Margot Dijker verbleef dit najaar twee weken op het Viafrica Expert Center in het Tanzaniaanse Moshi. Daar begeleidde ze de medewerkers en leidinggevenden bij time management en team building. Detacheerder IT Staffing betaalde de reis- en verblijfskosten. De Nederlandse stichting Viafrica verzorgt regelmatig uitzendingen van consultants naar zijn vestigingen in Kenia en Tanzania. Vandaaruit worden scholen ondersteund bij gebruik en beheer van computerlokalen. Computable steunt dit initiatief.
Dijker werkt als freelance trainer en coach, gespecialiseerd in workloadmanagement, leiderschaps- en communicatietraining. Vanuit een kantoor aan huis verzorgt ze trainingen voor eigen klanten en werkt daarnaast voor drie trainingsbureaus, waaronder het Amerikaanse DDI. Al enige tijd speelde ze met het idee om haar bedrijf ook voor maatschappelijk betrokken activiteiten in te zetten.
De mogelijkheid om Viafrica in Tanzania te kunnen ondersteunen leek haar dan ook een boeiende opdracht. Toch moest Dijker deze klus heel anders benaderen dan die bij klanten in Nederland: 'Van tevoren had ik wel een terugkoppeling waar de knelpunten lagen in Moshi, maar een beeld krijgen hoe ik dat aan zou kunnen pakken, dat vond ik toch heel lastig. Ik kreeg het advies: "De cultuur is daar zo anders, ga eerst maar observeren." Dus dat heb ik ook gedaan, ik heb een plek gezocht in het kantoor daar en ben gaan observeren.'
Dijker bemerkte een afwachtende houding bij de medewerkers, en investeerde daarom vooral in het opbouwen van een vertrouwensrelatie: naast coaching op de werkplek werden met de medewerkers individuele gesprekken gevoerd. 'Na een paar dagen zag ik van alles gebeuren binnen het team en met klanten, waardoor ik uit de dagelijkse praktijk kon zien hoe het er werkelijk aan toe ging', vertelt Dijker.
Praktische voorbeelden
'Wat ik steeds zag gebeuren was dat niet voor iedereen duidelijk was welke verantwoordelijkheden ze hadden, en welk gedrag daar bij hoort. Toen kon ik dat met hen bespreken, en door middel van opdrachten konden ze binnen die twee weken oefenen met nieuw gedrag.'
Dijker: 'Het was heel waardevol voor mij te coachen op al die praktische voorbeelden en niet een abstract verhaal te geven. De laatste dag heb ik met iedereen apart nog een gesprek gevoerd: wat zou je nog verder willen ontwikkelen en welke hulp heb je daarbij nodig? Toen waren ze zo open naar mij toe, ik stond er zelf versteld van.'
De open benadering die Dijker hanteerde, bleek dus succesvol, ook al leidde dat tot een andere invulling van de aanvankelijke opdracht: 'Ik kwam daar met de opdracht time management en team building, maar ik heb uiteindelijk de meeste tijd besteed aan sales en managementvaardigheden.'
Ergens in het eerste kwartaal van 2011 keert Margot Dijker terug naar Moshi voor een follow-up missie van nog eens twee weken: 'Omdat het team me nu kent en iedereen weet hoe het werkt, kan ik dan ook meteen steviger inzetten. Ik kan dan ook echt grote stappen met ze maken.'
Margot Dijker hield tijdens haar verblijf in Moshi een weblog bij.
ICT zonder grenzen
Het project 'ICT zonder grenzen' is een samenwerkingsverband van Computable met Viafrica. Stichting Viafrica ondersteunt en stimuleert het gebruik van ict binnen onderwijsinstellingen in verschillende Afrikaanse landen. Computable wil met dit project bijdragen aan verdere toepassing van informatietechnologie in ontwikkelingsgebieden. Wij roepen bedrijven en ict'ers op Viafrica te ondersteunen.