Nederlandse bedrijven stellen steeds vaker de medewerker centraal in het requirementsproces. Dit blijkt uit het onderzoeksinitiatief RE Compass dat door IBM en Devoteam is opgezet. Het onderzoek is onder 112 Nederlandse bedrijven uitgevoerd. Er werd gemeten hoe bedrijven het requirementsproces toepassen. Bedrijven streven naar een goede uitvoering van het proces en steeds vaker kijken ze naar competentieontwikkeling van mensen die requirements opstellen.
Organisaties besteden veel tijd en inspanning aan de juiste uitvoering er van het requirementsproces. 84 procent van de ondervraagde organisaties erkent dat goede requirements veel of zelfs heel veel bijdragen aan het succes van een project.
64 procent van de organisaties heeft een standaard requirementsproces, maar het kost ze nog veel moeite om dit proces in praktijk te hanteren. Daarom wordt de afstemming en uitvoering van een gemeenschappelijk requirementsproces door de hele organisatie heen als verbeterpunt genoemd.
Reviews
De ondervraagde bedrijven erkennen ook het belang van het definiëren van goede requirements. Zij gebruiken reviews en inspecties om ervoor te zorgen dat de opgeschreven requirements van goede kwaliteit zijn. De meeste reviews (57 procent) worden informeel gehouden. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat de review-deelnemers naast de klanten voornamelijk uit de technische hoek komen.
Er zijn weinig reviews uitgevoerd met andere businessanalisten of requirements engineers (46 procent van de organisaties nodigt hen uit voor een review-sessie), die zouden kunnen bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de requirements. Het schrijven van goede requirements hangt dus sterk af van de vaardigheden van professionals die het werk verrichten. Het investeren in de ontwikkeling van deze vaardigheden wordt genoemd als een derde belangrijke verbeterpunt die organisaties erkennen.
Helemaal mee eens!
Ik durf zelfs te stellen dat de mens de grootste succesfactor is om te komen tot heldere en duidelijke wensen en eisen (requirements)!
In de praktijk kijkt men te vaak alleen naar het proces of de middelen om de kwaliteit van de requirements te verbeteren.
Echter, het is en blijft de mens die de informatie verzameld. En de kwaliteit van die informatie is van cruciaal belang voor een succesvolle samenwerking tussen alle betrokken partijen!
Wat mij opvalt is datgene wat “de bedrijven” melden, optimistischer klinkt dan wat diverse externe consultants melden over de gehanteerde requirementsprocessen.
Bedrijven willen vaak hun zelf gedefinieerde proces uitvoeren en kennelijk onder een bepaalde tijdsdruk, waardoor “de mens”, zijnde de gebruiker, er met zijn inbreng bekaaid vanaf komt. Doelen moeten nu eenmaal van globaal naar specifiek worden uitgewerkt met steeds gedetailleerdere requirements maar juist de gebruikersrequirements zie je regelmatig in onvoldoende mate uitgewerkt waardoor de requirements welke bij de ICT-afdeling uitkomen multi-interpretabel zijn.
Een ander aspect is dat “het requirementsproces” dat een diverse bedrijven plegen te hanteren vaak goed uitgewerkte templates hanteren maar het werkproces tot verkrijging van de requirements onvoldoende hebben beschreven. In diverse bedrijven gaat dit gelukkig gewoon goed vanwege de expertise van de mensen die de requirements opstellen.
Goh, ik ben benieuwd wat die bedrijven dan eerst centraal stelden. Tuurlijk is het mensenwerk en is de expertise van medewerkers die dat werk uitvoeren cruciaal. Het goede nieuws lijkt te zijn dat bedrijven zich dat steeds vaker realiseren door aandacht te besteden aan competentieontwikkeling. Waarbij de vraag zich direct opwerpt in welke mate dit dan het geval is. In ieder geval zou ik het niet “gewoon” willen noemen, dat het gelukkig goed gaat door requirements engineers met verstand van zaken. Maar vermoedt ik dat dat die mensen zijn die tot de gelukkigen behoren waar aan competentieontwikkeling is gedaan.