Softwareleverancier Exact staakt de samenwerking met het Nederlands-Turkse softwarebedrijf Triodor. Via een joint-venture met dat bedrijf wilde Exact de Turkse markt veroveren met het online boekhoudpakket Exact Online. Die samenwerking werd beklonken met de in juli vertrokken Exact-directeur Rajesh Patel. De nieuwe Exact directeur Martijn Janmaat wil zich met Exact Online voorlopig alleen op de Nederlandse en Belgische markt richten.
Dat staat in nieuwe strategische plannen die Exact begin december 2010 naar buiten bracht.
Het stopzetten van de samenwerking is een forse streep door de rekening van Triodor. Directeur van het bedrijf, de in Turkije geboren Atilla Aytekin, had bij de lancering van Exact Online hoge verwachtingen van de boekhoudsoftware op de Turkse markt.
Istanbul
Exact en Triodor kondigde in mei 2010 aan om via een samenwerking de Turkse markt voor boekhoudsoftware op te gaan. Exact Online werd in samenwerking met Turkse accountants en banken aangepast op de Turkse wet- en regelgeving voor ondernemers. De software is deels ontwikkeld in het ontwikkelcentrum van Triodor in Istanbul waar het bedrijf naast de hoofdvestiging in Amsterdam gevestigd is.
Drie versies
Exact zet de plannen voor internationale uitbreiding van Exact online voorlopig in de ijskast. Het softwarebedrijf ontwikkelt drie versies van het boekhoudpakket die ieder gericht zijn op een andere gebruikersgroep. De leverancier hoopt dat het pakket zo beter aansluit bij de specifieke wensen van gebruikers en meer omzet oplevert.
De internationale uitbreiding van de webdienst wordt gestaakt tot de nieuwe versies klaar zijn. Volgens de huidige planning zijn aan het einde van 2011 de nieuwe versies af.