!
Gegevens inkloppen?
Een automatisserder die een heus “BPO Shared Service Centrum” heeft en wat doet men daar? “Logica klopte handmatig veel gegevens in.”
Weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken…
Hopelijk werd dat gedaan door ingehuurde derden. Anders hoop ik dat Logica’s BPO Shared Service Centrum nog veel meer klanten heeft waarvoor ze gegevens inkloppen (in Friesland) zodat deze mensen hun werkzaamheden kunnen blijven uitvoeren.
Datatypisten in India zijn inderdaad veel goedkoper.
Vraag is wie deze ‘automatisering’ gaat programeren?
Ik wens de mensen in Leeuwarden veel sterkte de komende dagem. En één advies van mijn kant. Laat je niet afschepen in een ontslagzaak. Logica heeft ondertussen zeer veel ervaring hierin en zij zullen wederom de randjes opzoeken om het zo goedkoop mogelijk te laten verlopen.
Bundel jullie krachten.
Mensen in Leeuwarden: ik wens jullie ook veel sterkte de komende periode.
Heel erg vervelend voor de BPO-medewerkers. Nu gaat Aegon zelf blijkbaar de processen automatiseren, iets wat zij voor Logica hebben tegengehouden om te kunnen doen.
Of Logica-BPO een rol gaat spelen in het verwerken van de uitval van die processen is niet duidelijk. Mogelijk blijft hierdoor enig werk over voor de Logica BPO-medewerkers. Daarnaast hoop ik dat het verkoopapparaat bij Logica volop draait voor het krijgen van andere opdrachten.