Veel ict' ers zijn het niet eens met de uitspraken van minister Verhagen over offshoring. De bewindsman beweert dat technologiebedrijven die werk naar het buitenland verplaatsen, worden vervangen door buitenlandse ict-bedrijven die activiteiten naar Nederland brengen. Een ict'er reageert: ‘Alle kennis binnen de Nederlandse ict-sector verdwijnt en in plaats daarvan krijgen we krakkemikkige software uit lagelonenlanden terug, geen hoogwaardige technische kennis.'
Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) zei onlangs dat hij niet vreest voor het offshoren van Nederlandse technologiebedrijven. Hij ziet hiervoor in de plaats buitenlandse bedrijven naar Nederland komen, zodat per saldo de activiteiten gelijk blijven.
‘Als ict’er maak ik dagelijks de uitholling van mijn vak mee’, zegt lezer ‘Koos’. ‘Managers die, gedwongen door hoger geplaatste managers, werkzaamheden uitbesteden naar India, alwaar het op erbarmelijke, gedeconstrueerde wijze wordt uitgevoerd door onwetenden. Bonussen en kortetermijnwinst tegenover structurele uitverkoop van de ict-sector op de lange termijn. De ‘bankencrisis’ maar nu in de ict.’
Kostenbesparing
‘Koos’ vindt dat bedrijven zich moeten realiseren dat hun personeel ook stakeholders zijn. ‘Het is gewoonweg niet meer te verkopen om hier in Nederland een ict-bedrijf te runnen en diensten te verkopen, terwijl je personeel uit India komt. Verhagen zou hier eens naar moeten kijken.’
Lezer ‘Nederland zonder kennis’ deelt die mening. ‘Op dit moment raken we heel erg veel kennis kwijt aan de lagelonenlanden. Kwaliteit staat niet voorop, het is allemaal kostengedreven. Met name in de ict merken we nu dat deze landen niet kunnen voldoen aan de kwaliteitseisen die worden gesteld door bedrijven in Nederland. Service gaat ernstig omlaag, maar dit wordt weggewuifd onder de noemer ‘kostenbesparing’.’
R&D
‘mrC’ weet dat in Nederland veel technologie verdwijnt, zoals bijvoorbeeld Organon. ‘Daar komt geen bedrijf voor terug. Nu gaat zelfs R&D al weg. Dit was het enige waar het salaris nog niet zo’n rol speelde. Dankzij de huidige middelmatige scholing is er straks ook niemand meer om R&D te doen, omdat het kennisniveau niet meer voldoende is. Maar wat doen we dan nog wel?’
Lezer ‘Pieter’ ziet ook niet buitenlandse bedrijven terugkomen voor de Nederlandse technologiebedrijven die offshoren. ‘Bedrijven uit het buitenland zijn alleen geïnteresseerd in de belastingvoordelen hier. Daarvoor hebben ze alleen een postadres nodig en er staat geen enkele investering tegenover. Alle kennis binnen de Nederlandse ict-sector verdwijnt en in plaats daarvan krijgen we krakkemikkige software uit lagelonenlanden terug, geen hoogwaardige technische kennis.’
Ik hoorde laatst dat er nu managers van de Rabobank naar India zijn om de bouwers aldaar VSP (Volmac Structured Programming) te leren. Het betreft dan mensen die vroeger geprogrammeerd hebben en ook cursussen gegeven hebben. En die nu niet aan kunnen zien wat er aan software opgeleverd wordt vanuit India.
India is groot Marcel, enig idee hoeveel mensen daar software ontwikkelen? Ga je me nu vertellen dat een bank ze dat moet leren? Ik geloof mijn oren niet. Voor zover mij bekend werkt Rabobank met Cognizant en Cognizant ken ik als bijzonder kundig bedrijf die echt niet op les hoeven. Maar communiceren en afstemmen is wel nodig natuurlijk. Dit soort reacties riekt beetje naar stemmingmakerij. Laat ik de stelling daarom anders poneren: Elke grote stad in India heeft meer goede programmeurs dan heel Nederland. En voor mijn part neem je Belgie erbij.
Ik zou zeggen laat de klanten eens roepen wat ze van offshoring vonden de laatste 10 jaar.
Beste Henk, het is echt waar dat er managers van Rabo bij Cognizant in India zijn geweest om een aantal weken les te geven in VSP. Dit heb ik gehoord van iemand die zeer dicht bij het vuur zit. Het verhaal heb ik via een andere weg ook bevestigd gekregen. Ik weet ook wie het betreft, maar uit privacy-overwegingen ga ik die namen hier natuurlijk niet noemen.
De mensen van Cognizant zijn, zoals ik ze zelf ook nog meegemaakt heb toen ik bij Rabo werkte, inderdaad over het algemeen deskundig en zeer cooperatief.
