Het is voorlopig onbekend wat in Nederland de gevolgen zijn van de overname van Siemens IT Solutions and Services (SIS) door dienstverlener Atos Origin. Dat melden de voorlichters van beide ondernemingen. ‘Er zijn nog geen details bekend, vanochtend was de allereerste communicatie’, vertelt Erica Prins van Atos Origin. ‘We verwachten dat alles tegen het einde van juli 2011 rond is.’
Bij Siemens Nederland kwam het overnamenieuws pas kortgeleden binnen. ‘Ons is nog niets bekend’, zegt woordvoerder Cees Bakker van Siemens Nederland. ‘Het is niet zo dat er direct een kant-en-klaar plan klaarligt.’ Er werken in Nederland ongeveer 270 mensen voor de ict-divisie van het Duitse technologiebedrijf. Zij zijn volgens Bakker voornamelijk gevestigd in Zoetermeer.
Woordvoerder Prins van Atos Origin kan nog niet zeggen óf, hoe en wanneer de Siemens-medewerkers naar haar bedrijf verhuizen.
Wereldwijd verliezen 1750 medewerkers van Siemens IT Solutions and Services hun baan als gevolg van de overname door Atos Origin. 650 daarvan bevinden zich in Duitsland. Voorlichter Bakker zegt niet te weten of het banenverlies ook betrekking heeft op het Nederlandse personeel van SIS. Bij een eerdere ontslagronde in het voorjaar van 2010 (2200 banen) bleef de Nederlandse organisatie vrijwel buiten schot.
850 miljoen euro
Woensdagochtend 15 december maakten Atos Origin en Siemens hun deal wereldkundig. Het ict-dienstenbedrijf lijft de ict-divisie van Siemens in voor 850 miljoen euro. Als onderdeel van de transactie neemt Siemens een aandeel van 15 procent in Atos Origin. Bovendien besteedt Siemens de komende zeven jaar zijn ict-infrastructuur en applicatiebeheer uit aan Atos Origin. Dat uitbestedingscontract heeft een waarde van 5,5 miljard euro.
Siemens IT Solutions and Services staat al langere tijd in de etalage en was sinds oktober 2010 ondergebracht in een zelfstandige vennootschap. De ict-divisie raakte de afgelopen jaren steeds meer uit de gratie van het Siemens-concern. De omzet ervan daalde de afgelopen twee jaar met meer dan een kwart. Bovendien werd SIS binnen Siemens gezien als een vreemde eend in de bijt, doordat hij als enige niet productgeöriënteerd is.