SaaS is de heilige graal waar altijd naar is gezocht. Het concept is megaflexibel, hyperschaalbaar, supergoedkoop en is toepasbaar op alle kantoorautomatisering én bedrijfsapplicaties. Als dat zo zou zijn, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat alle systemen via het SaaS concept worden ontwikkeld en geëxploiteerd. Maar is dat ook zo? Mijn antwoord is 'Ja'.
De verkorte definitie van SaaS is: verschillende bedrijven maken gebruik van één en dezelfde softwarelaag, die verbonden is aan één of meerdere databases. Door gebruik van ‘Chinese walls’ heeft ieder bedrijf alleen toegang tot zijn eigen gegevens. Het SaaS concept ontleent zijn kracht aan het adagium ‘samen zijn we sterker dan alleen’. Door kennis te bundelen en hardware te delen, gaat kwaliteit omhoog en gaan kosten omlaag. SaaS is dus pas zinvol als de software door meerdere bedrijven gebruikt wordt.
Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat SaaS ons brengt wat het belooft. Wat merk ik er als eindgebruiker dan van? In ieder geval minder vaak (of nooit meer?) een melding dat we vrijdagmiddag tussen 4 en 6 even niet kunnen mailen in verband met een upgrade van Exchange. En als mijn klant mij een geavanceerd Excel 2010 bestand stuurt, hoef ik hem niet meer te vragen of hij dat even als ‘vorige versie’ kan opslaan, omdat ik met mijn oude Excel zijn document niet kan openen. Als mijn SaaS leverancier enigszins bij de tijd is tenminste.
En in de categorie serieuze zaken: in het verleden raakten de offertegegevens nogal eens zoek bij een upgrade van het CRM pakket. Volgens de leverancier kwam dat door onze ‘exotische’ inrichting. Met SaaS is dat verleden tijd, onze offertes blijven bij een upgrade dus gewoon intact.
Mogen we dit echt van SaaS verwachten? Ja. Ik ben er van overtuigd dat SaaS zulke verbeteringen zal brengen. Een aantal argumenten:
Het eerste argument dat voor deze kwaliteitsverhoging pleit, is het feit dat SaaS-leveranciers hun producten nog maar op één platform hoeven te bouwen en testen. Een gemiddeld softwarebedrijf zorgt er nu voor dat de applicaties op Windows werken, in ieder geval in combinatie met SQL en Oracle databases. En natuurlijk Exchange en MS Office. Hoewel dit standaard configuraties zijn, kost het enorm veel inspanning om bij elke release de software op alle situaties te testen. Daarom wordt vaak op de nieuwste versie van het platform ontwikkeld en getest, waarna er een oppervlakkige controle plaatsvindt op andere varianten. Met andere woorden, als de applicatie op Windows 2008R2 met SQL 2008 en Exchange 2010 draait, 'dan zal-ie het ook wel doen op de rest'. Dit leidt echter nog te vaak tot problemen, die uiteraard pas bij de daadwerkelijke implementatie worden geconstateerd. Te laat dus.
Daarnaast is een groot voordeel dat de data centraal in één (of een beperkt aantal) database(s) opgeslagen wordt. Dit is een enorme hulp bij het analyseren van een databaseconversie. De voorspelbaarheid van de daadwerkelijke conversie wordt sterk vergroot, omdat de data binnen handbereik is.
Een laatste reden die ik hier wil noemen is het feit dat het technische applicatiebeheer gedaan wordt door de leverancier zelf. En wie kan een upgrade beter doen dan de leverancier? Ofschoon je systeembeheerder naar beste kunnen handelt, als er iets mis gaat tijdens een upgrade is er vaak een acuut probleem. Er is meestal simpelweg onvoldoende informatie voorhanden om in te grijpen. Dit komt door het feit dat de omgevingsparameters zeer bedrijfsspecifiek zijn. De leverancier reageert uiteraard met de klassieke respons in de trant van 'we kunnen niet de configuraties van al onze klanten nabootsen, dus we kunnen niet voorkomen dat dit soort problemen zich voordoen', gevolgd door een verwijzing naar het hermetisch afgedichte servicecontract. Sta je dan met je vastgelopen installatie. Haal de back-up tape maar vast uit de kast…
Bovenstaande is slechts een eerste aanzet om de voordelen van SaaS uit te leggen. Er zijn uiteraard ook nadelen. Om een SaaS-applicatie te maken zijn intelligentere ontwikkelaars nodig. De complexiteit van de beveiliging, de autorisatie en de gegevensuitwisseling met andere systemen vereisen hoogwaardige analyse- en ontwerpvaardigheden. De komende generatie SaaS-applicaties zal dan ook niet zonder kinderziektes gelanceerd worden.
Toch zijn de voordelen van een volledige SaaS-wereld evident. En daarom is het slechts een kwestie van tijd tot SaaS geen modewoord meer is. We gaan helaas niet snel genoeg, maar het concept is zo sterk, er is geen ontkomen aan!
Ad Gerrits, je hebt blijkbaar gewerkt bij opdrachtgevers / werkgevers met slechte ICT-diensten. Heb andere ervaringen opgedaan bij heel veel verschillende opdrachtgevers / werkgevers en kijk daarom positiever naar lokaal beheerde functionaliteit en dus ook naar lokale collega ICT-ers dan jij.
Internet E-mail is zo’n beetje de oudste SaaS-dienst, maar die begint pas de laatste jaren de kwaliteit en functionaliteit te bieden die voor lokale e-mail al zolang normaal is. Het kan wel veel goedkoper zijn dan bijvoorbeeld eigen Exchange servers er op nahouden, maar als je eisen stelt zoals een centrale back-up/restore, dan wordt het een heel ander financieel verhaal.
