Het ministerie van Infrastructuur en Milieu beslist pas in de tweede helft van 2011 of bouw en beheer van de landelijke databank voor ov-reisinformatie wordt aanbesteed. Dat meldt een voorlichter van het ministerie. Eerst zou het besluit in het voorjaar van 2011 vallen. In juli 2010 sprak het ministerie al zijn voorkeur uit om de opdracht niet onderhands te gunnen aan de huidige leverancier OV9292. Die was het daar uiteraard niet mee eens.
Om reizigers actuele ov-reisinformatie te bieden, wil de overheid een Nationale Databank OV-gegevens (NDOV) inrichten. Een eerste stap hierbij is de verplichting aan ov-bedrijven om actuele reisinformatie beschikbaar te stellen aan afnemers van dergelijke informatie. Die verplichting geldt vanaf 1 januari 2011.
Een andere stap is om in beeld te brengen wat de databank exact gaat doen en wat daarvoor nodig is, meldt woordvoerder Yeter Atmaca van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. 'Tevens zal worden gekeken hoe de markt voor reisinformatie zich ontwikkelt en welke meerwaarde NDOV biedt.' In de markt verschijnen veel alternatieven, zoals Google Transit dat nu nog alleen statische informatie van de Nederlandse Spoorwegen en het Amsterdamse GVB toont.
Aanbesteding nog niet zeker
Het is volgens de voorlichter dus nog niet zeker dat de bouw en het beheer van de NDOV wordt aanbesteed. Een andere mogelijkheid is dat de databank tot stand komt door de bestaande databanken uit te bouwen. Atmaca zegt dat het ook mogelijk is dat de markt de NDOV bouwt zonder overheidsbijdrage, waardoor dus geen aanbesteding nodig is.
Het besluit hierover vindt plaats in de tweede helft van 2011. Voormalig minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat liet de Tweede Kamer in juni 2010 nog weten dat begin 2011 een aanbesteding voor de bouw en het onderhoud van de NDOV zou worden opgestart. Aan deze procedure zou de huidige leverancier OV9292 Reisinformatiegroep ook kunnen meedoen.
OV9292
Eurlings passeerde OV9292 omdat het voorstel van deze organisatie te oppervlakkig was om het te toetsen aan de gestelde criteria. Ook zou het juridisch onmogelijk zijn om onderhands aan te besteden. Een woordvoerder van OV9292 reageerde daarop door te stellen dat niet Eurlings, maar de Tweede Kamer hierover beslist.
9292 Reisinformatiegroep werd in 1991 opgericht onder de naam OVR (OV Reisinformatie) en heeft als doelstelling mensen te verleiden om met het openbaar vervoer te reizen. Daartoe werden de informatiebronnen en klantenservices van de verschillende vervoerders in één portal samengebracht. De organisatie is momenteel vrijwel monopolist, hoewel de reisinformatie ook wordt gedeeld met marktpartijen als de Nederlandse Spoorwegen en de ANWB.
Waarom zou er een overheids databank komen om informatie van private bedrijven te publiceren? En verplichting om deze gegevens iedereen aan te bieden zou genoeg moeten zijn. Dan is zo’n prestige projectje ook niet echt nodig.
Misschien omdat de burger er bij gebaat is onafhankelijke reisinformatie te zien??
Als bedrijf verplicht is om informatie te publiceren dan is die impliciet al verplicht om de waarheid te publiceren. Alsof daar een verschil met een overheidsinstelling zou zijn.