Veel ict' ers zijn het niet eens met de uitspraken van minister Verhagen over offshoring. De bewindsman beweert dat technologiebedrijven die werk naar het buitenland verplaatsen, worden vervangen door buitenlandse ict-bedrijven die activiteiten naar Nederland brengen. Een ict'er reageert: ‘Alle kennis binnen de Nederlandse ict-sector verdwijnt en in plaats daarvan krijgen we krakkemikkige software uit lagelonenlanden terug, geen hoogwaardige technische kennis.'
Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) zei onlangs dat hij niet vreest voor het offshoren van Nederlandse technologiebedrijven. Hij ziet hiervoor in de plaats buitenlandse bedrijven naar Nederland komen, zodat per saldo de activiteiten gelijk blijven.
‘Als ict’er maak ik dagelijks de uitholling van mijn vak mee’, zegt lezer ‘Koos’. ‘Managers die, gedwongen door hoger geplaatste managers, werkzaamheden uitbesteden naar India, alwaar het op erbarmelijke, gedeconstrueerde wijze wordt uitgevoerd door onwetenden. Bonussen en kortetermijnwinst tegenover structurele uitverkoop van de ict-sector op de lange termijn. De ‘bankencrisis’ maar nu in de ict.’
Kostenbesparing
‘Koos’ vindt dat bedrijven zich moeten realiseren dat hun personeel ook stakeholders zijn. ‘Het is gewoonweg niet meer te verkopen om hier in Nederland een ict-bedrijf te runnen en diensten te verkopen, terwijl je personeel uit India komt. Verhagen zou hier eens naar moeten kijken.’
Lezer ‘Nederland zonder kennis’ deelt die mening. ‘Op dit moment raken we heel erg veel kennis kwijt aan de lagelonenlanden. Kwaliteit staat niet voorop, het is allemaal kostengedreven. Met name in de ict merken we nu dat deze landen niet kunnen voldoen aan de kwaliteitseisen die worden gesteld door bedrijven in Nederland. Service gaat ernstig omlaag, maar dit wordt weggewuifd onder de noemer ‘kostenbesparing’.’
R&D
‘mrC’ weet dat in Nederland veel technologie verdwijnt, zoals bijvoorbeeld Organon. ‘Daar komt geen bedrijf voor terug. Nu gaat zelfs R&D al weg. Dit was het enige waar het salaris nog niet zo’n rol speelde. Dankzij de huidige middelmatige scholing is er straks ook niemand meer om R&D te doen, omdat het kennisniveau niet meer voldoende is. Maar wat doen we dan nog wel?’
Lezer ‘Pieter’ ziet ook niet buitenlandse bedrijven terugkomen voor de Nederlandse technologiebedrijven die offshoren. ‘Bedrijven uit het buitenland zijn alleen geïnteresseerd in de belastingvoordelen hier. Daarvoor hebben ze alleen een postadres nodig en er staat geen enkele investering tegenover. Alle kennis binnen de Nederlandse ict-sector verdwijnt en in plaats daarvan krijgen we krakkemikkige software uit lagelonenlanden terug, geen hoogwaardige technische kennis.’
Helaas is dit het zoveelste bewijs dat er in politiek Den Haag geen enkel benul is van waar ICT nu eigenlijk over gaat. Ook bullebak Verhagen laat zien dat ICT en kenniseconomie niet belangrijk gevonden wordt in de cultuur van boekhouders en juristen. Laat dat nou net de activiteiten zijn waar wel enorm veel geld op te besparen is. Bovendien wordt met boekhouden en juridische activiteiten geen enkele toegevoegde waarde gegenereerd voor het normale bedrijfsleven. Maar omdat managers veelal dat als achtergrond hebben krijg je dus situaties dat alles waar men geen affiniteit mee heeft (en daar hoort ICT bij) maar moet worden uitbesteed. En dan het liefst met een zeer goedkope korte termijn oplossing die op iets langere termijn alleen maar overlast en extra kosten oplevert. Dat laatste is dan uiteraard weer de schuld van de ICT branche/medewerkers/afdeling. Misschien dat de eenzijdige focus op kosten en de zeer korte termijn maar eens moet veranderen. Dat vereist ander management dan dat er nu zit. Die denken alleen aan zichzelf en kijken niet veel verder dan de neus lang is.
Ook in de politiek lopen er echt veel te weinig mensen rond die enig benul hebben over wat ICT kan bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen maar ook wat de impact is van (ICT gerelateerde) wetgeving op het normale leven van de burger. Daardoor kunnen figuren zonder enige kennis van ICT als Verhagen rustig dit soort onzinnige standpunten uitdragen.
@Freek-Willem: Voor NL zou het inderdaad beter zijn om eens wat beta-mensen in een kabinet te hebben…
De gehele off shoring is in het leven geroepen om kosten te besparen. Daar de grote ICT bedrijven niet aan dee eis kunnen voldoen vanwege hoge opslagen, hoge loonkosten, etc. worden blended rates ingezet. Blended rates maken het voor de grote ICT bedrijven mogelijk zaken te blijven doen omdat deze rates lager zijn de kosten van de lokale ICT’er. Behalve de hoge start up kosten wordt de service op termijn bedroevend door het grote verloop in India. De problemen moeten tijdens de startup en gedurende langere tijd door locale ICT’ers worden opgevangen, lekker dankbaar. Nee, neem een voor voorbeeld aan de industrie, ook zij komen terug van productie in China.
