Nederlandse bedrijven stellen steeds vaker de medewerker centraal in het requirementsproces. Dit blijkt uit het onderzoeksinitiatief RE Compass dat door IBM en Devoteam is opgezet. Het onderzoek is onder 112 Nederlandse bedrijven uitgevoerd. Er werd gemeten hoe bedrijven het requirementsproces toepassen. Bedrijven streven naar een goede uitvoering van het proces en steeds vaker kijken ze naar competentieontwikkeling van mensen die requirements opstellen.
Organisaties besteden veel tijd en inspanning aan de juiste uitvoering er van het requirementsproces. 84 procent van de ondervraagde organisaties erkent dat goede requirements veel of zelfs heel veel bijdragen aan het succes van een project.
64 procent van de organisaties heeft een standaard requirementsproces, maar het kost ze nog veel moeite om dit proces in praktijk te hanteren. Daarom wordt de afstemming en uitvoering van een gemeenschappelijk requirementsproces door de hele organisatie heen als verbeterpunt genoemd.
Reviews
De ondervraagde bedrijven erkennen ook het belang van het definiëren van goede requirements. Zij gebruiken reviews en inspecties om ervoor te zorgen dat de opgeschreven requirements van goede kwaliteit zijn. De meeste reviews (57 procent) worden informeel gehouden. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat de review-deelnemers naast de klanten voornamelijk uit de technische hoek komen.
Er zijn weinig reviews uitgevoerd met andere businessanalisten of requirements engineers (46 procent van de organisaties nodigt hen uit voor een review-sessie), die zouden kunnen bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de requirements. Het schrijven van goede requirements hangt dus sterk af van de vaardigheden van professionals die het werk verrichten. Het investeren in de ontwikkeling van deze vaardigheden wordt genoemd als een derde belangrijke verbeterpunt die organisaties erkennen.