Boekhouden, relatiebeheer of salarisadministratie voeren via SaaS, kan ook al vele jaren. Aanpassingen zijn daarbij meestal belangrijk, maar binnen SaaS slechts beperkt mogelijk, anders is het ook geen SaaS meer.
SaaS is een interessant concept en soms heel praktisch, maar Business-IT alignment en SaaS is voorlopig een heel ander verhaal. En slecht alignment kost altijd veel te veel.
ASP’s zullen de komende jaren niet veel SaaS oplossingen kunnen bieden aan bijvoorbeeld energiebedrijven, banken, verzekeringsbedrijven, chemiebedrijven, defensie, politie, justitie, advocaten.
Dus je versie van het Pareto principle; 80-10-10 (10 lokaal prima, 10 lokaal slecht) is onzin.
Wordt alles SaaS? Nee ik denk het niet, gezien de enorme investeringen die gedaan zijn in de backend ERP, SCM etc systemen en de kosten van migratie daarvan zal dat waarschijnlijk nog wel even on-premise blijven. Al het andere is al SaaS (enabled). Dus daarop overstappen kan en gebeurt nu al.
En laten we eerlijk zijn – we zitten in de Informatie Technologie en alle argumenten die ik lees zijn technologisch. Daar waar bedrijven ICT-ers en IT partners inhuren om in hun informatie behoefte te kunnen voorzien. En deze informatie voorziening kan stukken beter, daar zit de strategische toegevoegde waarde van IT. Niet in de technologie.
Indien de IT manager onbeperkt budget en mensen heeft (en dat is niet zo!) dan zou SaaS weinig kansen maken. De wereld vergrijst, er komt meer focus op Informatie, technisch is ’t mogelijk en de gebruiker is totaal gewend aan een ‘goed genoeg’ oplossing a la gmail (wat trouwens ook zonder de advertenties te verkrijgen is). De eindgebruiker wil gewoon zijn werk kunnen doen, waar dan ook, hoe (telefoon, tablet, PC etc) dan ook. En anderen zijn daar beter in die ondersteuning te bieden dan een individuele IT afdeling.
Heel veel gaat SaaS worden en als je als IT-er niet BPOS of GMails onderzocht hebt dan loop je achter. In het kader van Business-IT aligment: de business wil meer vanuit de core capabilities van ’t bedrijf en zal ’t weinig tot niets kunnen schelen of je die Exchange server zelf beheerd of dat BPOS aan staat. Sterker nog als jij ze met de business kan helpen ipv je Exchange server in de lucht te houden dan weet ik welke keus de business maakt.
@Victor
Wat je verhaal over email met vergrijzing te maken heeft is mij niet duidelijk. Dat de techniek geen beperkende factor is klopt, de beperkende factoren zijn van juridische en organisatorische aard.
En dat een ITer achter loopt die geen BPOS onderzcoht heeft, zegt veel over een zeer bekrompen visie op IT.
Ik vind dit artikel niet erg sterk. Er worden in mijn ogen verkeerde conclusies getrokken en er wordt SaaS aangehaald zonder dat het direct betrekking heeft tot SaaS.
Quote 1:
En in de categorie serieuze zaken: in het verleden raakten de offertegegevens nogal eens zoek bij een upgrade van het CRM pakket. Volgens de leverancier kwam dat door onze ‘exotische’ inrichting. Met SaaS is dat verleden tijd, onze offertes blijven bij een upgrade dus gewoon intact.
–> Dit heeft werkelijk niets met SaaS (specifiek) te maken. Ook bepaalde SaaS producten kun je nog steeds exotische inrichten, en niet SaaS producten mogen nooit SaaS als excuus gebruiken dat iets niet goed is getest.
Quote 2:
Het eerste argument dat voor deze kwaliteitsverhoging pleit, is het feit dat SaaS-leveranciers hun producten nog maar op één platform hoeven te bouwen en testen
–> Ook dit is absoluut niet waar. Stel dat je Saas oplossing als een website werkt, werkt die dan ook op Max OS? Op Chrome? Op iOs Safari (iPad bijvoorbeeld). Ik dacht het niet. Je hebt net zo goed met diverse platformen te maken, en sterker nog, het wordt eigenlijk alleen maar complexer. Het is juist omgekeerd sommige software producten werken alleen maar op MacOs en de maker hoeft dus maar op 1 platform te testen.
En hoe zit het met integratie? Een beetje SaaS product moet te koppelen zijn aan andere producten… daar gaat je 1 platform strategie.
Quote 3:
Om een SaaS-applicatie te maken zijn intelligentere ontwikkelaars nodig.
–> Huh? Eerst schreef je nog dat SaaS ontwikkelen makkelijker maakt omdat je maar op 1 platform hoef te testen. En voor welk stukje is dan meer intelligentie nodig? Dat het webbased is? Of dat er generiekere oplossingen bedacht moeten worden voor problemen?
SaaS is bijna per definitie one-size-fits-all en staat in de regel geen maatwerk toe. De SaaS leverancier zet heel sterk zelf een richting uit waar de software naar toe gaat en legt in feite op hoe er met de software gewerkt dient te worden. Dit betekend voor een potentieel saas gebruiker een organisatie verandering.
Wat ik veel zie bij SaaS leveranciers is dat dit geen cloud oplossingen zijn, dat gegevens niet versleuteld worden opgeslagen en leverancier medewerkers dus in potentie alle data in kunnen zien.
Ik ben pro-Saas, alleen de manier waarop het hier gebracht wordt ben ik het volstrekt niet mee eens.
Site trouwens met dedicated reviews en overzichten van SaaS aanbieders: http://www.cloudtools.nl