Fujitsu Nederland uit Maarssen is weer volop aan het werven. Het heeft de afgelopen tijd per maand zo'n acht tot tien nieuwe medewerkers aangenomen. Eind 2010 wil het bedrijf ongeveer vijftig werknemers hebben aangetrokken. Eind 2009 kondigde de automatiseerder nog een forse reorganisatie aan.
Fujitsu telt nu een kleine vijfhonderd medewerkers en een pool van zo'n 170 externen. 'Elke maand willen we acht tot tien mensen aannemen. Daarvoor organiseren we ook introductiedagen, waarbij mensen kunnen kennismaken met ons bedrijf en wij met hen', zegt algemeen directeur Geo van der Wilk.
Het nieuwe personeel moet voor een deel de plek van externen innemen, want het huidige aantal van 170 vindt Van der Wilk aan de hoge kant. Daarnaast wil Fujitsu zich met het aantrekken van nieuw personeel verzekeren van kennis van nieuwe technologie. Het afgelopen jaar is ook het managementteam ververst: van de zeven leden zijn er vier nieuw, waaronder Van der Wilk.
Nieuwe krachten
Eind 2009 kondigde het bedrijf nog een reorganisatie aan. Uiteindelijk pakte die vanwege nieuwe serviceopdrachten minder omvangrijk uit dan verwacht en moesten zo'n vijftig man in plaats van de geplande 120 het bedrijf verlaten. Van der Wilk: 'Het probleem bij de servicestak was dat teveel kennis op oude technologie was gericht. Onze portefeuille moest veranderen. We hadden meer kennis nodig van virtualisatie, datacenterconsolidatie, ict-architectuur en transformatietrajecten. Dit is tijdelijk opgelost met behulp van inhuurkrachten.'
Tij gekeerd
De omzet komt dit gebroken boekjaar (eindigend eind maart 2011) naar verwachting uit op zo'n 130 miljoen euro. 'Dat zou een groei van tien procent betekenen, terwijl we uitgingen van de nullijn', stelt Van der Wilk. Fujitsu herstelde zich sterk in 2010 en boekte succes met zijn helpdeskactiviteiten en werkplek- en infrastructuurbeheer. Het beheercontract met FrieslandCampina springt daarbij het meest in het oog.
Natuurlijk zoekt Fujitsu nu weer personeel. Maar zodra er ook maar een zuchtje economische tegenwind is, schopt Fujitsu je weer net zo hard op straat.
Zonde dat de voorgaande directies nooit hebben begrepen dat de medewerkers het belangrijkste kapitaal vormen in de organisatie.
Zonde toch van al die goede mensen die gevraagd zijn om weg te gaan.
Zonde van al die vele afscheidspremies die men moest betalen bij deze ontslagronden.
Zonde van al die klanten die zijn verzocht weg te gaan
omdat zgn “te klein” waren.
Zonde van al die ergenis en verdriet die men medewerkers heeft aangedaan, die tientallen jaren van hun leven met veel passie en toewijding hebben gewerkt.
Zonde van al die medewerkers die zelf weggaan waar nu nu vervanging voor wordt gezocht.
Zonde dat de voorgaande directies niet zijn beboet voor
mis-management.
Zonde van al die kennis die de deur is gevlogen en dus verloren is gegaan.
Ik wens de nieuwe directie olv. van der Wilk veel ondernemerswijsheid en succes voor 2011 en vertrouw erop dat men heeft geleerd van de misstappen van de voorgangers.