Geo van der Wilk (41) is bijna een jaar in dienst als algemeen directeur bij Fujitsu in Nederland. Zijn ambitie is stevig: doorgroeien naar een top vijf plek op de Nederlandse infrastructuurdiensten- en productenmarkt. Daarvoor moest wel de interne organisatie worden versterkt. Van der Wilk trof een onbalans aan in de activiteiten van het bedrijf uit Maarssen: grote en kleine klanten, geen samenhang tussen het diensten- en productenaanbod en een tekort aan kennis van nieuwe technologie.
Geo van der Wilk, met een verleden bij CMG en Logica, waar hij de afgelopen vijf jaar als managing director van de divisie Industry, Distribution & Transport werkte, zegt geen man te zijn die op een rijdende trein springt. ‘Ik wil iets oppakken waar veel te verbeteren valt. De industrietak van Logica opereerde bijvoorbeeld de afgelopen vijf jaar in een moeilijke markt. Om dan toch succesvol te zijn, heb je vechtlust nodig.’
De overstap naar Fujitsu Nederland, waar hij sinds 1 januari 2010 de post van algemeen directeur bekleedt, is een logisch vervolg in zijn loopbaan. Het bedrijf uit Maarssen maakte eind 2009 een forse reorganisatie bekend. De economische crisis, te hoge personeelskosten en een gebrek aan focus maakten het bedrijf kwetsbaar.
Meer contact
Volgens Van der Wilk was het evenwicht in de organisatie van Fujitsu zoek, zowel in het klantenbestand (groot en klein) als in het producten- en dienstenaanbod. ‘Hardware- en serviceportfolio’s werden los van elkaar verkocht. Een integrale aanpak met meerwaarde voor de klant ontbrak.’ Dit vormde de aanleiding om de divisie Fujitsu Services (de infrastructuurdiensten) en Fujitsu Technology Solutions (voorheen Fujitsu Siemens) voortaan gezamenlijk te laten opereren onder de naam Fujitsu. Beide divisies zaten wel in hetzelfde gebouw in Maarssen, maar hadden nauwelijks contact met elkaar, vertelt hij.
Daarnaast is het bedrijf nadat een reorganisatie bij Fujitsu Services begin dit jaar werd afgerond, weer gaan werven. Van der Wilk wil mensen aannemen die extra kennis binnenbrengen van virtualisatie, datacenterconsolidatie, ict-architectuur en transformatietrajecten. Hij wil eind dit jaar in totaal zo’n vijftig nieuwe medewerkers hebben aangenomen die voor een deel de plek van externen innemen. Fujitsu telt nu een kleine vijfhonderd medewerkers en een pool van zo’n 170 externen.
Nullijn
Volgens Van der Wilk was er snel herstel zichtbaar bij Fujitsu Nederland. ‘De spirit is terug in het bedrijf. We halen weer opdrachten binnen.’ De omzet komt dit gebroken boekjaar (eindigend eind maart 2011) naar verwachting uit op zo’n 130 miljoen euro. ‘Dat zou een groei van tien procent betekenen, terwijl we uitgingen van de nullijn.’ De directeur wil binnen een paar jaar doorgroeien naar 250 miljoen euro om uiteindelijk met Fujitsu in Nederland een plek in de top vijf te bereiken in de segmenten infrastructuurservices en producten. Acquisities sluit hij daarbij niet uit.
In Nederland boekt de automatiseerder succes met zijn helpdeskactiviteiten en werkplek- en infrastructuurbeheer. ‘Wij vormen een alternatief voor de grote spelers in dit segment’, licht Van der Wilk toe. In het binnenhalen van het FrieslandCampina-contract afgelopen zomer ziet hij nieuw bewijs voor deze verklaring. ‘Dit is ook een voorbeeld van een one-stop-shop-overeenkomst: wij leveren de hardwarebouwstenen in combinatie met een servicepakket. Daar ligt onze kracht.’ Het contract met het zuivelconcern is een grote overeenkomst en betreft zo’n 12.000 werkplekken. De inrichting van een technische beheerstructuur zal halverwege 2011 zijn afgerond.
