Ict-dienstverlener Atos Origin lijft de ict-divisie van het Duitse technologiebedrijf Siemens in voor 850 miljoen euro. Als onderdeel van de complexe financiële transactie neemt Siemens een aandeel van 15 procent in Atos Origin. Bovendien besteedt Siemens de komende zeven jaar zijn ict-infrastructuur en applicatiebeheer uit aan Atos Origin. Dat uitbestedingscontract heeft een waarde van 5,5 miljard euro en is volgens de partijen een van de grootste deals ooit.
Atos Origin en Siemens hebben een complexe constructie bedacht waarin niet alleen het eigendom van Siemens IT Solutions and Services (SIS) wordt overgedragen aan Atos Origin. In ruil voor SIS draagt het Franse ict-dienstenbedrijf een belang van 15 procent in Atos Origin (waarde: 414 miljoen euro) en converteerbare obligaties van Atos Origin ter waarde van 250 miljoen euro over aan Siemens. Bovendien ontvangen de Duitsers ongeveer 186 miljoen euro in cash van Atos Origin.
Uitbesteding
Tegelijkertijd hebben de twee bedrijven een contract gesloten waarbij Atos Origin de wereldwijde ict-infrastructuur en het applicatiebeheer van het Duitse concern gaat verzorgen. Het zevenjarige contract heeft een waarde van 5,5 miljard euro. De ict-infrastructuur en het applicatiebeheer van Siemens werd tot dusver verzorgd door Siemens IT Solutions and Services.
Siemens en Atos Origin gaan bovendien samenwerken op het gebied van gezamenlijke verkoop en productontwikkeling. Beide bedrijven investeren vijftig miljoen euro in de ontwikkeling van 'high-tech transactional services' en in de sectoren zorg, energie, transport of industrie.
Etalage
Siemens IT Solutions and Services staat al langere tijd in de etalage en was sinds oktober 2010 ondergebracht in een zelfstandige vennootschap. De bv kreeg de naam SIS GmbH en werd klaargestoomd voor overname.
De ict-divisie raakte de afgelopen jaren steeds meer uit de gratie van het Siemens-concern. De omzet ervan daalde de afgelopen twee jaar met meer dan een kwart. Bovendien werd SIS binnen Siemens gezien als een vreemde eend in de bijt, doordat hij als enige niet productgeöriënteerd is.
Ontslagen
Wereldwijd verliezen 1750 medewerkers van Siemens IT Solutions and Services hun baan als gevolg van de overname door Atos Origin. 650 daarvan bevinden zich in Duitsland. Het is nog onbekend wat de gevolgen zijn voor het Nederlandse personeel van SIS. In Nederland werken zo'n driehonderd mensen (230 fte) bij de divisie die is gevestigd in Zoetermeer en Den Haag. Wereldwijd heeft SIS ruim 30.000 mensen in dienst. In 2010 verloren al 4200 SIS-medewerkers hun baan.
Beste toekomstige collega’s, laten we niet doemdenken en bang zijn voor de verandering, maar laat ons creatief zijn – carpe diem. Deze nieuwe samenwerking biedt gegarandeerd mogelijkheden, kansen en doelen voor de toekomst.
@Sourcing Adviseur: Overnamesnelheid – daar zullen wij jullie bij helpen. Wij hebben de know-how om daarin bij te staan!
2 olifanten zijn altijd sterker dan 1..:-)
Aan alle mensen die WEL carrière maken bij Atos Origin, die op een of andere manier WEL salarisverhoging en goede bonussen weten los te peuteren wil ik zeggen: Prima, je zit waarschijnlijk in een ander bedrijfsonderdeel dan ik…of je werkt met je ellebogen.
Als iemand die al jaren bij “Managed Operations” werkt, heb ik slechts 1 keer een fatsoenlijke verhoging gekregen. Toen het slecht ging met SI, werd gezegd: MO moet solidair zijn met SI en daarom zit er voor jullie geen salarisverhoging in. Toen het met SI goed ging en met MO wat minder, werd gezegd: moet je maar beter je best doen.
