Betere beveiliging, verlaging van beheerkosten en vermindering van complexiteit. Dit doel hebben de oplossingen van RES Software. Partners kunnen de softwareoplossingen verkopen of zelf gebruiken om beheerdiensten te leveren aan hun klanten.
Zo’n elf jaar geleden werkte Bob Janssen als it-architect bij een logistiek bedrijf dat via Citrix Windows-applicaties ter beschikking stelde aan medewerkers. Hij bedacht een oplossing om dat eenvoudiger en veiliger te kunnen doen. Die software werkte zo goed dat hij, samen met anderen, een softwarebedrijf oprichtte om de oplossing aan de man te brengen en steeds verder te vervolmaken. Zo werd Janssen cto van RES Software; een functie die hij nog steeds bekleedt.
Het eerste product (1999) was RES PowerFuse, een agent-gebaseerde oplossing voor het beheer van werkplekken. Het product wordt onder meer gebruikt voor het aanbieden van applicaties die passen bij een gebruiker (context aware computing).
Het tweede product werd RES Wisdom (2005). Dit geeft beheerders de mogelijkheid via een centrale console Windows-clients te beheren: administratie, onderhoud, uitrol, automatisering van beheertaken en integratie. Beide producten werken op de Windows-, Citrix-, VMware- en CA-platformen.
"Er is in elf jaar veel veranderd, maar in wezen gaat het nog steeds gewoon om oplossingen die het beheer van computeromgevingen vereenvoudigen en veiliger maken", zegt Anita Barker, channel manager voor RES Software.
Ambities
De onderneming heeft buitenlandambities, heeft onlangs kapitaal opgehaald en is nu actief in acht landen, waaronder de Verenigde Staten. Wie de website bezoekt, ziet een Amerikaans aandoend geheel. "Dat strookt met de gewenste uitstraling", vertelt Barker. "Maar we verloochenen onze wortels niet: oranje is de hoofdkleur. We zijn succesvol in Nederland, maar we willen nu een stap verder gaan. Dat doen we samen met onze bestaande partners en twaalf resellers die we dit jaar nieuw opgetekend hebben."
RES Software is namelijk 100 procent Nederlands en 100 procent kanaal, zegt zij. Het bedrijf werkt met distributeurs en resellers. Voor beide groepen heeft het intensieve trainingspakketten in het leven geroepen. "Wij verlangen van onze partners zowel technische kennis als commercieel inzicht. Met de distributeurs doen we overigens heel veel samen op campagnegebied. De RES-Champs bij distributeurs hebben dezelfde opleiding genoten als onze eigen presales mensen. Bij de resellers kennen we platinum, gold en silver partners, maar ook consultancy en fulfillment partners. De platinum resellers hebben RES in hun dna zitten. Met de gold en silver partners werken we intensief samen; ook deze partijen hebben veel kennis. De een heeft meer focus op onze oplossingen dan de ander."
Begin volgend jaar brengt RES Virtual Desktop Extender op de markt. Deze is vanaf januari ook afzonderlijk beschikbaar voor de integratie van lokale applicaties in virtuele desktops. "Dat is een plug-in; heel eenvoudig te installeren. Deze zetten we in de markt als point solution en dat biedt nieuwe kansen voor verdere ontwikkeling van ons kanaal", zegt Barker.
Strategie cloud computing noodzakelijk
De ontwikkelingen op gebied van cloud computing zullen zeker impact hebben op de marktpositie van RES Software. MarketCap-analisten herkennen echter nog geen duidelijke visie van RES Software op deze nieuwe vorm van automatisering. RES redeneert nog heel sterk vanuit de interne it-afdeling en het eigen beheer van systemen. Daarmee bereikt het straks toch een aanzienlijk deel van de ‘potentiële’ markt niet of minder goed. Het bedrijf stelt dat er is in elf jaar veel veranderd is, maar dat het in wezen nog steeds gaat om oplossingen die het beheer van computeromgevingen vereenvoudigen en veiliger maken. Deze stelling is correct, alleen wordt het beheer straks meer gecentraliseerd en voor meer dan alleen het eigen bedrijf gedaan. De toekomstige positie van RES Software zal sterk afhangen van de strategie die het bedrijf op dit vlak ontwikkelt, aldus MarketCap.