De nieuwste release van Sales Cloud 2 (crm als webdienst) van leverancier Salesforce.com is gebaseerd op de manier waarop Facebook en Twitter werken. In de filosofie van de leverancier uit Californië wordt bedrijfsinformatie niet langer opgeslagen in een mappenstructuur, maar ontstaat er een informatiestroom volgens het 'publiceer en reageer-principe' van sociale netwerksites. Daardoor moet de vindbaarheid van informatie en de productiviteit van medewerkers stijgen.
Directeur Marc Benioff: 'We hebben het gebruik van internetapplicaties voor consumenten als leidraad genomen voor de ontwikkeling van de nieuwe software. We stelden ons de vraag, waarom werkt bedrijfssoftware niet zoals Facebook of Twitter?'
Tijdens het gebruikerscongres Dreamforce in San Francisco deed de directeur een boekje open over de ontwikkeling van de nieuwe programmatuur. De leverancier stelt dat bedrijven overstappen van op de database en documentbeheer gerichte crm naar een manier van werken die gebaseerd is op de bedrijfsprocessen.
Bij de nieuwe software speelt mobiliteit ook een rol. De leverancier ziet de mogelijkheid om de software te gebruiken op mobiele apparaten niet langer als een add-on (optionele keuze red.), maar als basis van het gebruik van bedrijfssoftware, omdat medewerkers dan overal toegang kunnen krijgen tot relevante bedrijfsinformatie.
Gratis Chatter
Een belangrijk onderdeel van de crm-software is Chatter. Via die chatfunctie kunnen betrokkenen direct met elkaar communiceren en informatie over verkoop en klanten koppelen aan de achterliggende bedrijfsinformatiesystemen.
De leverancier ziet Chatter als een belangrijke ondersteuning van bedrijfsprocessen. Het stelt dat de respons op e-mails steeds minder is en dat medewerkers wel reageren als ze direct worden benaderd. Om de adoptie van Chatter te vergroten, komt de leverancier met een gratis versie van die programmatuur. Het gaat dan om een chatfunctie die de werkzaamheden ondersteunt. Voor koppelingen met achterliggende bedrijfssystemen moet wel worden betaald.