Sinds 2008 zijn per direct alle trainingsbudgetten bevroren en zelfs op dit moment is het erg moeilijk om een training te regelen.
Heel veel collega’s of inmiddels ex-collega’s die ik de afgelopen tijd heb gesproken, denken eraan om ergens anders te gaan kijken. Hoeveel mensen dat dan ook werkelijk doen, is een andere vraag. Ik in ieder geval wel.
Ik vraag me soms echt af waar de sterretjes voor zijn bij de reacties… Azijnpissen hier lijkt wel beloond te worden. Jammer.
Anyways, nu maar even reageren op een wél zinvolle reactie van Sourcing Adviseur.
Je noemt goede punten, die zeker het overdenken waard zijn. Ik denk alleen dat Atos dit juist heel verstandig doet. Eérst het portfolio en je eigen organisatie optimaliseren, dán pas groeien en je interne kracht gebruiken om op te schalen. Vergeet niet dat Atos een belangrijke core competentie heeft: insourcen/acquireren. Vanuit die strategie een échte global player worden is denk ik realistischer dan over de hele wereld overnames doen en je interne winkel niet op orde hebben. Dan ben je wel global aanwezig maar nog geen global player.
@alle nieuwe collega’s: jullie zijn van harte welkom en laten we van alles het beste pakken voor de toekomst.
De aandelenkoers van deze Franse beursgenoteerde onderneming daalde eerder dit jaar van 40 naar 30 Euro.
Institutionele beleggers lijken nog niet hun vertrouwen te hebben herwonnen in het bedrijf.
@AO Slaafje…wat let je, ga je toch ergens anders naar toe waar het de afgelopen jaren VEEEEEEL beter ging, of zit je toch wel lekker op je plekje?
De markt heeft deze acquisitie goed beloond met een aandelenkoers die meer dan 10% stijgt…of hebben die er ook geen verstand van…
Ook de koers van Siemens ging omhoog, zeldzaam als je kijkt naar andere acquisities.
Kortom. goede deal die het voortbestaan van Atos zeker stelt ook op lange termijn.
@AO slaafje en @AOborg
aub ga een ander bedrijf met jullie positiviteit verblijden. Wat moeten jullie een genot voor mensen in jullie omgeving zijn! Lijkt me leuk om een verjaardags partij met jullie mee te maken (NOT). 🙂
Ik hoop dat door deze acquisitie de vakbonden weer binnen halen. Ik ben het deels wel eens met Jan dat mensen met zo’n negativiteit beter ergens anders kunnen kijken. Een bedrijf met een dergelijke omvag zou toch wel een goede OR en inspraak van een vakbond moeten hebben. Ik denk ook dat de aandeelhouders en klanten dit zouden toejuichen. Nu hebben we geen enkele mogelijkheid om de belangen van het personeel te behartigen wat ook wel een negatieve sfeer creeert. Ja we hebben nu een OR maar dat is nu op dit moment helemaal een lachertje.
Ik vraag me af of iemand die commentaren leest want de kwaliteit is weer bedroevend. een beetje meer maturiteit zou niet schaden.
inhoudelijk: Er is nog nergens aangetoond dat schaalvergroting positieve invloed heeft op rentabiliteit en kwaliteit van dienstverlening. Het omgekeerde zie ik wel. Een uitdaging dus voor werknemers en management. Stel de Klant centraal want anders komen de andere stake-holders ook niet aan de beurt, want geen omzet. Dat zie ik bij de meeste grote aanbieders alleen op account nivea en daarna is het huilen.
Zeer goede alliantie voor AO in mijn beleving. Het belangrijkste voordeel binnen de IT mbt schaalgrootte is in mijn beleving dat je meer kans maakt op de echte grote deals (1mld +).