Ict-dienstenbedrijf Fujitsu duikt bij uitbestedingscontracten op als het alternatief voor de gevestigde orde. De automatiseerder wist in korte tijd een aantal grote beheerorders binnen te halen en dingt nu ook mee naar een opdracht van het Openbaar Ministerie. Volgens algemeen directeur Geo van der Wilk profiteert zijn bedrijf van de wet op de remmende voorsprong, nu de gevestigde orde moeite heeft de klanttevredenheid op peil te houden.
Fujitsu wist de afgelopen twaalf maanden een aantal aansprekende opdrachten binnen te halen bij Air France-KLM, autohandelaar Pon, DetailResult Services (het shared services center van supermarktconcern Dirk van den Broek), Alliander en FrieslandCampina.
'Outsourcing is een spel dat leveranciers en opdrachtgevers samen moeten spelen', stelt Van der Wilk. 'De afgelopen jaren waren de verwachtingen vaak te hoog gespannen. Het is geen middel om een probleem op te lossen en de randvoorwaarden moeten goed zijn ingericht.'
Derde fase
De markt bevindt zich in een derde uitbestedingsgolf, aldus Van der Wilk. Hij beweert dat de klanttevredenheidscijfers van de automatiseringsconcerns uit de eerste en tweede outsourcingsgolven, de gevestigde orde, achteruit lopen.
'Daar hebben wij van geprofiteerd door op beperkte schaal contracten binnen te halen en goed te presteren. Daardoor kunnen wij ons nu als challenger, – uitdager -, neerzetten. Klantgerichtheid staat in onze hele organisatie centraal. Dat klinkt misschien obligaat maar wij proberen klanten het gevoel te geven dat wij er voor ze zijn. Dat doen we bijvoorbeeld ook door regelmatig bij klanten op bezoek te gaan, ook de interne medewerkers die geen direct contact met hen hebben.'
Nadenken
Niet alleen in Nederland vormt Fujitsu een alternatief voor gevestigde namen als Atos Origin, Getronics, HP en Capgemini , dat geldt ook voor Europa. 'Daar komen we vooral de Amerikanen tegen: HP en IBM.'
De groei in Nederland zorgt er wel voor dat Van der Wilk moet nadenken over uitbreiding van de datacentercapaciteit. Hij is er nog niet over uit of dat moet gebeuren middels een interne uitbreiding op het kantoor in Maarssen, een intensievere samenwerking met externe partijen of de inschakeling van datacentra bij Fujitsu-vestigingen in de buurlanden.
Is dit doorgestoken kaart van FJ?
Staat in schril contrast met: Zie GERELATEERDE ARTIKELEN: 26-08-2010 Fujitsu maakte valse start bij Alliander!
Gisteren stond er nog in dat ze mensen zoeken, vandaag dat de ene na de andere opdracht binnen komt…
Lijkt op een mediaoffensief. What’s next
Gelijk de achilleshiel het datacentrum….
uitbreiding op het kantoor in Maarssen dat kan toch niet waar zijn…..?