Teradata, leverancier van datawarehouses en enterprise analytics, wil meer van zijn oplossingen verkopen aan de utility sector, zoals energie-, water of elektriciteitsbedrijven. Dat komt doordat steeds meer Europese overheden hun belangen in energiebedrijven afstoten en energiebedrijven grote hoeveelheden data van ‘slimme energiemeters’ willen analyseren.
Dit zegt Darryl McDonald, executive vice president, business development en marketing bij Teradata, in een gesprek met Computable. ‘Energiebedrijven worden steeds groter en krijgen steeds meer grote hoeveelheden data te verwerken. Dat komt omdat energiebedrijven grote hoeveelheden data, die afkomstig zijn van nieuwe slimme energiemeters, willen analyseren. Omdat steeds meer huishoudens nieuwe slimme meters krijgen, is er een golf van veel nieuwe data in aantocht. Teradata gaat hierop inspelen met zijn datawarehouse en enterprise analytics oplossingen.
Slimme meters
In Europa moet Teradata nog zijn eerste klanten zien binnen te halen, zo erkent McDonald. Maar in Noord-Amerika heeft Teradata klanten binnengehaald, zoals Southern California Edison, een elektriciteitsbedrijf. De datawarehouse oplossingen van Teradata gaan daar de data uit slimme meters analyseren.
Teradata vliegt deze markt aan met diverse partners. Zo werken Itron en Teradata samen in het bouwen van zogenaamde Active SmartGrid Analytics, een software analytics platform voor energiebedrijven. De Active SmartGrid Analytics bestaat uit Teradata Active Enterprise Data Warehouse, het Utility Logical Data Model en de Itron Enterprise Editio Meter Data Management (IEE MDM).
Smart grid data analytics
Teradata speelt met zijn utility strategie in op een groeimarkt die 'smart-grid data analytics services' heet. Deze markt is in 2010 wereldwijd goed voor 356 miljoen dollar, maar in 2015 is deze markt goed voor 4,2 miljard dollar, zo staat in een rapport van onderzoeksbureau Pike Research. In het rapport staat dat energiebedrijven ruwe data die vanuit slimme meters afkomstig is willen vertalen naar realtime informatie. Met de laatste informatie kan een energiebedrijf dan sneller inspelen op klantgedrag, zoals energieverbruik, het versturen van rekeningen en pieken van energiegebruik, aldus Pike Research. Ict-bedrijven zoals Accenture, HP, IBM, Microsoft, Oracle, SAP, Siemens en Teradata spelen op deze markt in. Maar er zijn ook nichespecialisten die smart-meter data management oplossingen bieden zoals, Aclara Software, Ecologic Analytics, Itron eMeter, Olameter en NorthStar Utilities.