De nieuwe versie van Microsoft Office Communications Server (OCS), die sinds begin december 2010 in Nederland verkrijgbaar is, wordt onder een andere naam vermarkt. Het product heet voortaan Lync. Deze 'rebranding' moet bedrijven er van overtuigen dat OCS een volwaardig alternatief voor een telefooncentrale is geworden. 'Lync is de oplossing voor het nieuwe werken', zegt product manager Unified Communications René van Dormolen van Microsoft Nederland.
Waarom heet Lync, als opvolger van Microsoft Office Communications Server 2007 R2, niet gewoon MS OCS 2010?
De naam Office Communications Server maakte onvoldoende duidelijk wat Lync is: Dat product kan op de eigen infrastructuur draaien, maar ook als online dienst worden afgenomen vanaf de desktop, vanuit een browser, of op een mobiele telefoon. Lync is een samenvoeging van de woorden linken en synchroniseren.
Wat is het belangrijkste verschil met de vorige versie van Microsoft Office Communications Server?
Ook via OCS kon een koppeling worden gelegd met het publieke telefonienetwerk, maar Lync voegt functionaliteiten toe waardoor we nu een volwaardig alternatief voor een telefooncentrale kunnen bieden. Voorbeelden daarvan zijn routering van gesprekken afhankelijk van netwerkcondities (Call Admission Control) en het doorsturen van oproepen naar groepen. De link met het publieke telefonienetwerk kan via een bestaande telefooncentrale verlopen, maar – wanneer die wordt uitgefaseerd – ook via een Gateway of een SIP Trunck. Waar een traditionele telefooncentrale minimaal een paar duizend euro kost, heb je al een gateway vanaf een paar honderd euro. Een SIP Trunck is een internetkoppeling naar het vaste en mobiele telefonienet, die je als abonnement afneemt van een VoiP-leverancier.
Wat is Lync? Wat kan ik ermee?
Samenwerken, waar je ook bent. Lync is de oplossing voor het nieuwe werken. In hoofdzaak kun je er drie dingen mee: in de eerste plaats is het presentie- en chatsoftware. Door de integratie van chat, mail, audio en video, zie je of collega's aanwezig zijn en of ze aan het bellen of vergaderen zijn. Daarnaast kun je met Lync bellen en gebeld worden, van en naar net vaste en mobiele telefonienet. Je hebt daarbij een heel brede set van telefoniefunctionaliteiten. En tot slot kun je online samenkomen met Lync: via chat, audio, video en door het delen van bestanden zoals slides. Je kunt daarnaast ook je desktop delen, met maximaal 1250 deelnemers tegelijk. Dat is een fantastische manier om kennis over te dragen.
Kun je al die ook delen met gebruiken uit organisaties zonder Lync?
Lync- en MSN-gebruikers kunnen standaard profiteren van alle mogelijkheden. Anderen kunnen dat via Internet Explorer, Safari en Firefox, na installatie van een Lync-plugin. En wanneer je bijvoorbeeld aan het autorijden bent, kun je via je mobiele telefoon meeluisteren en -praten.
Waarom zou ik voice-oplossing aanschaffen van een bedrijf dat traditioneel niet in telefonie zit?
Om vier redenen: kostenbesparing, productiviteitsverhoging, duurzaamheid en de superieure gebruiksvriendelijkheid van Lync. Met Lync bespaar je niet alleen op de kosten van een telefooncentrale, maar ook op het telefonietnetwerk en telefoontoestellen. Je sluit gewoon een headset op je computer aan, of een voip-toestel dat is geoptimaliseerd voor Lync. Ook op je internationale telefoonkosten kun je besparen: Atos Origin bespaart zo 250.000 euro per jaar. En wanneer je telefoneert met een buitenlandse partij die geen Lync-gebruikers is, betaal je alleen de lokale kosten. Lync kan gesprekken namelijk routeren naar de locatie met de laagste belkosten. Tot slot kun je op audio conferening besparen, waar die dienst nu nog vaak een aparte abonnementskost is, bovenop de kosten van je telefooncentrale. Daarnaast boek je de productiviteitswinsten door de integratie van alle communicatie-oplossingen: je hoeft niet meer fysiek samen te komen voor een vergadering, je kunt sneller en efficiënter overleggen. Dat komt ook door de hoge gebruiksvriendelijkheid van Lync: interfaces van soortgelijke producten van traditionele aanbieders, zijn veel minder geïntegreerd.
Beveiligingsrisico
Vormt het gebruik van een Microsoftplatform onder al die geïntegreerde communicatieoplossingen geen beveiligingsrisico?
Het klopt dat Windows in de top tien staat als het gaat om het grootste aantal patches, maar Exchange en Microsoft Office Communications Server kennen relatief weinig beveiligingslekken. Daarnaast verloopt alle communicatie via Lync geauthenticeerd en versleuteld. Malwaredetectie is geïntegreerd en kan niet worden uitgezet. Het feit dat klanten als Shell, Deloitte en Boeing van OCS gebruik maken, is een ander bewijs van de veiligheid van Lync. Dat soort ondernemingen kent langdurige en diepgaande testtrajecten voordat een product wordt aangeschaft.
Is het controle geven over je desktop, zoals dat UC-toepassingen kan, niet per definitie gevaarlijk?
Puur theoretisch zou je je desktop met 1250 mensen kunnen delen, en dan koffie kunnen gaan halen. Maar ik denk niet dat dat in de praktijk gebeurt. Ik heb er nog geen klant over gehoord. Standaard staat Lync bovendien zo ingesteld dat je alleen collega's controle over je desktop kunt geven.
Mooie ontwikkelingen als deze laten zien dat ook aan de kant van de bedrijfsoplossingen goede progressie wordt gemaakt. Ik ben benieuwd hoeveel organisaties deze technologie inzetten als onderdeel van een integrale HNW-benadering (samen met HR en Facilities). Voorbeelden van organisaties die dat doen zie je 25 januari op http://www.hnwblogconclusion.nl/?page_id=617
Geweldig om te zien dat MS in staat is om dit te launchen. Branded functionaliteit dat al in de 90’s bestond op PC gebied, en telefonie natuurlijk eeuwen eerder. Helemaal mee eens dat die zandbak van een PABX een keer de deur uitgaat maar ach waarom moet het nu weer desk georienteerd zijn? Is dit het nieuwe werken?? Dit is een instandhouding van het oude vertrouwde en daar verdiend MS zijn pegels mee.
…”De naam Office Communications Server maakte onvoldoende duidelijk wat Lync is..”
Alsof we nu weten wat Lync is, en of dat duidelijker gaat zijn dan pakweg OCS 2 of OCS2011 oid.
versleutelde gesprekken..bedoelen ze daar encryptie mee?? Leuk voor je FW!
Vraag ook even of Shell tevreden is met OCS..zijn al 2 jaar (of langer) bezig om dat goed werkend te krijgen.
Het ziet er prachtig uit. Dit betekent echter wel dat je als organisatie meerdere internetnetaanbieders moet hebben voor een redelijke terugvalscenario opdat niet je complete bedrijf zonder communicatie komt bij een storing op een van de internetverbindingen.
Ook ben benieuwd wat hierdoor toegenomen bedrijvigheid (denk aan gebruik van persoonlijke videoconferentiemgelijkheden via desktops en nodes als een iPod/iPhone aan extra bandbreedte gaat kosten.