De Nederlandse overheid zou eens goed moeten kijken wat de oorzaken zijn van die hoge loonkosten en ook beperkingen moeten instellen tegen bedrijven die off shoren, zie ook de Amerikaanse overheid.
@nails
Bijvoorbeeld: vennootschapsbelasting verhogen,
hogere belasting op dividend, vestigingsvergunning intrekken.
Ik mis een andere invalshoek met betrekking tot off-shoring: een instrument om voet aan de grond en naamsbekendheid te krijgen in de markten van de toekomst (lees China en India). Grote westerse internationale concerns richten zich op deze markten en willen op deze markten lokaal ondersteund worden. De huidige ict-leveranciers krijgen de mogelijkheid geboden dit te realiseren…
@Hans
Op zich wel een goed argument maar dat hoeft niet in te houden dat je alles zou uit moeten offshoren.
Dat de Nederlanse (Europeese) politiek het publieke stelsel bijna volledig uitgehold heeft zal menigeen niet ontgaan zijn maar door offshoring zal dit ook met de Nederlandse (Europeese) kennis economie gebeuren.
Tel daar nog de vergrijzing bij op en de verzwakte economie dankzij de bankencrisis en je hebt een mooi recept om populisten in de kaart te spelen.
ICT is (meestal) een ondersteunende functie. Bij bedrijfsovernames gaat om de gezamenlijke markt en de daaraan gerelateerde kosten. Simpel gezegd schaalvergroting waarbij de gezamenlijke ondersteunende functies kunnen worden teruggebracht. Dit geldt naast de loonkosten ook in minder mate bij outsourcing resp off-shoring. Nederlandse bedrijven worden vaak overgenomen door buitenlandse. De regie op de ICT komt daarmee vaak aan de andere zijde van de grens te liggen. Wat Verhagen zegt klop m.i. in het geheel niet.
Het weefgetouw is al 100 jaar verdwenen uit Twente. Mijn nieuwe Asics komen uit Azie. “Volkswagen” is een prachtig woord, maar “made in Germany”? Blijkbaar loopt de ICT nog mijlenver achter gezien de discussie over offshoring. Of de globalisering goed is voor de economie in Nederland durf ik niet te stellen. Het is echter een non-discussie, want de globalisering is niet te stoppen. Het is een wetmatigheid net als industrialisering. We kunnen nog zo hard tegenstribbelen als we willen, maar het verzet is zinloos.
Als je deze mentale stap gemaakt hebt (en ik snap dat dat soms veel moeite kost) blijkt er heel veel mogelijk: beter, meer, sneller, goedkoper. Maar dan moet je niet off-shoren (lees “shipping to partner”). Je moet kiezen voor partnership en gelijkwaardigheid.
Het is geen hogere wiskunde: als de opleidingen beter zijn, de aantallen veel hoger, de toewijding groter, het arbeidsmoraal idem en de intelligentie hoog, dan kan dit niet anders dan slagen. Tenzij je natuurlijk niet wil dat het slaagt. Maar dat is beperkt vol te houden en levert veel negatieve energie.
De helpdesk is wel het allerlaatste dat je zou moeten outsourcen!
De vragen die aan de helpdesk worden gesteld zijn immers goud waard om te leren waar je je product of service kunt verbeteren om je cliënten beter te dienen.
Voorts is een ge-outsource-te helpdesk hoegenaamd niet geïnteresseerd om de service te verbeteren, aangezien dat hun business zou verkleinen.
Dus bedrijven die hun helpdesk outsourcen zijn er blijkbaar geheel niet op uit om hun service naar hun klanten te verbeteren! Als het aan de helpdesk ligt is het zelfs van belang dat onze service alleen maar slechter wordt, aangezien dat meer verkeer met de helpdesk oplevert!
Offshoring!
1. Nadelig voor Europese economie – als we alle laaglonen bannen naar het buitenland hebben verplaatst. Kunnen we met zijn allen meer werklozen financieren.
2. offshoring is inderdaad te wijten aan directeuren die geen respect hebben voor het “eenvoudig” werk dat hun “werknemers” lees hun kosten-post moeten uitvoeren.
3. korte termijn visie en bonus cultuur zijn inderdaad de oorzaken voor het verkeerde denkbeeld.
Directeuren zouden moeten denken in termen van lange termijn continuïteit van het bedrijf, kwaliteit in plaats van alleen hameren op kosten besparing. Maar tja het eigen bank rekening is toch een stuk belangrijker en dan nog die ego, het is toch heerlijk om op de golfbaan te vertellen hoe je weer 1000 banen heb bespaard door het en en ander af te stoten En daarvoor ook nog een dikke bonus te krijgen!