Recente klanten
Naast FrieslandCampina besteedde energienetwerkbeheerder Alliander het beheer van zijn werkplekken en de helpdesk uit aan Fujitsu. Voor autohandel Pon realiseert de automatiseerder met Citrix een centrale virtualisatie-omgeving en voor DetailResult Services (het shared service center van supermarktconcern Dirk van den Broek) beheert het de backoffice. Argos Oil trok Fujitsu aan om het infrastructuurbeheer voor 70 pompstations in Nederland, België en Frankrijk te regelen. Andere beheerklanten zijn Evides Waterbedrijf, Openbare Bibliotheek Haarlemmermeer, Integrale Kanker Centra, Loyalty Management Netherlands (Airmiles), Equens, Air France/KLM en Schiphol.
Schaalvergroting
Van der Wilk ziet het verder als zijn taak om de Nederlandse organisatie meer te laten profiteren van de aanwezige expertise over bijvoorbeeld virtualisatie, data-opslag en software-as-a-service bij Fujitsu in Europa. Na thuisland Japan, waar de automatiseerder tweederde van de omzet binnenhaalt, wordt de meeste omzet in Europa behaald. Fujitsu is vooral sterk in Groot-Brittannië (vanwege het in 1990 overgenomen ICL) en Duitsland (dankzij het oude Fujitsu Siemens Computers).
‘Het grote FrieslandCampina-contract hebben we van de zomer gewonnen omdat we het zuivelconcern bijvoorbeeld internationaal kunnen ondersteunen vanuit diverse datacentra in de wereld. FrieslandCampina is ook actief in Duitsland en Oost-Europa en heeft ambities om vooral in Azië verder te groeien. Door samen te werken met Fujitsu-vestigingen in andere landen vergroten we onze schaal en kunnen we multinationals wereldwijd ondersteunen.’
Japan
Een directe samenwerking met Fujitsu Japan is vanuit Nederland een brug te ver, zegt Van der Wilk. Wel profiteert de Nederlandse vestiging van de technologische ontwikkelingen die er plaatsvinden. ‘In Japan is Fujitsu zoveel malen groter. Het bedrijf produceert er ook telefoons en is actief in de ruimtevaart. Op computergebied lopen ze voorop met supercomputers, maar ook met beveiliging, zoals biometrie, en milieu-aspecten. Fujitsu is al sinds begin jaren 1990 bezig met milieuvriendelijke producten, zoals makkelijk afbreekbare toestenborden en de ‘zero watt client’. Daar doen wij in Europa ook ons voordeel mee.’
Hij wijst er nog wel op dat Fujitsu in Europa Japanse concerns ondersteunt, zoals Canon dat kopieerconcern Océ overnam. ‘Océ is ook een klant van ons, dus daar kunnen we op termijn efficiencyvoordelen mee behalen.’
Nadruk
Van der Wilk ziet dat bij Fujitsu in Europa de afgelopen twee jaar steeds de nadruk is komen te liggen op de ict-dienstverlening. De hardware-activiteiten – Fujitsu heeft in het Duitse Augsburg nog een grote fabriek – spelen vooral een aanvullende rol. De marges op producten zijn beperkt en de concurrentie hard.
Consumentenproducten hebben in Nederland geen focus meer; alles staat in het teken van de zakelijke markt. ‘Fujitsu mist op de consumentenmarkt schaalgrootte. Het bedrijf richt zijn vizier daarom op de zakelijke servicesmarkt met helpdeskactiviteiten, datacenterconsolidatie, virtualisatie en cloud computing.’
Kassa en magazijn
Fujitsu verkoopt in Nederland ook kassa- en voorraadbeheersystemen voor de detailhandel. Het zijn activiteiten die in 1990 met de overname van ICL zijn binnengehaald. In Engeland etaleert Fujitsu bijvoorbeeld in een proefopstelling de ict achter de winkel van de toekomst. Maar niet alleen winkelketens – in Nederland onder andere Bart Smit, V&D en Bijenkorf -, zijn belangrijke klanten, ook benzinestations van bijvoorbeeld BP en Shell zijn dat.
Recent scoorde Fujitsu een groot contract bij Shell voor de vernieuwing en het beheer van de hardware en software bij de pompstations in negentien landen. Nederland hoort hier ook bij. Vanaf 2011 begint Fujitu met de migratie bij de Nederlandse Shell-stations die nu nog gebruikmaken van Tokheim (kassasystemen) en Logica (backoffice). Saillant detail is Van der Wilk in zijn Logica-tijd verantwoordelijk was voor dit contract.