Werkgevers houden tijdens de feestdagen liever hun geld in de zak. Eén op de vijf bedrijven organiseert dit jaar een kerstborrel, blijkt uit cijfers van Nationale Vacaturebank. Andere borrelgelegenheden lijken nog wel populair te zijn.
De onderzoekers van de vacaturebank ondervroegen ruim duizend werknemers en werkgevers. ‘Nu de economie weer aantrekt, zou je verwachten dat werkgevers weer geld durven uit te geven aan bedrijfsactiviteiten’, zegt Mark Borgman van de vacaturebank. ‘Maar blijkbaar houden sommige werkgevers nog de hand op de knip.’ Jammer, vindt Borgman, want zulke gelegenheden zouden goed zijn voor de werksfeer.
Vrijdagmiddagborrel
Eén op de drie werkgevers organiseert nooit een kerstborrel. Chief executive officer Jan Aleman van applicatieontwikkelingsbureau Servoy is daar één van. Hij houdt het liever bij de wekelijkse vrijdagmiddagborrel. ‘Komend jaar gaan we ook elke maand klanten uitnodigen om informeel met onze ontwikkelaars te praten over hun applicaties’, aldus Aleman.
Ook consultancybedrijf Jira ICT slaat de kerstborrel over. Dit bedrijf kiest voor een informele bijeenkomst na de jaarwisseling, omdat het bedrijf dan naar een nieuw pand verhuist.
In de kroeg
Directeur Fred van den Berk van detacheringsbureau Arrendum lijkt een van de weinige werkgevers die echt uitpakken tijdens de kerstdagen. Twee keer per jaar organiseert hij een borrel voor het bedrijf, waarvan één met kerst. Van den Berk: ‘Het is een mooie gelegenheid om de kerstpakketten uit te delen.’ Dat doet hij overigens gewoon in de kroeg. ‘Daar borrelen we altijd dus dat zijn de kosten niet. Bovendien, als je als bedrijf geen budget meer hebt om vijftien euro per medewerker aan drank te besteden, dan moet het wel echt crisis zijn.’
Overigens voelen werknemers er weinig voor tijdens de kerstborrel een praatje te maken met de baas. De meeste personeelsleden (62 procent) houden het bij hun directe collega’s. Borgman: ‘Weinig werknemers praten tijdens de borrel met hun baas. Misschien zijn ze bang dat collega’s vinden dat ze slijmen of om met een borrel te veel op rare dingen tegen de directeur te zeggen.’
Gespreksonderwerpen tijdens de kerstborrel
Privéonderwerpen (35 procent)
Het werk (27 procent)
De laatste roddels (24 procent)
Bedrijfsresultaten (12 procent)
bron: nationalevacaturebank.nl