itSMF gaat actiever naar haar leden luisteren. De beroepsvereniging voor ict-beheer heeft sinds september een 'communitymanager' aangesteld. Deze moet wensen van leden in kaart brengen. Dat zegt de nieuwe directeur José Stijntjes.
itSMF wil een nieuwe start maken, na een roerige bestuursperiode waarin de vereniging onder meer als kritiek kreeg dat deze niet open stond voor haar leden en weinig visie had. Om die reden is sinds 1 september een communitymanager aangesteld.
'Dat is een nieuwe functie. Deze manager komt uit het vak en gaat met alle leden praten over wat zij van itSMF verwachten', zegt José Stijntjes, die sinds juli 2010 de nieuwe directeur van itSMF is, in een interview met Computable. 'Vervolgens komt er een communityplan dat in het voorjaar op de algemene ledenvergadering zal worden gepresenteerd.'
Dialoog bevorderen
Het uiteindelijke doel is om meer leden te krijgen, 'zodat we meer geld hebben om dingen voor hen te doen. Want dat is de afgelopen jaren denk ik veel te weinig gedaan.'
Daarnaast wil de vereniging voor ict-beheer de dialoog bevorderen tussen afnemers en aanbieders. ' Men denkt vaak dat wij alleen aanbieders als leden hebben, maar dat is helemaal niet waar. Ongeveer een derde van onze leden is afnemer met heel grote ict-afdeling. We willen hen veel meer betrekken bij onze activiteiten.'
Dat moet onder meer gebeuren tijdens de itMSF-café's, waarvan de frequentie wordt opgevoerd naar maandelijks.
Cloud computing geen bedreiging
De website krijgt een metamorfose. Er moet meer content komen, waarvan een deel toegankelijk wordt voor niet-leden.
Stijntjes hoopt jongeren te kunnen aansporen om te kiezen voor het vak van servicemanager. 'Zelfs als je je diensten binnen de cloud uitbesteed, moet je weten wat de risico's van je bedrijf zijn. Daarom denk ik dat het vak van servicemanager nog steeds toekomst heeft, ook voor jonge mensen. En daarom moet je ook bij het onderwijs aanhaken, om juist die jonge generatie er bij te betrekken.'