De Nederlandse chipleverancier NXP heeft binnen zijn wereldwijde verkooporganisatie (800 gebruikers) het sotwarepakket Microsoft Dynamics CRM vervangen door Sales Cloud van leverancier Salesforce.com. ‘De software van Microsoft voldeed niet aan de eisen van het nieuwe management. Dat wilde via dashboards en rapportages sneller inzicht krijgen in de verkoopresultaten per regio.’ Dat vertelt NXP’s information officer sales & marketing Joost van Abeelen tijdens het Salesforce-congres Dreamforce in San Francisco.
Hij vervolgt: ‘Naast de resultaten per regio is ook de pijplijn beter zichtbaar. In één oogopslag zien we de hele lijn van een early-lead tot een gewonnen klant.’ Van Abeelen vertelt dat in de oude situatie gegevens werden overgeladen in Excel om een goed overzicht te krijgen van wat er in regio’s gebeurde. ‘We kregen uit het vorige systeem niet de rapporten die we wilde hebben.’ NXP gebruikte sinds 2008 de on-premise versie van Microsoft Dynamics CRM.
De implementatie van het nieuwe crm-systeem duurde in totaal zes weken. Begin juli 2010 gingen de medewerkers in de VS werken met het nieuwe systeem, eind augustus gingen de medewerkers in Azië van start en sinds september 2010 werken de landen in de EMEA-regio met de programmatuur. Het gaat in totaal om ongeveer achthonderd gebruikers.
De chipleverancier sprak in een oriënterende fase ook met Oracle voor afname van het product Oracle on Demand en met Microsoft over afname van Dynamics CRM als webdienst.
De chipleverancier implementeert bij een technische divisie de Service Cloud van Salesforce. In dat programma voor klantcontacten worden technische vragen behandeld. Die implementatie loopt nog.
Chatter
Van Abeelen onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor de bedrijfsbrede inzet van Chatter. Met die samenwerkingstool kunnen verkopers op afstand contact met elkaar opnemen en is bijvoorbeeld het verkoopproces te volgen.
‘Het management kan bijvoorbeeld snel via het berichtenverkeer een opportunity doorgeven en medewerkers kunnen leren van elkaars ervaringen in het verkoopproces. Nu moet je echt nog weten waar je die informatie kunt vinden maar dat is straks eenvoudiger’, aldus Van Abeelen. Het bedrijf hakt voor het einde van 2010 de knoop door of het ook Chatter bedrijfsbreed invoert.
Ervaringen die ik hoor met Salesforce zijn altijd minder juichend dan die van de partijen die er nog mee moeten starten.
Alles is te integreren, dat is een voordeel, maar uiteindelijk willen mensen dat het CRM systeem voor hen werkt en niet andersom.
Wij hebben zelf ook met Salesforce gewerkt in een ander bedrijf, maar het vastleggen van leads tbv pijplijn is niet intuatief. Het is net te bewerkelijk, maar als je alles instopt wel prettig.
Binnen DELL werkt men ook met SalesForce CRM nu, vraag eens daar hoe men het vind.
Wat dat betreft zou een web CRM als http://highrisehq.com/ eens bekeken moeten worden.
Werkt zoals de gebruiker het zou willen, intuatief en ook op je Ipad en Iphone met waanzinnige APS.
En geen dashboards kunnen maken in Microsoft CRM??
Sharepoint en reportingservices zijn aanwezig in MS CRM, en dat krijgen ze bij NXP via Excel niet voor elkaar.
Wie was in godsnaam de Mircosoft Partner hier?