Wat een ellende op het spoor. Bij een paar vlokjes sneeuw vallen de eerste treinen al uit. En wat een gedoe op de weg. Drie sneeuwvlokjes en Nederland staat vast. Maar er is hoop. De rode spin die over het wegennet loopt is goed te volgen. Data- en applicatie integratie geeft steeds betere Online Realtime Informatie.
Bij het vallen van de eerste sneeuwvlokken is het direct hommeles op het Nederlndse spoor- en wegennet. Tien jaar geleden zou je graag betalen voor online, actuele informatie. Jammer dat de NS-site op juist zo'n moment even niet thuis geeft. En waar men er in het buitenland op voorbereid is en er een mouw aan past, zoals door op lokale wegen met gravel en rollsplit te strooien als zout niet meer helpt, daar blijven we in Nederland zout rondstrooien. Glad of niet, in Nederland gaan automobilisten en vrachtautochauffeurs doodgemoedereerd zonder winterbanden de weg op. Dat maakt het zeer nuttig om voor vertrek even 'online' en 'realtime' te kijken, waar deze waaghalzen hun Nemesis hebben gevonden. Want de tijd dat je bij het filenieuws op de radio overzicht kreeg, is al lang voorbij.
Fileleed
Steeds meer gegevens -in dit geval verkeersgegevens – blijken goed te integreren, doordat ze synchroon optreden. Natuurlijk zijn er al diverse sites zoals ANWB, mkb-filenieuws.nl, en tegenwoordig ook route.tomtom.nl. Waar ANWB en mkb-fileniews zich baseren op meet-lussen in de weg en secundaire informatibronnen, gaat tomtom nog een streepje verder.
Filevorming zorgt dat je telefoon zich langzaam voortbeweegt. Dat gegeven is bruikbaar om te zien waar de files staan. Als abonnement in je autonavigatie is dat een betaalde dienst. Maar thuis achter de pc is de informatie gratis beschikbaar. Waar Philips en Douwe Egberts de Senseo uitvonden, daar hebben TomTom en Vodafone hun eigen Senseo uitgevonden. We kunnen de Rode Spin nu live zien rondkruipen.
Heinrich Harrer bedwong met zijn vrienden in 1938 de Eiger Noordwand en schreef er een spannend boek over, een aanrader trouwens, 'de Witte Spin'. Jezelf in het verkeer of openbaar vervoer begeven bij de huidige winterse kou vergt bijna even grote heldenmoed en doorzettingsvermogen. Het aardige is dat er nu wel zoveel informatie – mobiel – voorhanden is, dat op dat vlak mensen in elk geval wel realtime de situatie kunnen beoordelen. Menig automobilist is beter geïnformeerd dan de doorsnee conducteur. Waar KNMI en de buienradar nog niet (of te laat) aangeven waar het precies sneeuwt, kan je dat aan de fileberichten wel goed zien. Ironisch genoeg zie je aan de gemiddelde snelheid van route.tomtom.nl eerder waar het sneeuwt, dan aan de weerberichten. Al snel tekent zich op de file sites een rood patroon van fies af. De rode spin kruipt met de sneeuwbuien mee over de Europese wegenkaart. Super precies tot op sluiproutes en kleine landweggetjes kan je precies zien waar je beter weg kunt blijven.
Dat is de grote belofte voor de komende jaren: met meer data-integratie komt nuttige informatie beschikbaar die we kunnen gebruiken om een weg te vinden tussen de vele opstoppingen, blokkades en uitgevallen voertuigen. Voor vertrek even een blik op de Rode Spin werpen. Wel zo handig. Want de Rode Spin is graag in Nederland. Hier voelt hij zich thuis. Bookmarken dus. Veilige feestdagen!
Over de Rode Spin is ook een boek (boekenreeks) verschenen
Pim Pandoer van Carel Adriaan Beke.