Maar: het grote probleem zit vaak in de afstemming tussen de bouwers in India en de ontwerpers in Nederland. Een afstemming die tussen Nederlanders onderling al vaak problemen geeft, laat staan als het in een voor beiden 2e taal moet en de Indiers ook nog eens de hele Nederlandse context missen.
Bijkomend probleem is dus de spaghetti-programmering die door diverse projecten binnen Rabo ervaren werd en waar ik zelf ook diverse voorbeelden van heb gezien.
Vandaar de VSP-cursussen.
@Henk: een goede programmeur is nog geen goede communicatie-partner en daar loopt het vaak stuk.
Als dan tevens intern ook nog eens de kennis verdwijnt omdat outsourcen interessanter is, dan weet je ook niet wat voor soort code je in huis haalt.
Die twee problemen zijn enorm en kom je in praktisch elk outsourcing traject tegen. De oplossingen zijn uiteraard beschikbaar, maar dat roept vragen op wat betreft kosten en doorlooptijd, welke in veel gevallen hoger zijn dan de ‘ouderwetse’ oorspronkelijke aanpak.
Op dit moment schakelen veel bedrijven via tussenliggende organisaties, telewerkers in het buitenland in. Neem bijvoorbeeld staatsbedrijf ABN-AMRO. Zij besteden werk uit via IBM aan Indiase werknemers.
In praktische zin zijn die buitenlandse medewerkers echter rechtstreeks in dienst van ABN-AMRO. Er is rechtstreeks contact. De baas en de uitvoerende medewerkers.
Die mensen op afstand worden rechtstreeks aangestuurd door mensen van ABN-AMRO.
(NB. Eén van de criteria van de Belastingdienst m.b.t. ZZP-ers, is dat mensen zelfstandig complete opdrachten uitvoeren….. Vanuit die definitie zijn die Indiërs dus gewoon personeel, normale inhuur krachten)
Mijn conclusie is dus dat die mensen in feite normaal ingehuurde medewerkers zijn, niet te onderscheiden van Nederlandse medewerkers die thuiswerken vanaf hun pc via internet. Gewone telewerkers dus.
Nu is er wel een heel groot verschil tussen telewerkers in India en mensen in Nederland.
1) Nederlandse medewerkers vallen onder de Nederlandse regelgeving. Die moeten dus minimaal het minimumloon ontvangen. Ze vallen onder een CAO. Er wordt hier belasting afgedragen.
2) Indiase medewerkers vallen niet onder de Nederlandse regelgeving. Ze krijgen veel minder betaald. Ze vallen niet onder een Nederlandse CAO. Er wordt hier geen belasting afgedragen.
Hoe kan dit?
Het merkwaardige is dat de ICT-telewerkers in praktische zin onderling niet te onderscheiden zijn. Het zijn medewerkers buiten het kantoor, verbonden via computers. Ze doen dingen als het maken van computerprogramma’s op het mainframe. Hoogwaardig kenniswerk. Werk dat we hier eigenlijk willen houden, niet uit handen willen geven. Het zou ons sterke punt moeten zijn. Kenniswerk.
Omgekeerd als we naar mensen kijken die vanuit Polen hier komen werken, die moeten wel het minimumloon ontvangen. Ons land is te klein als er iets verkeerds gebeurt op dit gebied…. maar…….
Mensen uit India bezetten vanuit hun telewerk situatie hier vele tienduizenden typische kennis-werk-banen, ze worden onderbetaald in vergelijking tot Nederlandse werknemers die exact hetzelfde doen en de regering support dit. Volkomen ten onrechte. Ondertussen is er geen stimulans meer op de Nederlandse markt om dit type kenniswerk intact te houden.
Er is er een sterke lobby gaande waarin gesuggereerd wordt dat we hier een tekort aan programmeurs hebben. Onzin. Er zijn de afgelopen jaren vele tienduizenden banen bij banken en verzekeringsmaatschappijen verloren gegaan. Er zijn behoorlijk veel werkloze ICT-ers. Nergens voor nodig om er mensen uit India bij te halen. Kenniswerkers zat. Werk dat we voor onze Nederlanders willen behouden!
Denk er eens over na en trek uw conclusie. Ik vind dat er dringend iets moet veranderen. Er zijn inmiddels al tienduizenden(!) kennis-werk banen weg.
Zelf zie ik de Indiase telewerkers als een soort van illegale buitenlandse werknemers die hetzelfde werk doen, onderbetaald zijn en waarvoor geen belastingen en premies afgedragen worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen Polen die hier illegaal werken en Indiase telewerkers die dit feitelijk in praktische zin ook doen, maar die niet als zodanig gekenmerkt worden, terwijl de schade voor onze economie dagelijks toeneemt door de export van kapitaal naar India en het niet onderhouden van de kennis hier.
Bedrijven verliezen kennis en worden kwetsbaar voor aanslagen via de software en fraude omdat ze door het outsourcen hun oorspronkelijke veiligheidsstructuur in afdelingen voor ontwikkelaars, buiten de poort niet handhaven.