De groeiende populariteit van smartphones en tablet-pc’s bezorgt it-beheerders de nodige hoofdbrekens. Want hoe kunnen deze apparaten op een veilige manier in het bedrijfsnetwerk worden geïntegreerd en hoe kan de grote verscheidenheid aan besturingssystemen centraal worden beheerd?
Organisaties zijn tot nu toe erg terughoudend geweest in het opnemen van privéapparatuur binnen het bedrijfsnetwerk, om voor de hand liggende redenen. Een gedegen centraal beheer van mobiele apparaten vraagt om een heldere beheerstrategie en de inzet van de juiste remote management-tools. Bij apparatuur die zowel zakelijk als privé gebruikt wordt, zijn tevens goede security-voorzieningen cruciaal. Een mooie bijkomstigheid van deze oplossingen is dat zij it-beheerders tevens in staat stellen om het proces om te draaien en smartphones en tablets in te zetten om op afstand beheertaken uit te voeren.
Omslag
Met de omarming van de smartphone en tablet-pc door de consument is een duidelijke omslag zichtbaar. Door het nieuwe werken wordt de scheidslijn tussen werk en privé steeds dunner en bedrijven dienen hun medewerkers zo te faciliteren dat de flexibiliteit van hun organisatie en productiviteit van de medewerkers verbetert.
Medewerkers maken privé gebruik van geavanceerde mobiele oplossingen en willen deze ook inzetten in hun werkomgeving om altijd en overal toegang te hebben tot relevante informatie. Veel bedrijven faciliteren dit via de verstrekking van zakelijke smartphones en notebooks. Er valt echter ook wat voor te zeggen om medewerkers gebruik te laten maken van privéapparatuur. Dit vraagt zoals aangegeven het nodige qua beheer en beveiliging, maar levert ook de nodige kostenbesparingen op, zowel op het gebied van hardware als abonnementen. Bovendien dragen medewerkers hun privéapparaten voortdurend bij zich, wat de bereikbaarheid en productiviteit ten goede komt.
Het gebruik van mobiele privéapparatuur in de zakelijk omgeving hoeft dus zeker niet ontmoedigd te worden, mits bedrijven de juiste beheervoorzieningen treffen en een aantal duidelijke spelregels hanteren waaraan medewerkers zich dienen te conformeren.
Spelregels
1. Kies voor support-oplossingen die verschillende besturingssystemen ondersteunen
Om de beheerinspanningen en -kosten in de hand te houden, is het aan te raden om support-oplossingen in te zetten die verschillende mobiele platformen ondersteunen. Hiermee wordt het uitvoeren van patches en updates en de ontwikkeling en implementatie van nieuwe applicaties vereenvoudigd.
2. Hanteer strikte support-richtlijnen
Leg duidelijk vast welke ondersteuning geboden wordt voor privéapparaten die binnen het bedrijfsnetwerk gebruikt worden. Geef niet alleen aan welke apparaten op ondersteuning vanuit it kunnen rekenen, maar ook op welke vlakken ondersteuning geboden wordt. Ondersteuning voor security-toepassingen spreekt voor zich, maar welke verdere applicaties en diensten komen in aanmerking voor bedrijfsgestuurde patches en updates?
3. Implementeer best-of-breed support-oplossingen
Voor het centraal beheren van een groot aantal mobiele apparaten kunnen bedrijven het beste kiezen voor een combinatie van een beheeroplossing waarmee meerdere apparaten tegelijkertijd beheerd kunnen worden en een remote support-oplossing voor één-op-één support. Met de brede support-oplossing kunnen applicatie-updates en security patches op een groot aantal apparaten tegelijkertijd worden uitgevoerd. De één-op-één support-oplossing kan worden ingezet om snel problemen voor een individuele medewerker op afstand op te lossen.
4. Centraliseer de helpdesk services voor alle apparaten
Eén enkele helpdesk voor applicatie- of apparaatondersteuning zorgt niet alleen voor minder onopgeloste problemen, maar leidt ook tot hogere tevredenheid bij de eindgebruiker. Wanneer mobiele gebruikers zorgeloze toegang tot de ondersteuning kunnen krijgen, zullen zij ook eerder geneigd zijn kleine problemen te melden. Het is tevens eenvoudiger om de bron van het probleem te ontdekken, wanneer it een gecentraliseerd overzicht heeft van alle apparaten,
5. Kies voor support-oplossingen die snel soulaas bieden voor de eindgebruiker
Wanneer een apparaat faalt, leidt dit snel tot productiviteit- en dus omzetverlies. Let bij het kiezen van een support-oplossing op functies en mogelijkheden die een gebruiker snel weer op weg kunnen helpen. Dit kan bijvoorbeeld een tool zijn met de mogelijkheid om de melding online te registreren terwijl de gebruiker ondertussen zijn werk blijft doen. Achter de schermen wordt het apparaat hersteld.
Opvoeden
Voor welk beleid een organisatie ook kiest, opvoeden van medewerkers rondom het gebruik van privéapparatuur blijft een belangrijk issue. Je wilt immers niet dat vertrouwelijke gegevens op straat komen te liggen of dat het beheer te omslachtig wordt. Als organisaties kiezen voor het inzetten van remote support tools, is er een belangrijke opvoedkundige rol weggelegd voor de it-manager. Bij het opzetten van veilige, virtuele netwerken en desktops is het accuraat voorlichten en sturen van personeel op het gebruik van mobiele apparatuur essentieel.
Seth Shaw, VP Sales and Marketing EMEA, LogMeIn